Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spesialverktøy for skifte av bremseklosser på Audi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg byttet klosser på min A3. Stemplene må skrues inn samtidig som de presses inn. JEg fikk det greit til uten spesialverktøy. Jeg skrudde av bremseslangen og fikk med hele kalipperen inn på arbeidsbord i en skrustikke.

 

Mitt inni stempelet står det en skrue. Har med håndbrekket å gjøre. Stempelet skrur seg lenger og lenger ut på skruen for å kompensere slitasjen på bremsebeleggetbelegget

 

Brukte en tvinge og en god rørtang. Gikk veldig greit det! Greit å få hjelp av kjerringen til dette. Få ho til å skru på tvingen mens du bruker rørtangen til å skru rundt tempelet.

 

Fremme er det ikke sånn skrue. Der er det bare til å presse stempelet rett inn.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke opplevd dette på kalippere. Men dette er et kjent problem på påhengsmotorer.

 

Metode for å løse skruer som har rustet, korrodert, irret seg fast:

 

- Ta av kalipperen og monter den i en skrustikke.

- Ha på olje som er beregnet på skruer som står fast.

- Prøv å slå oppå skruen med et aluminium/ kobbermellomlegg. Plast duger ikke. En kobberhammer er det beste! Da kan du gi gjengene sjokkvirkning uten å deformere skruen.

- Varme via en propanbrenner gjør også susen. Bare varm skruen og ikke kalipperen. Pass på brannfaren. Luftavkjøl skruen til under 100C før du bruker makt på den. (Metall blir mykt under oppvarming.)

-Ikke skru for hardt.

-Gjenta dette til skruen løsner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...