Gå til innhold

Er min CPU død ?


Anbefalte innlegg

Jeg er hos en kamerat.

Han har kjøpt et MSI KT6 hovedkort.

Og Sempron 2600 CPU

 

Jeg har instalert CPU for han men når jeg slår på maskinen,så lyser den modulen med 4 diodelys på,rødt.

4 røde lys betyr feil instalert,eller ødelagt CPU.

Har tatt av kjøleviften,men finner ingen fysiske feil med brikken.

 

Skader det om en har litt for mye kjølepasta på ?

 

Maskinen starter jo opp (CPU vifte +andre vifter funker) )men den går ikke in i BIOS eller reagrer på annen måte.

 

Og MSI KT6 støtter Sempron prosessorer,om det var noen som lurte på det.

(Jeg har selv samme hovedkort,med Sempron 2500 CPU)

 

Noen som har noen gode tips. ?

Tror dere CPU var ødelagt ved ankomst ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen kjølepastaer kan kortslutte deler av prosessoren om det flyter utover andre plasser enn selve prosessorkjernen. Ellers skal det et tynt lag av pasta på overflaten til kjernen. Pastaens oppgave er jo bare å tette mikroskopiske "lufthull" mellom kjerne og kjøleribba og da sier det seg selv at det ikke trengs for mye pasta.

 

Men hva med å prøve hans prosessor på din pc? evt. din på hans. Finner fort ut hva som er gale da... Hadde like symptoner på min pc da den gamle 1,2 ghz t-bird'en tok kvelden for et par år siden.

Lenke til kommentar

ok. Så i prinsippet kan jeg gjøre dette :

Jeg har en annen maskin MSI KT6 Delta med Athlon 2600 CPU.

Det nye hovedkortet støtter jo Athlon prosessorer som standard.

 

Så kan jeg sette Athlon prosessoren på det nye hovedkortet,og Flashe BIOSEN på den måten.

Så ta av Athlon prosessoren,og sette på Sempron igjenn.

For da vil jo BIOSEN på det nye hovedkortet,være flashet riktig.

 

Stemmer dette ?

Lenke til kommentar
ok. Så i prinsippet kan jeg gjøre dette :

Jeg har en annen maskin MSI KT6 Delta med Athlon 2600 CPU.

Det nye hovedkortet støtter jo Athlon prosessorer som standard.

 

Så kan jeg sette Athlon prosessoren på det nye hovedkortet,og Flashe BIOSEN på den måten.

Så ta av Athlon prosessoren,og sette på Sempron igjenn.

For da vil jo BIOSEN på det nye hovedkortet,være flashet riktig.

 

Stemmer dette ?

Ja, hvis du setter Athlon-prosessoren i det nye hovedkortet, vil du få se hvilken BIOS det har, og kan om nødvendig flashe det til en med støtte for Sempron. :)

 

Etterpå bør du kunne finne ut om det er noe i veien med Sempron-prosessoren eller ikke... :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har hatt akkurat samme feil med det hovedkortet der. LED-indikatoren viste defekt prosessor, og jeg brukte mye tid på å lete frem en gammel Duron 1200 for å få testet maskin. Men fortsatt samme feil. Så byttet jeg RAM. Ingen forskjell.

 

Men så fikk jeg en innskytelse at jeg skulle trekke ut alle IDE-kontaktene, og da startet maskinen inn i BIOS med en gang! :huh:

 

Så byttet jeg tilbake til den første prosessoren, koblet på IDE, og det var samme feil. Så dro jeg ut IDE-kontaktene, og maskinen kom inn i BIOS. Etter det kunne jeg koble på IDE-kontaktene, og den bootet fint hver gang! :hmm:

 

Ustabile hovedkort, det der! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...