xt9800 e bæst Skrevet 4. mars 2005 Skrevet 4. mars 2005 Jeg og min "filosofiske" hjerne satte igår å funderte på hvorfor min gamle harddisk døde, når jeg satt å tenkte fikk jeg noen ideer om hva som kunne være årsaken til at den døde: hvis man er på LAN er det farlig å kopiere f.eks 10 ting samtidig? har harddisken bra av å gjøre masse samtidig slik å spille CS å høre musikk? tviler på at dette er en topic som er "lovlig" på dette forumet, men jeg vil nødig "torturere" min nye harddisken til døde... åltså kaste 1200 kr i dass igjen hvis du har tips om hvordan man bevarer livet til en harddisk, skriv dem!
morra Skrevet 4. mars 2005 Skrevet 4. mars 2005 (endret) Du kan jo kjøpe en harddiskkjøler til å sette inn i et vanlig CD-drev, så setter du bare harddisken oppi den igjen. Tror det skal hjelpe litt på levetiden (correct me if i'm wrong) Link til harddiskkjølere på Prisguide.no Endret 4. mars 2005 av morra
ajoar Skrevet 4. mars 2005 Skrevet 4. mars 2005 Vel, en ting er sikkert: Lav temperatur hjelper En annen ting som også er temmelig sikkert: Det er bevegelige deler i en harddisk, så da er nok greia at dess mer "forsiktig" en er, dess lengre vil disken vare, dvs virrer lesearmene i hytt og gævær hver kveld, lagrer, henter, sletter, kopierer........ så skaper jo dette en uungåelig slitasje. Men, samtidig så er det jo dette disken er laget for.... Tror jeg ville satset på holde god kjøling på disken. Selv har jeg en "arbeidsdisk" som jeg vet slites mye, og så har jeg en disk som jeg bare lagrer film/bilder/dokumenter som jeg ønsker å ta vare på. Denne disken innheolder ikke innstallerte program, og jeg tror ikke den får samme slitasjen som den andre disken. Sikkert mange andre og bedre formeninger om spørsmålet ditt.
riktig Skrevet 4. mars 2005 Skrevet 4. mars 2005 Det lønner seg også å fordele data og programmer du skal bruke. Ha minst mulig på OS-disken, en egen partisjon til programmer _på en annen fysisk disk_, legg opp ting så det blir minst mulig stress for harddisken. Lav temperatur er nevnt, og er absolutt viktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå