Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp! Skolen nekter meg å videreføre et fag!


Anbefalte innlegg

Fikk en dårlig nyhet i dag. Har hatt 2MX, 2FY og 2RL (rettslære) i år, VK1. Har valgt å videreføre alle 3 fagene til VK2, men i dag fikk jeg beskjed av rådgiveren på skolen at det ikke vil være mulig, ettersom lærererns timeplan (sånn den er satt opp nå) alltid har 2 av disse 3 fagene samtidig..med andre ord er det ikke mulig å få rettslære sammen med realfag til neste år. Jeg ble ganske oppgitt over det, ettersom det betyr at jeg ikke ikke vil ha mulighet til å få 2 fordypningspoeng for faget jeg dropper, og må kaste bort 3 timer pr uke på obligatorisk engelsk siden jeg dropper ut av et fag. Det kommer til å ha en del konsekvenser for meg i fremtida, ettersom jeg i utgangspunktet vil ha dårligere muligheter enn resten av elevene i landet for å komme inn på ulike studier..så jeg lurer litt om skolen egentlig kan nekte meg dette? Legger til at jeg heller ikke ble informert om at dette kunne skje, da jeg valgte fagene i fjor.

 

Hørte en historie om en gruppe mz-elever, som fikk faget sitt avviklet etter et år, og satt igjen med et ubrukelig matte-kurs og færre studiepoeng. De klaget, og skolen ble nødt til å opprettholde faget. Men denne situasjonen gjelder kun meg og en annen elev på skolen, kan vi gjøre det samme? Jeg vil som sagt ikke miste de poengene, ettersom jeg vet at karakterene mine såvidt er gode nok (med planlagte poeng) for det eneste studiet jeg egentlig ønsker meg i fremtida (jus).

 

 

Alternativene er vel kanskje å gå opp til faget jeg dropper (3FY) som privatist..vil det telle, og gi meg studiepoengene? Kan jeg isåfall sende regninga på en eventuell privatlærer til skolen? :p

 

Eller så kan jeg bytte skole (hvis de har de 3 fagene på forskjellig tid, det er ikke sikkert), men det har jeg veldig lite lyst til, liker meg godt i klassen, har kort skolevei, og vil ikke havne sammen med helt ukjente mennesker når jeg starter i 3. klasse.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Fordypning i b-språk (5 timer) gir 2 fordypningspoeng, så det kan du jo vurdere som en siste utvei. F. eks kan du (hvis dette passer med timeplanen) erstatte 3FY med språkfordypning, og gå ut med like mange fordypningspoeng som planlagt.

 

Dog vil du da miste 0,5 realfagspoeng, men hvis du lar språkfordypningen erstatte 3RL får du ikke det problemet (selv om det kanskje ikke blir det optimale med tanke på dine interesser).

Lenke til kommentar
Fordypning i b-språk (5 timer) gir 2 fordypningspoeng, så det kan du jo vurdere som en siste utvei. F. eks kan du (hvis dette passer med timeplanen) erstatte 3FY med språkfordypning, og gå ut med like mange fordypningspoeng som planlagt.

Skolen min tilbyr kun fordypning i tysk, jeg har fransk.

 

Dog vil du da miste 0,5 realfagspoeng, men hvis du lar språkfordypningen erstatte 3RL får du ikke det problemet (selv om det kanskje ikke blir det optimale med tanke på dine interesser).
Jeg er forberedt på å miste de poengene uansett, ettersom jeg velger bort fysikk og beholder rettslære. Det er ikke noe vanskelig valg.

 

Selvsagt kan skolen nekte deg noe når det ikke er mulig, er begrenset hvor mye man kan gjøre med x antall ansatte.
Er jo klar over det, men jeg lurte på hvilke rettigheter jeg har her, eller om skolen bare kunne sette opp planen som de ville og si "synd for deg" til elevene det går utover, når jeg faktisk får en ganske kraftig ufordel av dette i framtida.

 

Er forøvrig og litt vanskelig å skifte skole nå siden søknadsfristen har gått ut.
Da kan akkurat det bli litt vanskelig, ja.

 

 

Men hvis jeg går opp i 3FY som privatist, vil jeg da få disse poengene tilbake? Vil det isåfall føre til at jeg søker på ordninær istedetfor primærvitnemål (på fremtidige studier)? Eller?

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed av min rådgiver om at fag som taes som privatist innenfor de tre årene du går på videregående kommer på privatvitnemålet, og du vil i tillegg få eventuelle fordypningspoeng.

 

Min situasjon:

Går VK1 i York, England. Har Fysikk, Computing og Engelsk som valgfag. Fortsetter med fysikk og engelsk til neste år og tar 3IT som privatist. Får da 4 fordypningspoeng

Lenke til kommentar
Selvsagt kan skolen nekte deg noe når det ikke er mulig, er begrenset hvor mye man kan gjøre med x antall ansatte.
Er jo klar over det, men jeg lurte på hvilke rettigheter jeg har her, eller om skolen bare kunne sette opp planen som de ville og si "synd for deg" til elevene det går utover, når jeg faktisk får en ganske kraftig ufordel av dette i framtida.

redd for at det er minimalt du skulle ha sakt her. en skole har jo ikke uendelig med penger/lærere/timer i døgnet å drive undervisning i.

 

men du kan jo selvfølgelig ta det som privatist

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...