Gå til innhold

Problem med boot fra RIS


Anbefalte innlegg

Har satt opp en maskin og lagd image med riprep.exe. alt gikk som normalt. men når jeg skal starte maskinen på nytt og boote fra netverk går det til litt skeis får jeg si. jeg får ikke maskinen til å boote fra nettverk i det hele tatt. setter opp lan som first boot device, men den går rett inn i windows. fjerner jeg hdd som oppstartsalternativ, booter den ikke i det hele tatt(seff).

 

så da lurer jeg på om noen har noe erfaringer med dette. det er et onboard VIA nettverkskort. har sjekka kompabilitetslistene(HCL elns?) til microsoft. da så jeg at det ikke var kompatibelt med 2k3 server. kan dette ha noe med saken og gjøre? det er kompatibelt med xp og 2k. aner ikke om det er PXE støtte på kortet.- men har også lest at du ikke MÅ ha PXE støtte for å få det til å fungere. er dette fakta? noe mulighet for å boote fra diskette elns for å få den til å finne RIS serveren?

 

sjefen min bestillte 10 billig maskiner uten at jeg visste det, og fikk godkjent det. :thumbdown::nei::hmm: så om disse ikke er kompatible gidder ikke jeg å sitte med ghost dvd på 10 maskiner :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ehm.. ja... seff.. dette er jo ikke akkurat første gang jeg gjør dette.. det fungerer med alle andre maskiner(Dell laptopper og stasjonære) i nettverket her. men med disse maskinene får jeg det ikke til.

 

kjører 2 servere. en som bare er terminalserver, og en som kjører lokalt ad, dhcp, ris, domene kontroller osv.. denne er også filserver.

Lenke til kommentar
Har satt opp en maskin og lagd image med riprep.exe. alt gikk som normalt. men når jeg skal starte maskinen på nytt og boote fra netverk går det til litt skeis får jeg si. jeg får ikke maskinen til å boote fra nettverk i det hele tatt. setter opp lan som first boot device, men den går rett inn i windows. fjerner jeg hdd som oppstartsalternativ, booter den ikke i det hele tatt(seff).

 

så da lurer jeg på om noen har noe erfaringer med dette. det er et onboard VIA nettverkskort. har sjekka kompabilitetslistene(HCL elns?) til microsoft. da så jeg at det ikke var kompatibelt med 2k3 server. kan dette ha noe med saken og gjøre? det er kompatibelt med xp og 2k. aner ikke om det er PXE støtte på kortet.- men har også lest at du ikke MÅ ha PXE støtte for å få det til å fungere. er dette fakta? noe mulighet for å boote fra diskette elns for å få den til å finne RIS serveren?

 

sjefen min bestillte 10 billig maskiner uten at jeg visste det, og fikk godkjent det. :thumbdown::nei::hmm: så om disse ikke er kompatible gidder ikke jeg å sitte med ghost dvd på 10 maskiner :mad:

Du må ha PXE støtte for å boote på lan!

 

Alternativt kan du brenne ut PXE image over på en CD. PXE imaget som du finner på serveren er vanligvis bare en image fil av en floppy.

 

Jeg bruker ghost til distribusjon av images. Men jeg har hatt en del dårlige erfaringer ang pxe, så jeg bruker ghost "boot partition". Hadde samme problemet med altiris og PXE.

Lenke til kommentar

jeg synes det ville vært rart og ha lan som oppstartsalternativ i bios om det ikke var mulig.. :hmm: :hmm:

 

er som sagt ikke sikker på om kortene har PXE støtte.. men det ville vært rart for meg å ikke ha det på en helt ny maskin. det er VIA onboard kort. er ikke dette relativt standard på nye maskiner ? :cry:

 

om jeg brenner image av floppyen ut på en cd.. kan jeg boote fra den og deretter finne ris'en ? har ikke vært borte akkurat den problemstillingen før.. :no:

Endret av Tjuls
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Må nok ha PXE støtte.

Valget i BIOS er der fordi den biosen brukes til flere maskiner og du kan jo sette inn et NIC med støtte for PXE...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvis du skal boote maskinen fra en ris server må nettverkskortet støtte PXE. Kortet må også få en IP adresse fra en DHCP server. På denne DHCP serveren må det settes slik at den distibuerer IP til BOOTP klienter og ikke bare til DHCP klienter. Er det 2000 eller 2003 server du kjører.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...