Gå til innhold

Sammenheng mellom ISO og hvitbalanse?


Anbefalte innlegg

Mulig jeg er på bærtur nå, men er det mulig å velge en lav isoverdi f.eks. 80, (ved noe svakt lys) og kompensere for dette ved å sette "opp" hvitbalansen(lysere) slik at støy reduseres?( Har Panasonic Lumix FZ-20.)

 

Fint om noen tar opp denne tråden.

 

Mvh.

esbe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig jeg er på bærtur nå, men er det mulig å velge en lav isoverdi f.eks. 80, (ved noe svakt lys) og kompensere for dette ved å sette "opp" hvitbalansen(lysere)  slik at støy reduseres?( Har Panasonic Lumix FZ-20.)

 

Fint om noen tar opp denne tråden.

 

Mvh.

esbe

Så vidt jeg vet (er novise når det gjelder digitalkamera) så er det ingen sammenheng. Hvitballansen justerer fargetemperaturen, ikke lysmengde, og har ikke innvirkning på støy.

 

ISO derimot er justering av generell følsomhet. En høy ISO verdi innebærer rett og slett en forsterking av alle signaler fra billedbrikken. Signalene fra billedbrikken er analoge. Dette er det som gir støy. Det kan sammenlignes med å skru opp nivået på en radio. Høyere lydstyrke gir mer bakgrunnsstøy.

 

Som du sikkert vet er fargetemperaturen ballansen mellom fargene gult og blått. Ved lyset fra f.eks et stearinlys er gulere enn lyset fra overskyet himmel. I gult lys får hvite farger et sterkere gulskjær enn ved normalt lys. I overskyet vær får hvitt blåskjær. Dette fenomenet er det hvitballansen kompenserer for. Egentlig blir det også litt feil å snakke om å justere hvitballansen opp eller ned. Justeringer er avvik fra det vi oppfatter som nøytralt, altså såkalt dagslys.

 

Håper dette virket klargjørende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...