Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan noen plz hjelp meg litt...

 

har lastet ned et par script men når jeg åpner dem kommer koden opp..

Hvordan får jeg sidene til å vises skikkelig lokalt? eller må de ligge på en sql server for å virke?

 

hvordan er php-sider oppbygd

<html><body><?php osv.

 

starter de rett på php koden eller må det være html-tag først?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De må ligge på en server som støtter PHP. Det normale er å installere en webserver på din egen maskin, installere PHP og eventuelt en databaseserver.

 

Du kan enten starte med HTML-kode, eller PHP-kode. Alt som ikke er innenfor <?php ?> vil ikke bli tolket av PHP. (Eller <? ?>, alt ettersom hvordan PHP er satt opp.)

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Du trenger en apache (www.apache.org) webserver med php (www.php.net) modulen!

For database så kan jeg anbefale mysql (www.mysql.com) med phpmyadmin for og administrere databasen :)

 

Dette er sikkert noe du kommer til og plundre med om du skal sette opp selv så gå for ferdige "pakkeløsninger" som EasyPHP eller xampp (www.apachefriends.com ?).

 

Da får du alt av apache, php, mysql etc.

 

Så lykke lykke til :)

Lenke til kommentar
De må ligge på en server som støtter PHP. Det normale er å installere en webserver på din egen maskin, installere PHP og eventuelt en databaseserver.

 

Du kan enten starte med HTML-kode, eller PHP-kode. Alt som ikke er innenfor <?php ?> vil ikke bli tolket av PHP. (Eller <? ?>, alt ettersom hvordan PHP er satt opp.)

 

MVH Audun

det er likegreit å bruke <?php ?> de er støttet over alt .. så får du ikke plunder hvis du en gang skal flytte siden

 

jeg vil også anbefale at du laster ned en editor med syntakshightlighting ... du kan selfølgelig bruke notepad også .. men det er lettere å holde oversikt om du bruker en editor med syntaxhighlighting... Jeg bruker å anbefale php designer 2005. som er dansk

jeg har skrevet om den i en blogg post.. å den finner du

men nå er bloggen min nede så du må se på produsentens hjemmeside som du finner link til nederst i denne posten

 

 

Lykke til!

http://www.mpsoftware.dk/

Endret av gather
Lenke til kommentar

kan noen fortelle meg hvordan jeg setter opp web-server... både lokalt på min maskin, over nettverk (slik at de andre på nettverket kan skrive datamaskinnavnet mitt i explorer-vinduet og få opp siden), og over internett (skrive ip'en min eller domenenavn og siden min kommer opp..

 

hvordan kobler jeg ip'en min til index-filen?

 

burde kanskje ligge under et annet topic, men siden vi var inne på server så satt jeg den her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...