Gå til innhold

Kritikk ønskes - lys og skygge


Anbefalte innlegg

Første bildet er tatt i fullt dagslys, med en spot pekende mot kamera og lukkehastighet på 1/13 tror jeg - lite lys slapp i hvertfall inn. Kamera stod i en vinduskarm med selvutløser. Det eneste jeg gjorde i PS var litt cropping.

ID.jpg

 

Andre bilde er tatt med minimalt dagslys, eneste lyskilden er telysene, lang lukkehastighet. Har blitt tukla litt med color balance og kontrast i PS tror jeg, ett år siden det er tatt.

smittens07.jpg

 

Kritikk tas i mot med stor takk. Jeg har minimal kunnskap om fotografi.

Bildene er tatt med et Canon digitalkamera.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Man kan jo for så vidt mene hva man vil om disse bildene, men jeg tør våge å påsttå at de er kreative. Veldig kreative. Og så lurerer jeg da på hvorfor ingen har "giddi" å skrevet et pip om hva de synes om dem.

 

Jeg synes som tittelen skulle tilsi, at det er spennende bilder som lys/skygge-bilder.

 

Men det jeg egentlig lurer mest på er jo hvorfor det blir slik - null respons.

 

F828

Lenke til kommentar

Hei!

Hva skal man egentlig skrive om disse bildene da? Skulle slike bilder dukke opp på min pc når jeg laster ned, vil de gå rett i "dunken" uten noe om eller men.

At du syns de er kreative, vel det er din sak.

Det eneste positive jeg kan si om disse bildene - er rammen på bilde nr.2

Mvh

Arvid

Lenke til kommentar

"Det eneste positive jeg kan si om disse bildene - er rammen på bilde nr.2"

 

Om det eneste positive du kan se i disse to bildene er rammen, da sier vel det mer om din evne til "å se" enn kvaliteten på disse bildene. For det er selvfølgelig bare sprøyt. Selvfølgelig er det positive elementer i bildene.

 

Noen SERIØSE med meninger?

 

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar

Hei!

Vel da har vi ihvertfall fått en diskusjon om hva som er kreativitet eller ikke, og det jo positivt i seg selv. Men hva du ser som er så kreativt i disse bildene, ja det evner ikke jeg å se - og nå er jeg dønn seriøs

Men kan ikke vooon legge disse bildene inn på "dotten" da, under bildekritikk, der har de et trofast panel som kommer med kritikk, noen ganger så ørene flagrer, andre ganger svært positivt.

Ellers vil jeg bare si at min kritikk av bildene bare skulle angå bildene, ikke hva du mener er kreativt eller ikke, beklager det F828.

Mvh

Arvid.

Lenke til kommentar

Det som er problemet med innlegget til s-ki er ikke det han mener, men at han mangler begrunnelse og dermed er innlegget mer egnet for krangling enn diskusjon. Spesielt siden første post spesifiserer "Jeg har minimal kunnskap om fotografi." så er det viktig med konstruktiv kritikk.

 

Bildene er kreative i den forstand at forskjellige tinge er prøvd ut, men de bærer preg av å være testbilder. Mitt forslag er å ta mange flere bilder og post de beste her på bildekritikken siden det er sånn man lærer.

 

 

"dotten" er den websiden som Lou postet linken til. Det er der den analoge snobben holder til (pluss noen andre).

Lenke til kommentar

Hei!

Du har helt rett Kristallo, slike bilder får ingen kritikk i det heletatt, de blir forbigått i stillhet.

Jeg hadde heller ikke nevnt dette bildet med et ord, hvis det ikke hadde vært for påstander om at bildet var kreativt, veldig sådant.

Hva som er kreativt med en "utbrent" lyspære, og en totalt undereksponert person, hvor bare håret og litt av skjortekragen er synlig, forstår jeg ganske enkelt ikke. Det må ikke bli slik her på bildekritikken at et bilde som ikke bare helt mangler komposisjon men også må være totalt feileksponert, skal benevnes som veldig kreativt. Et bild bør jo fortelle noe da, et godt bilde kan som sagt si mer enn tusen ord. Jeg tror bildet er tatt på Stativ/auto, muligens selvportrett, (men dette vet jo vooon) og dermed blitt som det har blitt. Det andre bilde har jeg overhodet ingen komentar til. Er ikke i et øyebliks tvil om at vooon klarer langt bedre når han får lært seg litt kamerateknikk og visse grunnleggende regler, ikke bare for portretter, men fotografering generelt.

Mvh

Arvid

Lenke til kommentar

Å diskutere med ordlag som du gjør S-ki, blir litt for dumt for meg. Du mener ditt, jeg mener mitt. Tror rett og slett du mangler litt på den kunstneriske siden?. Eller kanskje du er litt for ung rett og slett.

 

Jeg synes det er gøy å diskutere, men det må gjøres på en ok måte og en respektfull måte for alle parter. Og kanskje en voksen måte. Tror kanskje du ikke er så veldig gammel ?

 

Uansett, tror det er lurt at vi to ligger unna hverandre i diskusjoner fra nå av. Kjenner jeg blir provosert når folk skriver en masse bastant svada bare fordi man har tanken i hodet selv. Når man ikke klarer å tenke at man kan tenke feil selv, at andre kan tenke riktig. At det KAN være en mulighet - At man ikke viser en millimeter med ydmykhet overfor andres tanker.... Det er umodent.

 

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar

Å diskutere med ordlag som du gjør S-ki, blir litt for dumt for meg. Du mener ditt, jeg mener mitt. Tror rett og slett du mangler litt på den kunstneriske siden?. Eller kanskje du er litt for ung rett og slett.

 

 

Jeg synes det er gøy å diskutere, men det må gjøres på en ok måte og en respektfull måte for alle parter. Og kanskje en voksen måte. Tror kanskje du ikke er så veldig gammel ?

 

Uansett, tror det er lurt at vi to ligger unna hverandre i diskusjoner fra nå av. Kjenner jeg blir provosert når folk skriver en masse bastant svada bare fordi man har tanken i hodet selv. Når man ikke klarer å tenke at man kan tenke feil selv, at andre kan tenke riktig. At det KAN være en mulighet - At man ikke viser en millimeter med ydmykhet overfor andres tanker.... Det er umodent.

 

F828

 

Hva du mener og måtte tro ”unge mann” - er meg revnende likegyldig. Hvem du måtte velge å diskutere med angår bare deg selv, men kom ikke og fortelle meg hva jeg skal eller ikke skal.

Er du så hårsår som du her gir uttrykk for, og blir du så lett provosert, bør du kanskje tenke deg om både en og to ganger før du sender inn et nytt innlegg.

Maken til barnslig pjatt som det du produserer i dette innlegget her, har jeg aldri sett.

Til slutt, jeg er i hvert fall gammel nok til å stå for det jeg skriver og undertegne innleggene med fult navn.

A.K

Lenke til kommentar
Første bildet er tatt i fullt dagslys, med en spot pekende mot kamera og lukkehastighet på 1/13 tror jeg - lite lys slapp i hvertfall inn. Kamera stod i en vinduskarm med selvutløser. Det eneste jeg gjorde i PS var litt cropping.

 

Andre bilde er tatt med minimalt dagslys, eneste lyskilden er telysene, lang lukkehastighet. Har blitt tukla litt med color balance og kontrast i PS tror jeg, ett år siden det er tatt.

 

Kritikk tas i mot med stor takk. Jeg har minimal kunnskap om fotografi.

Bildene er tatt med et Canon digitalkamera.

Hei, Vooon!

 

Som du selv siterer Hitchhiker's Guide, "Don't panic".

Diskusjonen her gikk såpass mye utenfor emnet her at den etter min mening hadde hatt best av å ha foregått på PM isteden, personangrep passer ikke så godt i kategorien billedkritikk.

 

Konstruktiv kritikk:

Hva vil du formidle med bildene dine?

 

I det første bildet er ansiktsuttrykket og holdningen til modellen (som man finner ved å skru levels til det ekstreme) nesten mer interessant enn lyssettingen slik den er, siden spot-en og lysstrålene den kaster, stjeler altfor mye oppmerksomhet i øvre halvdel av bildet.

 

Hvis dette var det resultatet jeg fikk se da jeg hentet ned kamera fra vinduskarmen, ville jeg flyttet spoten eller kamera slik at spot-en hadde kommet over toppen av billedruten. Dette vil fungere bedre enn cropping og etterbehandling for å kurere lysstråler på villspor.

Ansiktsuttrykket jeg også finner med litt overbehandling i Levels, kunne du kanskje ha fått frem ved å plassere en svakere lyskilde til venstre for billedruten som er rettet mot ansiktet/øvre del av overkroppen. Dette vil kanskje gi et litt annerledes bilde, men kanskje fungerer det bedre? Det er å prøve ut slike små forandringer og se hva som skjer og hva man synes fungerer som er gøy når man ikke har tiår med erfaring å gå på.

 

Samtidig må man i denne tiden når man prøver å feiler prøve å være litt hard mot seg selv når man velger ut hva man vil poste i ulike fora. Det er lurt å tenke godt igjennom hva man synes fungerer med de bildene man legger ut, og begrunne dette, slik at andre folk vet hva man vil ha kritikk på og hvordan man tenker bildet selv.

 

 

Jeg har problemer med å finne noe å hvile øynene på i bilde nummer to, slik at de utbrente (no pun intended) stearinlysene får bildet til å virke litt rotete og uoversiktelig. (Jeg gjorde et enkelt eksperiment ved å klone vekk alle flammene og de strekeste refleksene i Photoshop, og bildet ble mye mer behagelig umiddelbart.)

Kanskje er det i vanskeligste laget å både skulle lage et interessant stilleben og samtidig tyne kameraet for hva det er verdt når det kommer til fotografering i svakt lys?

 

Men jeg skal heller la deg få komme med kommentarer før jeg går videre i noen retning annet enn å ønske deg lykke til videre!

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...