Gå til innhold

875P- SATA problem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har et Albatron PX875p PRO kort med intel ICH5 brikkesett (?)

Har to IDE disker fra før, og har nå kjøpt WD 200GB SATA disk i tillegg.

Hovedkortet har to innebygde SATAporter, så jeg plugget i. BIOS listet disken opp under IDE channel 3 (som jo sikkert er SATA channel 1, har ikke 3 IDE channels). Windows "fant" disken når jeg kom inn i windows, men klarte ikke å installere diskene. Jeg fikk partisjonert disken i Windows Setup, og formatert den når jeg kom inn i Windows igjen. Så disken fungerer..

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal få maskinen til å se at det er SATA og ikke IDE. Device manager sier at jeg har to IDE kanaler som de ikke klarer å installere. Med ICH5 skulle det visst bare være å plugge i, uten noen disketter eller F6 i windows install.. Finns ikke noe vettugt på albatron sin site, men jeg har mailet supporten dems.

P4 3ghz prescott

Albatron PX875p PRO

1 gb ram

Windows XP SP1

Takk for svar!

Hilsen Håvar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok..

Men problemet er at den automatiske hardware installern i windows startup ikke klarer å installere devicene. I device manager så står de to IDE devicene oppført med utropstegn ! (at noe er galt regner jeg med). Derfor har jeg en mistanke om at HDen ikke jobber på 100%

Noen tips?

Skrevet (endret)

Jeg kjenner bare dette fra Abit AI7-kort (Award BIOS tror jeg).

Har du prøvd å sette forskjellig IDE controller modus (eller lignende) i BIOS? Tror vel at "enhanced mode" støtter to PATA kanaler + to SATA kanaler samtidig. Ellers er det noe som heter "combined mode".

Vet at Abit kom med en BIOS-oppdatering som fikset noen PATA+SATA problemer, så kanskje en BIOS-oppdatering fikser problemet.

Endret av Streamline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...