Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har utrolig lyst til å lære om Java og programmering på videregående skole når jeg kommer dit. Noen som har gått en linje med java og hvordan må man gå?

Hva har snitt karakteren ligget på når en av dere har kommet inn?

Hva lærer man og blir det bare jobbing i dos uten applets?

 

Hilsen

Raptopp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heh...stakkar...selvom jeg liker NITH veldig godt, så er det kanskje ikke det beste rådet å gi til en som går på ungdomskolen og har lyst til å lære seg java...det er jo mange år før han kommer så langt...

 

min anbefaling er å starte litt selv...lån eller kjøp en god bok og prøv deg frem selv...så kan du vente noen år før du bestemmer deg om du vil gå på NITH eller universitetet...for jeg vet ikke om noen vgs-linjer som lærer bort java! :)

Lenke til kommentar

Sikkert lurt å gjøre seg ferdig med vgs først, ja :roll:

 

First things first... men hvis du har litt ståpå- vilje så kjøp deg en lærebok, legg til en god porsjon tålmodighet og sett av mye tid, så skal du se at du kan komme langt..

 

Lykke til..

Lenke til kommentar

Eg kan anbefale ei norsk begynnarbok som heiter "Rett på Java". (Universitetsforlaget). Den er berekna på begynnarkurset til Java på høgskule, men det er den enklaste boka eg veit om, og den tar for seg alle dei vanlege begynnartinga, som å deklarere variablar, lage løkker og if-setningar, osv.

 

Trur denne boka kosta litt over 300 då eg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Eg kan anbefale ei norsk begynnarbok som heiter "Rett på Java". (Universitetsforlaget). Den er berekna på begynnarkurset til Java på høgskule, men det er den enklaste boka eg veit om, og den tar for seg alle dei vanlege begynnartinga, som å deklarere variablar, lage løkker og if-setningar, osv.

 

Trur denne boka kosta litt over 300 då eg kjøpte den.

Tja, den boken er egentlig ikke så alt for god...

 

Grei nok hvis du har litt kunnskaper om java fra før av, men ellers er den lite knotet lagt opp synes nå jeg...

Selv når noen av forfatterne foreleste var det klart at man måtte hoppe mye frem og tilbake for å forstå boken på en enkel måte, noe som er litt teit... De burde laget boken slik at man fikk presentert tingene i riktig rekkefølge...

 

 

Men bortsett fra det er det i og for seg grei nok... Bare ignorer det faktum at du blir introdusert til temaer i koden lenge før du får en forklaring på hvorfor det er sånn, så går det vel... (Veldig glad jeg ikke begynnte med den boken når jeg startet å lære java (dog var min bok enda verre, men det er en annen sak)).

 

Hvis du kan overleve en engelsk bok, vil jeg faktisk foreslå Java Gently 3rd edition... Hold deg lengst mulig unna versjon 2, men treern syntes jeg var grei nok... Evt. en nyere versjon kan også gå...

Problemet med den er at den ikke bruker javas egne klasser for å lese fra tastatur og fra/til fil, men det gjør heller ikke Rett på Java... Og personlig synes jeg det er greier med engelske bøker, da terminologien blir den samme som i apien,...

Lenke til kommentar

Jeg savnet også mulgiheten for å lære f.eks JAVA på vgs. Eneste vi kunne velge av programmering var ASP i valgfaget informatikk. (Gikk allmenn).

 

Men nå har jeg startet på høyskolen i Kongsberg, på dataingeniørlinja, og her lærer vi både java og c++. Skolen har valgt å begynne med JAVA, for å lære oss basics rundt programmeringsteknikk og konseptene med objektorientering, for så å gå videre med c++ til neste år (jeg går 1. år nå).

 

For deg så virker det sikkert lenge å vente med å lære java til du skal på høyskole/universitets-nivå, særlig med tanke på at du ikke en gang har startet på videregående, så jeg ville nok prøvd å kjøpe meg en bok og lære meg litt selv. Personlig har jeg kun erfaring med boka "Objects first with BlueJ", som tar for seg objektorientert programmering i JAVA på en grei måte. Noen andre som har erfaring med bruk av BlueJ? Nysgjerrig på å høre hva andre syns...

 

Uansett, lykke til med programmeringa :) Det er artig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...