Gå til innhold

Samlokalisering av NTNU


Anbefalte innlegg

Denne tråden er ment hovedsaklig for dem med tilknytning til NTNU og HiST (som jeg tror det er en del av her), men alle andre er selvfølgelig hjertelig velkomne.

 

For bakgrunnsstoff, sjekk bl.a NTNU sine sider.

 

For å sette igang en diskusjon, ramser jeg opp noen argumenter:

 

FOR:

 

- NTNU vil i 2020 stille som et mer konkurransedyktig og enhetlig universitet

- Samlokalisering vil føre til økt tverrfaglighet

- Studentene kommer nærmere sentrum

 

MOT:

 

- Det er for dyrt i forhold til gevinsten

- Deler av sentrum kan bli ødelagt

- NTNU taper ry i en periode med bygging og binding av ressurser

- Det gjør videre utvidelser ved en senere anledning dyre og vanskelige

 

Håper på saklige og engaserte innspill!

 

EDIT: Jeg vil helst slippe å komme med en oppsummering av saken, siden jeg har et veldig klart standpunkt. Hvis det likevel er ønsker om litt bakgrunnstoff her i tråden, skal jeg imidlertid gjøre det.

Endret av anderlin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Sentrum blir ødelagt

Jeg blir nødt til å spørre om hvorfor sentrum blir ødelagt av samlokalisering?

Sitat fra universitetsavisa:

 

Når det gjelder miljøet i den del av byen hvor samlokaliseringen eventuelt skal foregå, bør forprosjektet ha en meget grundig konsekvensanalyse. Allerede i dag har St Olav 49.000 inneliggende pasienter per år som skal ha transport og besøk, til polikliniske kontroller kommer 345.000 per år og antall ansatte er 7.600 - det blir trafikk av slike tall. Gløshaugen har 10.000 studenter og ca 1.800 ansatte - det blir trafikk av det også! Vi må heller ikke glemme Lerkendal stadion som trekker 20.000 tilskuere på Roseborgs hjemmekamper. Får vi så i tillegg 10.000 studenter og 1.700 ansatte fra Dragvoll i det området av byen som på forhånd er mest forurenset, blir det i sannhet et fint miljø vi har å tilby fremtidens studenter.

 

Det som også har vært påpekt, er at trafikken ut til Dragvoll går MOT rushet, mens det her er snakk om samme retning som vanlig rush-trafikk.

 

Jeg burde imidlertid moderert meg litt, og omformulerer punktet fra "Sentrum blir ødelagt" til "Deler av sentrum kan bli ødelagt"

Endret av anderlin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...