Gå til innhold

Hjelp til valg av kamera


Anbefalte innlegg

Jeg henvender meg til all form for ekspertise her på forumet for å motta gode tips til valg av kamera. Følgende kriterier er gjeldende:

 

1. Kameraet skal ta ca 60 000 landskapsbilder i løpet av 20-25 dager. Nesten kontinuerlig fotografering og bare nattetimene kan brukes til å lade batterier.

 

2. Kameraet må være et digitalkamera

 

3. Bildekvaliteten er ikke veldig viktig, men må generelt kunne anerkjennes som "god" av "menigmann"

 

4. Alle bilder skal knipses i dagslys

 

5. Kameraet trenger ikke ta bilder med størrelse over 2 megapiksler. Bildene skal bare ha oppløsning for å virke tilfredsstillende på en vanlig pc- eller tv-skjerm.

 

6. Lav pris, inkl. batteribruk

 

Har ikke lyst til å bruke et speilreflekskamera til dette. Det store antall bilder gjør kanskje sitt til at man trenger 2 eller flere kompakte kameraer?

 

En lei nøtt kanskje? Er det noen åpenbare alternativer?

 

Hilsen JL

Endret av jonnyloe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og takk for svar.

 

Mener du at nær sagt alle kompaktkameraer greier 60 000 knips uten at dette er noen sak å bekymre seg over? Dessuten bør jeg vel ha et kamera som kan lades med AA-batterier, eller finnes det billigere alternativer?

 

 

er litt usikker i forhold til svaret ditt, for jeg har erfart et kompaktkamera som, uvisst hvilken årsak, tålte mindre enn 10 000 knips. Dette var et (dårlig) Packard Bell kamera, og det finnes vel flere i samme kategorien ville jeg tro.

 

 

JL

Endret av jonnyloe
Lenke til kommentar

Du vil nok trenge endel minne også, så det kan være fordel å kjøpe kamera som bruker kort som kan kjøpes billig. Sjekket litt og f.eks. 1024MB brikker i formatene Compact Flash, Secure Digital og MultimediaCard kan skaffes for ca 700kr/kortet.

 

+Til landskapsbilder ville jeg prøvd å få tak i et kamera med bra vidvinkel.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Ja, jeg nevnte det ikke, men minnebrikken spiller jo i utgangspunktet også en rolle. Vi er godt forsynt med CF-kort, men ellers kommer bildene til å lagres på eksternt minne fortløpende, så det går nok greit. Må sjekke pris på de kameraene du foreslår...

Endret av jonnyloe
Lenke til kommentar

hva med Dimage Z10?

https://prisguiden.no/produkt/19652

 

har hatt mitt i litt over en uke nå, og er veldig fornøyd! eneste jeg har å utsette på det, er at autofokus'en er i tregeste laget innendørs i dårlig lys. men det problemet får vel neppe du..

 

pros:

  • flotte bilder
  • 8xZoom
  • bruker AA-batterier
  • raskt
  • prisen: ca 1900,- (!)
  • alle manuelle innstillingsmuligheter

cons:

  • treg AF ved dårlig lys
  • ikke verdens beste vidvinkel - 36mm

alt i alt er jeg veldig fornøyd, og for meg virker det som et godt alternativ for deg :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Virker for å være et godt alternativ med vidvinkelkonverter.

 

Jeg lurer fortsatt på om det ligger begrensninger i antall eksponeringer som kan gjøres med dette og andre kompaktkameraer. Jeg har lest mye om dette når det gjelder speilrefleks, men ikke funnet noe bestemt om dette når det gjelder kompaktkameraer. Siden kameraet skal brukes til - etter mitt syn - spesielt mange eksponeringer i løpet av kort tid, blir dette av betydning for meg å finne ut av.

 

JL

Lenke til kommentar
Jeg lurer fortsatt på om det ligger begrensninger i antall eksponeringer som kan gjøres med dette og andre kompaktkameraer.
De fleste rimelige kompaktkameraer tar neppe 60 000 bilder i hele sin levetid. Mange rimelige kamera ser ikke ut til å ha utløserknapper som er garantert 50 000 trykk engang.

 

Hvis det er krise hvis kameraet klikker etter 10 000 bilder så vil jeg råde deg til å ha minst et kamera i reserve.

 

Noen av de rimeligste kameraene har ikke mekanisk lukker, det er kansje verdt å sjekke om du finner noen som er av god nok kvalitet ellers.

Lenke til kommentar

Takk. Jeg har hatt en anelse om dette, selv om jeg ikke har funnet noen objektiv kunnskap om forholdet, tester for eksempel. Din mening legger likevel stein til min mur av mistanke og gjør at jeg vil være forsiktig med hva jeg kjøper.

 

Komponenter på dyrere kameraer pleier å være mer slitesterke, finnes det etter din mening kompaktkameraer som med stor grad av sannsynlighet greier 60 000 eksponeringer?

 

JL

Endret av jonnyloe
Lenke til kommentar

Kjøpte mitt første kamera (Olympus C-200) i 2001 og det rakk jeg å ta over 10.000 bilder med før jeg pensjonerte det for 15 måneder siden. Det virker ennå.

 

60.000 er MAAANGE bilder, så ikke godt å gjette hvor lenge et kompaktkamere holder. Hvis du kjøper 2 av samme kamera så vil de ikke slutte å virke etter like mange eksponeringer. Godt mulig at det ene tåler dobbelt så mye som det andre...

 

Et tips er kanskje å kjøpe det som virker mest passende og kjøpe et backupkamera med minnekort på Elkjøp (eller et likt hvis de har) og hvis det første kamera slutter å virke, så pakker du opp kamera nr 2.

Hvis det første kamera holder, så kan du levere tilbake kamera nr 2 og få tilbake pengene for det (innen 30 dager) ;)

Lenke til kommentar

Hvor lenge eller hvor mange ganger systemet kan settes strøm på og funke er vanskelig å finne ut av.

 

Men hele tråden er jo helt idiotisk.

Det skal taes 60.000 bilder i løpet av 20 dager......

Naturbilder. Man må jo finne motivene. Det blir en del trasking i skog og mark....

60.000 bilder på 20 dager blir 3000 per dag.

Om man da klarer å fotografere 13 timer per dag (man må jo spise og pisse av og til også) blir det 230 bilder per time.

Det blir 19 bilder hvert 5. minutt, nesten 4 bilder i minuttet.....

 

Dette er jo bare tull!

 

F828

Lenke til kommentar

Til F828

 

Det er enda mer tull at du tror man kan ta minst 500000 og sikkert over 1 million bilder med et kompaktkamera! Hvor i all verden henter du slike tall fra? Har du noen anelse om hvor mange 1 million er!!! Det er jo bare ren synsing fra din side. Ærlig talt hvis du ikke vet med handa på hjerte at et standard kompaktkamera kan ta minimum 500000 bilder så kan du ikke komme på et forum som dette å påstå det!

Lenke til kommentar
Til F828

 

Det er enda mer tull at du tror man kan ta minst 500000 og sikkert over 1 million bilder med et kompaktkamera! Hvor i all verden henter du slike tall fra? Har du noen anelse om hvor mange 1 million er!!! Det er jo bare ren synsing fra din side. Ærlig talt hvis du ikke vet med handa på hjerte at et standard kompaktkamera kan ta minimum 500000 bilder så kan du ikke komme på et forum som dette å påstå det!

Om du bruker det du har lært på skolen, så klarer du sikkert å lese deg til at dette er noe jeg TROR og IKKE vet. Og jo da, man kan komme med ting og tang man TROR i dette forumet. Om ikke det passer deg, så finn et annet forum!

 

Og jo da, jeg tror at et kompakt kan klare 500.000 - en mill eksponeringer. På samme måte som biler kan gå over 1.000.000 km selv om de er laget for 500.000 km

 

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å slenge ut en påstand på denne måten hvis du overhode ikke har noe som kan støtte opp om den? Det hjelper jo ingen at du tror at et standard kompaktkamera kan ta over 1000000 bilder, hvis forventet levetid ligger på rundt 40000! Jeg skjønner bare ikke hvordan du kan si slikt når du egentlig ikke har noen forutsetning for å gjøre det. Jeg kan jo også synse og mene om ulike tema, men så lenge jeg ikke har grunnlag for det, så er hva jeg måte mene i grunn helt uinteressant. Vis meg noe som støtter opp om det du sier, så skal jeg tro deg!

Lenke til kommentar

Vet ikke om du later som, eller om du ikke skjønner hva som står skrevet. Jeg påstår ingenting. Jeg sier at jeg TROR!!! LES - TROR at det kan være sånn. Det er ingen påstand. Og siden du ikke VET noe som helst du heller, så ta deg en Valium og slapp av.

Jeg tror at man kan dra på ferie til Månen om 10 år.... Kan jeg ikke si det fordi jeg ikke kan underbygge hva jeg TROR?

Jeg tror på Gud! Underbygg det da.

 

Det er greit å være enkel, men jævlig dumt å skryte av det :)

 

Hele poenget er at det trådstarter skriver, er det samme som å si at man alene skal kjøre 10 biler til Tyskland på to dager......

Så kommer en som deg å mener at jeg ikke kan MENE at et kompaktkamera sikkert kan leve 1000000 eksponeringer.... Hvorfor er ikke det mulig egentlig? Ingenting i veien for at det går glatt. Det er ikke en eneste mekanisk del i et kompaktkamera i forbindelse med lukkeren.

 

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...