Gå til innhold

Sapphire X800XT, defekt?


bolo

Anbefalte innlegg

Problem: Fargede firkanter og streker kommer opp på skjermen. Maskinen restarter, men de kommer opp igjen så fort jeg er inne i desktopen. Hvis jeg er heldig tar det litt tid før de kommer igjen, men de kommer garantert hvis jeg starter spill e.l. .

 

Har følgende komponenter:

 

Shuttle SB81P 350W LGA775

P4 3,4Ghz

1024 mb Ram.

Sapphire X800XT PCI-E

Raptor 74GB

WD 200GB

 

Har prøvd å reinstallere men det funker ikke. Har prøvd forskjellige drivere (nye og eldre), samt brukt et program som heter "Driver Cleaner" for å fjerne gamle drivere før jeg har installert nye.

 

Formatering funka heller ikke. Samme problem etter formatering og installering av nye drivere.

 

Tok ut kortet og satt det inn igjen som siste desperate løsning, uten hell.

 

For varmt? Dette er neppe problemet da programmer som måler temp. har vist temp fra 50 til maks 70. Har hatt vinduet åpent og viftene på 100% (støvsuger rpm) uten hell.

 

Bruker nå Onboard Intel Extreme Graphics II (Integrert) skjermkortet og det funker fint.

 

Fikk PC'n i september og den har funket helt fint frem til nå. Har hatt nyeste driverversjoner til kortet fra ati.com

 

Hvis noen vet om en annen mulig løsning, før jeg sender det inn til leverandør som defekt, setter jeg stor pris på det.

Endret av bolo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JEg tipper at både temperatur og PSU kan være problem her. Hvis minnebrikkene på skjermkortet blir for varme vil de skape sånne flotte effekter som du får. En Artic Cooler ATI Silencer 4 kan være med å redusere problemet. Jeg gikk fra 46 grader idle til 35 grader idle etter å ha innstallert den nye viften på skjermkortet.

 

Restart skyldes nok at du har en alt for liten PSU i forhold til at den skal dra en P4 3.4, masse kjekk ram, dvd-spiller og harddisk i tillegg til et krevende skjermkort som du har.

Lenke til kommentar

Okei. Takk for alle svar. Noen spørsmål:

 

Kraftigere PSU: Blir det et problem å bytte PSU i en shuttle (SB81P)?

Shuttle selger ferdigoppsett med samme komponenter som jeg har, med samme PSU (350W)...http://sys.us.shuttle.com/ . Har ikke merket noe før nå, så da har ikke for liten PSU gitt noe utslag før etter 5 mndr...

 

Bedre kjøling: Hvis de "flotte" :!: effektene skyldes at skjermkortet er for varmt, vil det si at en bedre kjøling vil løse problemet, eller er skjermkortet allerede ødelagt grunnet for høy varme?

 

Har ikke overklokket noen av komponentene. Og Onboard graffikortet var ikke installert da jeg brukte X800XT kortet.

 

Beklager nye spørsmål, men flere vinklinger på problemet dukket opp av svarene :blush:

Endret av bolo
Lenke til kommentar

PSU er IKKE problemet. Shuttle sine PSU'er er kjent for å være av særs høy kvalitet, og et X800XT er bare barnemat for de.

 

Høres ikke ut som varme er et problem heller. Tipper kortet rett og slett er defekt.

 

PS: Man kan ikke bytte ut PSU i en shuttle med en vanlig. Ta en titt på den så skjønner du vel hvorfor. Som nevnt skal ikke dette være nødvendig heller.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Da var datan sendt inn. Og jeg som nettopp hadde fått WoW :mad:

 

PC'n nektet å skru seg på igår! Etter å ha tatt alle komponentene ut ( inkl. CPU), clear Cmos, og fysisk uttagelse (?) av bios batteriet gikk jeg tom for løsninger....

 

Hovedkortet får Power og harddiskene og viftene startet, men ikke CPU. Det viste seg at problemet strakk seg lengere enn skjermkortet.. Skal poste her når jeg får beskjed om hva feilen var.

 

(Dette er ikke spørsmål om hjelp, men en avslutning av tråden (og mitt liv i Azeroth :cry: ) fra min side.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...