Gå til innhold

Oppgradering fra socket A til socket 939


Anbefalte innlegg

hey.

tenkte det var på tide og opgradere systemet mitt litt, men eg vil bruke noe av di gammle delene mine sånn som:

Minne (pc3200.512 cl 2.5)

Skjermkort (agp,8x)

Så nå trenger eg:

Hovedkort (socket 939)

Cpu (socket 939)

Har ca 3000 og bruke til dette ,var og rota litt sjøl ute på nettet og kom fram til dette:

 

Hovedkort Cpu

Noen som har noen tanker og ide'r om dette? Tar gjerne mot andre forslag

Endret av rallyeraider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Ser ikke helt poenget ditt med å oppgradere nå...

Spar heller pengene og kjøp et helt nytt system litt senere.

 

Det er det jeg ville gjort.

Et meget dårlig råd for en trådstarter som tydeligvis har tenkt å være litt fornuftig.

Å vente litt til for å kjøpe *komplett* nytt system har aldri lønt seg i denne bransjen.. og er kun for de som absolutt vil være først ute med ny hardware..

Dersom det gamle utstyret skal kasseres .. så kan vel evt. ett salg på QXL innbringe noe av "investeringen"..

Trådstarter:

Skal du oppgradere til S939 bør du i det minste kjøpe ett HK basert på enten nForce3/4 eller K8T800 Pro. K8T800 er "utgått" og ett dårlig valg dersom du skal klokke..(mangler AGP/PCI-lock)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tja.. du kan også vurdere K8T800Pro som jeg nevnte over her...

Da du ønsker å være litt fornuftig bør du "tråle" demovare/lagersalg hos Webshops.

Her er ett forslag..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Noen som har noen tanker og ide'r om dette? Tar gjerne mot andre forslag

Du skriver ikke hva slags system du har fra før.

 

Men dersom du har et Socket A hovedkort, vil du omtrent få samme ytelsen ved å kjøpe en Athlon 2400-M og klokke denne. Dersom du har bra vifte fra før av vil du kunne slippe unna med 700-800 kroner.

 

Bare en tanke...

 

Ingen vits å bruke mer penger en strengt tatt nødvendig, særlig ikke når det ikke går på bekostning av ytelsen.

 

Men selvfølgelig har du _virkelig_ brukt for mye prosessorkraft er Winchesterne også gode overklokkere.

Endret av Culpa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da tror jeg innlegget til "Culpa" kan gå i glemmeboken..

Han har ett poeng i at en oppgradering med XP-M bør vurderes.., men ikke til det "avdankede" Via KT400A-kortet ditt..

Følg rådene ang. S939 + en "winnie" (ikke nødv. med mer enn 3000+.. de kan klokkes til 2400Mhz ...minst)..

Lenke til kommentar
Da tror jeg innlegget til "Culpa" kan gå i glemmeboken..

Han har ett poeng i at en oppgradering med XP-M bør vurderes.., men ikke til det "avdankede" Via KT400A-kortet ditt..

Følg rådene ang. S939 + en "winnie" (ikke nødv. med mer enn 3000+.. de kan klokkes til 2400Mhz ...minst)..

Jeg er ikke enig i at Socket A er avdanket ytelsesmessig og særlig ikke A som kan kjøre dobbeltminnebus dersom man har to brikker.

 

En overklokket XP-M kan yte like bra som en uklokket Winnie 3500+

rundt 38-40s i Superpi. Regner med at den prosessoren han har nå bruker over 60 sekunder.

 

 

Men dersom 939 kortene som er nå støtte de dobbeltkjerneprosessorene som kommer så er det helt greit å konvertere, men ikke nødvendig.

 

 

Venter selv på å oppgradere til XP-M og får da nesten 20 sekunder kjappere i superpi, regner med at dette vil bidra til å øke 3D ytelsen som nå ligger på 9300 i 3Dmark 03. Og det med en overklokket duron 1600 og et 6800 LE kort (samlet pris 2100 kroner thumbup: ).

 

Moral:Ikke se deg blind på alt som er nytt.

Og hva trenger du egentlig 64-bits til i disse dager?

 

Og som alle vet utviklingen skjer fort og det er umulig å alltid ha det hotteste av det hotte. Derfor vil det alltid være lønnsomt å vente dersom man ikke forsaker noe.

Endret av Culpa
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har eg masse penger :w00t: Har funnet ut at eg skal ha et Asus a8n sli-deluxe hovedkort, men ikke helt sikker på cpu. Står mellom A64 3000+ og A64 3500+ frister så klart me den 3500+ men er den vert di xtra kronene?. di sier jo en 3000+ kan klokkes til 2.4ghz lett. den 3500+ er jo en 2.4 ghz.

Asus Geforce 6600GT 128MB Skjermkort.(pci-e)

Geil 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5.

Noen som har noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ser at jeg som mange andre "synsere" har uttalt meg på basis av "hearsay" (dvs. noe man "har hørt" og sprer videre som sannhet). Ref. posting's over her...

Nå da jeg har hatt/har 2 "winnier" selv.. kan jeg avvkrefte at alle "lett lar seg klokke til 2400Mhz..minst"..

Det er *slett ikke tilfelle*..

De lar seg klokke ja... men ikke like lett alle sammen.. og så er det aberet å kunne kjøre annet en CPU-Z i ett par sekunder... :)

Men har du penger.. og vil ha ett nytt system.. og "klå på".. da er s939 og en "winnie" ikke noe dårlig valg.. Helt til noe nytt kommer.. og det gjør det hele tiden..

:)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig i at Socket A er avdanket ytelsesmessig og særlig ikke A som kan kjøre dobbeltminnebus dersom man har to brikker.

 

En overklokket XP-M kan yte like bra som en uklokket Winnie 3500+

rundt 38-40s i Superpi. Regner med at den prosessoren han har nå bruker over 60 sekunder.

 

 

Men dersom 939 kortene som er nå støtte de dobbeltkjerneprosessorene som kommer så er det helt greit å konvertere, men ikke nødvendig.

 

 

Venter selv på å oppgradere til XP-M og får da nesten 20 sekunder kjappere i superpi, regner med at dette vil bidra til å øke 3D ytelsen som nå ligger på 9300 i 3Dmark 03. Og det med en overklokket duron 1600 og et 6800 LE kort (samlet pris 2100 kroner thumbup: ).

 

Moral:Ikke se deg blind på alt som er nytt.

Og hva trenger du egentlig 64-bits til i disse dager?

 

Og som alle vet utviklingen skjer fort og det er umulig å alltid ha det hotteste av det hotte. Derfor vil det alltid være lønnsomt å vente dersom man ikke forsaker noe.

Socket A som kan kjøre dobble minnekanaler er ikke mange små prosent raskere enn socket A med enkle minnekanaler. (Ca 6-7% ekstra minneytelse i optimaliserte situasjoner. les: SiSft Sandra (Bare prøv selv). Rundt 3000MiB/s uoverklokket på begge to.

Socket 939 som har dobble minnekanaler er en god del raskere enn socket 754 med enkle minnekanaler i minneintensive programmer (Half Life 2 kan skilte med noe slikt som 14% forskjell bare pga minneytelsen. Det er ca 6000MiB/s i Sandra på førstnevnte.

 

Jeg vet ikke helt hvilken stein du har levd under, men det kreves nå altså ganske mye av en Athlon XP for å ta en Athlon 64 3500+ på 2,2GHz i spillytelse. :w00t:

 

Originalt er en Athlon 64 3500+ (2,2GHz) ca:

55% raskere i Doom 3,

65% raskere i HL2,

50% raskere i Halo,

45% raskere i UT2004

45% raskere i The Sims 2(!)

50% raskere i FarCry

enn en Athlon XP 3200+ (2,2GHz, DDR 400, dobble minnekanaler)

 

Du skal med andre ord overklokke rimelig "staut" for å nå ytelsen til en s939 CPU på 2,2GHz.

Om noen uker vil det (forhåpentligvis) være mulig å kjøpe en Athlon 64 med den nye "Venice" coren. De første testene viser at en 3200+ (2,0GHz, 1500kr) skal klare 2,8GHz++ på original luft og spenning. Da vil den være så godt som umulig å ta for en Athlon XP uansett. Man måtte da hatt en Athlon XP på rundt 4,3GHz for å holde følge...

 

Forholdet Pris/Ytelse vil jo da også være hinsides. Med andre ord: Nå har man snart ventet lenge nok på det neste store overklokkingsobjektet etter XP-M :w00t:

 

(PS: Dette var absolutt ikke en post ment for å lage dårlig stemning. ;) )

 

kilder bla.a.

 

Meg selv!

Anandtech

Tom's Hardware

PC-Perspective

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Støtter "oddarne84"..

Du må virkelig få tak i ett prakteksemplar av en XP-M for å matche f.eks. en uklokket A64 3500+.. Den må nok kjøre på 2800Mhz for å matche ytelsen.. på VCore 2.0 og ditto krav til kjøling.

Nå vil jeg jo gjerne vente og se om Venice klokker så bra *generelt* (kommersielt tilgjengelige eksemplarer) før jeg slutter meg til "hoffet-som-hyller-Venice".. :)

Dersom "alle" Venice 2Ghz-eksemplarer virkelig "drar rett opp" i 2800Mhz på default VCore er det jo klart at man må ha en slik en! :thumbup:

Lenke til kommentar

Med utgangspunkt i hva du har og oppgradering.

754 NF3-250 demo/lagersalg 300,-/500,-

754 Athlon64box 3000/3200 demo/lagersalg 950,-/1100,-

754 demo/lagersalg total 1250,-/1500,-

Resten/(kanskje alt ?) legges tilside for dobbelkjerne.

939 krever helst to like rambrikker , selv da er ytelsesforskjell "kosmetisk".

939 kjører stort sett 200 lavere enn 754 ved samme ytelsesbenevning.

Dersom du har en Barton 2500 og kjører/kan kjøre 400FSB , vent på dobbelkjerne.

Endret av 1955
Lenke til kommentar

Helgetilbud på netshop DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort 1195,- :yes:

 

edit: så ikke at du hadde økt budsjettet, da hadde jeg gått for ukens tilbud på netshop DFI Lanparty NF4 SLI-DR hovedkort 1595,- :yes:

 

Aanandtech sin test

 

Sitat fra konlusjonen:

It is rare that we test a board and feel completely satisfied, but to be honest, that is exactly the feeling that the DFI nF4 boards leave with us. Yes, there are a few warts, but the complexion is much clearer of imperfections than we usually find. This is one motherboard that has just earned a spot in my personal setup and it will take something very special to displace this one. This board is a keeper - whether you mod the $140 Ultra-D or spring for the full-blown SLI-DR!

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...