Gå til innhold

Støynivå på Dell Latitude D610


tcbagent2

Anbefalte innlegg

Har nettopp anskaffet meg en Dell Latitude D610 m/WinXP m/SP2 og har et spørsmål ang. kommunikasjon.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=13123

 

Hvordan aktiverer jeg bluetooth på maskinen? I Windows help blir jeg bedt om å "Åpne Bluetooth-enheter i Kontrollpanel". Har forsøkt å klikk link direkte fra help-vindu samt å lete i kontrollpanel uten å finne noe. Det skal være bluetooth på maskinen, jeg ser også ikonet for dette som skulle ha lyst blått slik som på dette bildet: http://www.hardware.no/tester/laptop/dell/d610/d610lys.jpg

Tilkoplingsmuligheter oppgis også å være: 4x USB 2.0, Infrarød, Blåtann, 1x parallell, 1x seriell, 1x D-Sub, 1x Cardbus type I/II

 

Takk for info,

tcbagent

Endret av tcbagent2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp anskaffet meg en Dell Latitude D610 m/WinXP m/SP2 og har et spørsmål ang. kommunikasjon.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=13123

 

Hvordan aktiverer jeg bluetooth på maskinen? I Windows help blir jeg bedt om å "Åpne Bluetooth-enheter i Kontrollpanel". Har forsøkt å klikk link direkte fra help-vindu samt å lete i kontrollpanel uten å finne noe. Det skal være bluetooth på maskinen, jeg ser også ikonet for dette som skulle ha lyst blått slik som på dette bildet: http://www.hardware.no/tester/laptop/dell/d610/d610lys.jpg

Tilkoplingsmuligheter oppgis også å være: 4x USB 2.0, Infrarød, Blåtann, 1x parallell, 1x seriell, 1x D-Sub, 1x Cardbus type I/II

 

Takk for info,

tcbagent

 

Du må muligens aktivere denne i bios. Dvs F2 nå du ser Dell logoen i oppstarten av pc'en.

 

Forresten hvordan er du fornøyd med maskinen?

Lenke til kommentar
Har nettopp anskaffet meg en Dell Latitude D610 m/WinXP m/SP2 og har et spørsmål ang. kommunikasjon.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=13123

 

Hvordan aktiverer jeg bluetooth på maskinen? I Windows help blir jeg bedt om å "Åpne Bluetooth-enheter i Kontrollpanel". Har forsøkt å klikk link direkte fra help-vindu samt å lete i kontrollpanel uten å finne noe. Det skal være bluetooth på maskinen, jeg ser også ikonet for dette som skulle ha lyst blått slik som på dette bildet: http://www.hardware.no/tester/laptop/dell/d610/d610lys.jpg

Tilkoplingsmuligheter oppgis også å være: 4x USB 2.0, Infrarød, Blåtann, 1x parallell, 1x seriell, 1x D-Sub, 1x Cardbus type I/II

 

Takk for info,

tcbagent

 

Du må muligens aktivere denne i bios. Dvs F2 nå du ser Dell logoen i oppstarten av pc'en.

 

Forresten hvordan er du fornøyd med maskinen?

Svaret fantes i BIOS som du foreslo, men dessverre så var det ikke bare å slå på Bluetooth'en da dette kortet ikke er installert på maskinen! Jeg forsikret meg dessverre ikke at dette var inkludert da jeg bestilte maskinen (tok det bare som en selvfølge at dette var montert), men når jeg går inn på Dell.no nå så ser jeg at det er et tillegg på kr. 168.- Prøvde forøvrig å finne dette kortet/brikken for å bestille denne nå for ettermontering men kunne ikke finne den, får vel ringe dem til uka...

 

Jeg kan vel ikke si jeg er direkte misfornøyd med maskinen for den er nok forsåvidt bra, men jeg er skuffet over størrelsen. D610 er både tykkere og dypere enn D600, dessuten så virker den også å være anelse bredere. Dette er skuffende ettersom jeg fikk opplyst av selger at den skulle være litt lavere enn D600-modellen og at den ellers hadde samme mål. Dette med at størrelsen var viktig hadde jeg gitt klart uttrykk for da jeg først fikk et tilbud på en større maskin som jeg ikke ville ha nettopp pga. den var for stor. Da jeg også har tilgang en D600 her så satte jeg grensen ved at maskinen absolutt ikke måtte være større enn denne.

 

Det trådløse nettverket oppfører seg også litt rart, men dette kan for all del være oppsettet i router'en som lager problemer. Saken er at nettverket fungerer helt normalt når maskinen starter opp fra å ha vært 'off'. Men går den i dvalemodus klarer den (i 80-90% av tilfellene) ikke logge på nettverket igjen og den eneste måten å få den oppkoblet igjen er å ta en re-start. Har du eller noen andre noen formening om hva dette skyldes? Utrolig irriterende selvsagt.

tcbagent

Lenke til kommentar

Som nevnt i min forrige post er D610 noe større enn D600, men det jeg ikke nevnte var at den bråker også mye mer!

Jeg hører nesten ikke D600-en når jeg bruker den, mens D610-en hører jeg bra fra mange meters hold! Skal dette virkelig være sånn??

Jeg har ikke merket dette før i dag da da det tidligere har vært andre stasjonære maskinener som har stått og surret rundt meg, men i dag hadde jeg tilfeldigvis bare på D610-en og reagerte på lyden. Jeg trodde først det var en CD plate som stod og surret da lyden kunne minne om dette, men det var ikke noen CD plate i maskinen. Surringen kommer dessuten fra venstre (dvs. motsatt) side, og går konstant. Det virker ikke som om lyden kommer fra viften bak på denne (venstre) siden men heller som den kommer lenger fremme på maskinen i området hvor smartkortleseren er.

Dette kan vel ikke være ment å være slik?? Det er jo direkte irritererende å jobbe med maskinen pga. støyen. Min gamle Dell Inspiron 3500 bråket jo til og med mye mindre enn dette unntagen når viften gikk - men den var da ikke på konstant slik som dette.

Håper i det lengste dette skyldes en feil med maskinen som kan utbedres. Prøvde å ringe til Dell support men de har tatt kvelden så jeg får forsøke igjen i morgen, men hva tror dere?

 

tcbagent.

Lenke til kommentar

Jeg har sittet og vurdert denne en stund, ønsket å oppgradere min D600, men nå er jeg ikke fullt så sikker lenger. Har vært og er meget fornøyd med D600 modellen, men hvis du sier at din D610 støyer en del bør dette absolutt sjekkes om dette er en feil eller om det virkelig skal være slik. Også angående størrelsen ble jeg litt mer betenkt, synes D600 har en akkurat passelig størrelse og jeg er er interessert i en "bærbar" pc som er lett å frakte med seg(men de minste modellene er ikke aktuelt da dette går på bekostning av utstyr etc), og hvist de har måttet øke størrelsen er ikke dette positivt. Jeg sitter litt på "hold" for øyeblikket ang kjøp og ser det litt an. Min gamle duger vel i utgangspunktet ennå :)

Lenke til kommentar

Vel, til min bruk så vil jeg si at det å gå fra D600 til D610 ikke er en oppgradering i det hele tatt, men snarere en nedgradering! Nå har jeg riktignok ikke testet maskinene opp mot hverandre sånn sett men med vanlig bruk så er forskjellen minimal (viss det er forskjell i det hele tatt da) sammenlignet med D600 med Pentium M 1400 MHz og 512 Mb minne (samme mengde minne jeg har i D610-en). Har fått med meg at grafikkytelsen skal være mye bedre på den nye modellen men slikt merker man jo ikke så mye til før det er snakk om spilling, men veldig få (om noen) går vel til anskaffelse av en Latitude for å bruke den til spill vil jeg anta. Det kan vel muligens ha litt å si på videoredigering også, men ettersom maskinen leveres uten Firewire vil nok ikke denne være førstevalget for denne gruppen heller. Dessuten vil nok en raskere HD gi mer gevinst til slike formål vil jeg tro, men det er mulig jeg tar feil her.

 

Faktisk så hørte jeg med selger om det var mulig å få bytte D610-en til en ny D600, men dette var dessverre ikke mulig. D600 er både mindre i størrelse samt mer "stilfull" enn D610-en IMHOO. Nå må det nok innrømmes at jeg ikke kan gå for å være helt nøytral ved sammenligningen av maskinene da jeg alltid har vært fornøyd med D600 på alle måter, mens D610-en derimot ikke har svart til mine forventninger. Men mitt råd må uansett være at du tenker deg godt om før du "oppgraderer".

 

Ang. støyen som nevt i forrige post så kontaktet jeg Dell Gold Support onsdag morgen om dette. Det ble pr. tlf. raskt konstatert at støyen kom fra harddisken som er lokalisert rett under smartkort-leseren. Hvorvidt støyen vil bli redusert, forbli den samme, eller bli kraftigere ved bytte av HD er et rent sjangsespill, ble jeg fortalt på Dell support *). De skulle sende ut tekniker til meg på torsdag, for å prøve med ny HD. Vel, jeg avlyste planlagte møter for å holde meg på plass når teknikeren skulle komme (fikk bare beskjed at han ville være her i løpet av dagen). Men når klokken passerte 15:00 og jeg hverken hadde fått besøk av tekniker eller hørt noe fra dem hverken pr. tlf. eller e-mail ringte jeg Dell support igjen for å finne ut nøyaktig når teknikeren ville dukke opp, og fikk flg. svar: Delen (altså HD) var ikke på lager og det var umulig å si når de fikk denne inn igjen! Det kunne skje i morgen, om en uke, eller... osv. Men hvorfor i all verden er jeg ikke blitt informert om dette da?? "En glipp", fikk jeg til svar! Er det bare jeg som har vært uheldig (igjen!) eller er det dette som er "Dell Gold Support" i praksis?

Jeg vil holde deg informert om eventuelle endringer i støyen via dette forum når jeg har fått testet med ny harddisk, når nå det måtte skje...

 

 

*) Viss det er korrekt at støyen varierer så enormt fra maskin til maskin lurer jeg litt på hvordan støy kan telle i positiv eller negativ retning på enkelte tester av bærbare maskiner?

 

Når jeg først er inne på tester så kan jeg også nevne at et kjent PC blad nylig testet D610-en og skriver bl.a. flg.:

"... modellen er basert på samme chassis som forgjengeren".

Dette tolkes av undertegnede som at målene på de to maskinene er identiske. At jeg som forbruker ikke sjekker målene på de forskjellige modellene opp mot hverandre men velger å stole på de opplysninger som oppgis av selger er en ting, men at opplysningene om maskin-størrelsen som blir oppgitt i slike tester er direkte feil er noe helt annet. Hvordan skal jeg som forbruker kunne stole på at noen som helst av punktene i en slik test er korrekte når det som er enklest å sjekke og mest synlig ikke engang stemmer med virkeligheten?

tcbagent

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en D610 selv og er vel fornøyd.. Støyet til maskinen har ikke plaget meg, men det skal sies at etter å ha drevet med litt tyngre oppgaver begynner den å støye noe og det tar en stund før maskinen blir kjøligere og vifta gir seg...

 

Skal også si meg enig i at den er litt mer klumpete enn jeg hadde forventet meg.

 

Dette med problemene med nettverkskortet har ihvertfal ikke jeg hatt da dette fungerer langt bedre enn åp maskinene til kameratene mine.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt en D610 selv og er vel fornøyd.. Støyet til maskinen har ikke plaget meg, men det skal sies at etter å ha drevet med litt tyngre oppgaver begynner den å støye noe og det tar en stund før maskinen blir kjøligere og vifta gir seg...

 

Jeg har faktisk aldri hørt noe som helst fra viften på min maskin ettersom HD-en overdøver denne totalt...!

 

Skal også si meg enig i at den er litt mer klumpete enn jeg hadde forventet meg.

 

Det er jo slike ting som er vanskelige å forutse ved å kjøpe usett selvsagt, men at selger kommer med feil opplysninger mht. størrelse slik som jeg opplevde er veldig kjedelig må jeg si.

 

Dette med problemene med nettverkskortet har ihvertfal ikke jeg hatt da dette fungerer langt bedre enn åp maskinene til kameratene mine.

 

Nettversproblemene ordnet seg. Problemet var at jeg bare prøvde med Window's trådløse nettverkstilkobling. Dette var ikke kompatibelt med router programvaren. Når jeg bruket kortet's (Intel) programvare fungerer det bra.

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg endelig besøk av tekniker som hadde med seg en ny HD. dessverre så ble det ikke bedre med ny disk - den støyer like forbanna :-(

Det kommer vel an på hva man er vant med men forskjellen er enorm sammenlignet med D600'en IMO.

dessverre så finnes ikke samme type HD som er brukt i 600-en til 610-en. Det er bare en type disker som passer fikk jeg opplyst så da nytter det ikke å bytte heller... F...!!!

 

Glem D610-en om du er vant med D600, viss du da ikke vil ha en maskin som er større, bråker mer, og som heller ikke er raskere.

Lenke til kommentar

dessverre så finnes ikke samme type HD som er brukt i 600-en til 610-en. Det er bare en type disker som passer fikk jeg opplyst så da nytter det ikke å bytte heller... F...!!!

 

Bruker den ikke standard 2,5" 9,5mm ide disker som andre laptoper eller?

Lenke til kommentar

Kan først nevne at diskene jeg sammenligner her er (D610) Fujitsu 60 Gb 54000 rpm og (D600) Hitachi 20 Gb 42000 rpm.

Regner med at D600-en støyer mer om denne har montert større/raskere HD men mitt sammenligningsgrunnlag er selvsagt basert på den typen jeg har.

 

Støyen fra HD i 610-en høres innendørs uten problemer minst drøye 8 meter. Kunne sikkert gått lenger unna også men dette var det største rommet jeg hadde til rådighet... Til sammenligning så hører jeg bedre lyden til D610-en 8 meter unna enn jeg hører støyen fra D600-en når jeg reiser meg fra stolen (dvs mindre enn en meter unna). Ikke misforstå, det er ikke snakk om lyd man legger merke med fra denne avstanden, men man hører den greit når man hører etter.

 

Er det jeg som er blitt for godt vant med D600-en kanskje, og at D610-en ikke har et støynivå som er så langt høyere enn det som er standarden, men derimot D600-en som har et støynivå langt under normalen?

Er det noen her med andre merker/typer bærbare maskiner som gidder å ta en lignende test på hvor mange meter støyen er hørbar fra maskinen når viften er avslått hadde dette vært supert!

 

Jeg kommer til å benytte meg av retur retten(14 dager).

Dette gidder jeg ikke å pese med i en helt ny maskin :(

 

Jeg vurderer sterkt å gjøre det samme men har ikke bestemt meg helt...

Hvilken maskin har du planer om å handle isteden? Jeg så tidligere på Lifebook serien til Fujitsu Simens men dette blir dessverre noe for høy pris for meg. Jeg betalte forøvrig kr. 12.600.- for D610-en.

Lenke til kommentar
Bruker den ikke standard 2,5" 9,5mm ide disker som andre laptoper eller?

Tekniker som var her med ny disk ringte til Dell og fikk beskjed om at det ikke fantes andre disker å bruke med denne maskinen.

Når jeg ringte til Dell i dag fikk jeg beskjed om at dette ikke var noe problem... At det går ann å gi slik motstridende informasjon da...!!

Det er derimot ikke mulig å bare putte disken som står i 600-en pga. sidedekselet er forskjellig. Det var imidlertid mulig å bytte sidedeksel slik at det passet. Fikk beskjed om at en disk som det var bare til å putte i maskinen var IBM Moraga, men denne er bare 42ooo rpm og 20 Gb. Men jeg har heller ingen garantier for at denne bråker mindre...! Uansett så ville ikke Dell se på dette med støyen som en feil (selv om selger opplyste om at maskinen var en oppgradering fra tidligere modell på alle måter!) og at jeg eventuellt måtte handle ny disk for egen regning.

Lenke til kommentar
Bruker den ikke standard 2,5" 9,5mm ide disker som andre laptoper eller?

Tekniker som var her med ny disk ringte til Dell og fikk beskjed om at det ikke fantes andre disker å bruke med denne maskinen.

Når jeg ringte til Dell i dag fikk jeg beskjed om at dette ikke var noe problem... At det går ann å gi slik motstridende informasjon da...!!

Det er derimot ikke mulig å bare putte disken som står i 600-en pga. sidedekselet er forskjellig. Det var imidlertid mulig å bytte sidedeksel slik at det passet. Fikk beskjed om at en disk som det var bare til å putte i maskinen var IBM Moraga, men denne er bare 42ooo rpm og 20 Gb. Men jeg har heller ingen garantier for at denne bråker mindre...! Uansett så ville ikke Dell se på dette med støyen som en feil (selv om selger opplyste om at maskinen var en oppgradering fra tidligere modell på alle måter!) og at jeg eventuellt måtte handle ny disk for egen regning.

 

Skulle forundre meg mye om det ikke bare er å ta ut "diskskuffen", skru av dekselet og sette inn en helt standard 2,5" disk, jeg hadde uansett kjøpt den med minste std. disk og så oppgradert til en 80GB disk eller no slik som jeg har i min D600, og denne disken er så godt som lydløs.

Lenke til kommentar
Skulle forundre meg mye om det ikke bare er å ta ut "diskskuffen", skru av dekselet og sette inn en helt standard 2,5" disk, jeg hadde uansett kjøpt den med minste std. disk og så oppgradert til en 80GB disk eller no slik som jeg har i min D600, og denne disken er så godt som lydløs.

Hvilken type disk har du i din?

Lenke til kommentar
Skulle forundre meg mye om det ikke bare er å ta ut "diskskuffen", skru av dekselet og sette inn en helt standard 2,5" disk, jeg hadde uansett kjøpt den med minste std. disk og så oppgradert til en 80GB disk eller no slik som jeg har i min D600, og denne disken er så godt som lydløs.

Hvilken type disk har du i din?

 

Jeg har en Samsung Spinpoint 80Gb 5400rpm disk

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at disse Samsung "silent seek" diskene er stillegående. Har har kjøpt to stykker, og det er ingen forskjell mellom dem, mht støy. Sitter i et stille rom og må legge øret inn til maskinen for å høre noe, også når den jobber. (sef betyr det litt hvor den sitter i maskinen og slikt). PSdata ot Netshop (og sikkert mange andre) har dem.

Endret av ols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...