Gå til innhold

Knitrelyd på phono inngang + nytt headset


Anbefalte innlegg

Hei, Mitt spørsmål er todelt.

 

Fyrste problem er at eg får ein knitrelyd på phono utgangen på recivern min (Harman/Kardon 3370) når Pcen er kobla på AUX inngangen.

-Dette skjer sjølv om eg ikkje speler noko lyd på Pcen, men ikkje når eg slår PCen av. Det er nok at stereopluggen er i kontakt med dataen for at knitringa skal kome, så det kan kanskje verke som noko statisk elektrisitet.

-Bruker win Xp og har ei Sb audigy kort.

-Har i tilleg kobla til ein HK750 cdspiller og ProJect platespiller til HK3370.

Har prøvd meg litt fram men ikkje fått til noko. Dette er sjølvsagt eit problem sidan eg ofte bruker phono (til platespillern), og eg berre har min HK som lydkilde.

 

Det andre er at eg er på utkikk etter eit bra headset.

-Det skal brukes til alt (speling, film musikk frå mp3/cd/plate, radio...), men ikkje nødvendigvis til minidisk og andre portable dingser.

-Sidan eg har ein relativt bra forsterker skal ikkje lydkilda vere noko problem, men det er jo fint om ein kan koble det direkte til mitt sb audigy og!

-Mic er ikkje viktig sidan eg ikkje kjem til å bruke den mykje slik det ser ut nå, men er sjølvsagt ikkje å fornekte heller.

-Eg har veldig lyst på eit trådlaust sett, men vil likevel ha BRA lyd, så det er kanskje å sikte litt for lang til himmels.

-Prisklasse er eg fleksibel på. Ikkje noko billig skit, men ikkje diamantbelagt heller. så kanskje 500-1000 kroner?

-Er i utgangspunktet innstilt på eit lukka sett, men er åpen for åpne sett og.

Endret av Sevald
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm dette var ikke lett å forstå. Hva har platespilleren med dette å gjøre?

 

Er det slik at det kommer knitrelyd når du spiller av plater når PC er på men ikke når den er av? I såfall har jeg ikke anelse hva som er galt. De fleste slike feil har med jording å gjøre, men siden det forsvinner med PC'en av så virker det ikke som et jordings problem her (men man vet aldri). Har du forresten ikke noe TV koblet til forsterkeren? TV og PC går ofte dårlig sammen, men har aldri vert borti problemer med PC og platespiller.

 

Tips om hodetelefoner er at du gjør sjeldent feil med Sennheiser eller Beyer Dynamic, så bare velg det du tror passer deg, samt hold deg unna trøløse saker, har aldri sett noe bra tråløst. Jeg har visstnokk mistanke om at det snart kommer bedre tråløse saker da det nå kommer noen gode ICer for ukomprimert digital tråløsoverføring av lyd.

Lenke til kommentar
Hmm dette var ikke lett å forstå. Hva har platespilleren med dette å gjøre?

Så vidt eg kan skjønne har ikkje platespelaren noko med det å gjere, bortsett frå at det berre er når eg bruker den at problemet oppstår. Dette fordi det kun er når eg speler plater eg bruker phono.

Er det slik at det kommer knitrelyd når du spiller av plater når PC er på men ikke når den er av?

Ja, men den kjem og når eg ikkje speler plater dersom eg velg phono som lydkjelde

Har du forresten ikke noe TV koblet til forsterkeren?

Nei

 

Ellers kan eg vel opplyse om at ingen av tingene har jorda kontakt. Dersom det er relevant.

Endret av Sevald
Lenke til kommentar

Da er mitt eneste tips om du har mulighet for det å prøve PCen i jordet kontakt.

 

Det er mulig at det som forårsaker problemet er at jordingen på PC er styende mens PC er på slik at pickupen tar imot denne støyen. Da vil det kunne hjelp om PC er i jordet kontakt. Eller ett eller annet med at det oppstår noe statisk elektrisitet som du er inne på, her vil det nok også være mulig at jording hjelper.

 

Ellers så knitrer jo plater uansett da så du får bare litt ekstra LP feeling :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...