Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Demontere tenningslås Golf III

hda

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Har problemer med å få av tenningslåsen på bilen min (skal bytte plastbryter i bakkant av låssylinderen).

Iflg instruksjonboken skal jeg dra av en kon (sp?) på enden av rattstammen, men denne sitter som bare det, den vil ikke rikke seg selv om jeg drar til med en avdrager.

Hjelp!!!

hda

Endret av hda
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg sliter med å få av den saken på enden av rattstamme (taggete sak rattet festes til) slik at jeg får å ta av tenningslåsen/m.m.

Iflg en bok jeg har skal en bruke en egnet avdrager, problemet er at jeg syns det sitter alt for godt (tør ikke dra til).

Hvor for jeg evt. kjøpt en egnet avdrager (dem de har på biltema er ikke egnet).

Takk for svar.

hda

Endret av hda
Skrevet (endret)

Sikker på at den av?

Etter det jeg kan se i familiealbumet, så er tenninga/rattlåsen festet i underkant til stammen med 2 bolter, ikke noe mer.

Edit: Trenger du tasj, kan du jo høre på nærmeste VAG-verksted om du får låne en i noen timer.

Endret av Opus
Skrevet

100% sikker, da denne låser fast hele tenningslåsarrangementet på rattstammen.

Takker for svar, tash, skal se om jeg ikke får lånt meg en sånn en.

hda

• 8 måneder senere...
Skrevet
Hei

Lurer på om du fikk dreis på tenningslåsen.

Sliter med samme problemet.

97 mod golf

Setter stor pris på løsning.

Vennlig hilsen geve

Joda etter litt om og men så fikk jeg omsider av den konen (sp?) den satt noe sinnsykt hardt fast, dro i stykker to avdragere, før jeg kjøpte den største jeg kunne finne.

http://www.clasohlson.no/images/products/N...6-30_074436.jpg

Biltema sine avdragere duger fint.

Velg en trearmet avdrager da denne er enklere å sentrere over rattstammen.

Neste problem er at det er knapt nok spor til å sette fast hakene på konen (du vil skjønne det når du ser det), du må derfor lage deg ett feste på selve konen. jeg løste dette ved å kjøpe en wireklemme, finner ikke noe bilde, men den som jeg benyttet var som to U'er mot hverandre med en bolt på hver side (den må passe perfekt, så kjøp flere størrelser), slik at den var 100% rund innvendig. stram denne godt. Deretter må du få de tre armene på avdrageren til å holde i wireklemma. for å unngå at armene glipper surrer du noe rundt på utsiden av avdrageren, tau etc. jeg brukte flere slangeklemmer.

Vær klar over at dette sitter som ett sant helvete, dro så hardt jeg var redd jeg ville bryte av stag og mer til. Men etter litt så smeller det og vips er konen av.

kan godt hende at den ikke sitter all verden til deg.

selve demonteringen iht tegning ovenfor er en smal sak.

fortell hvordan det gikk!

mvh

hda

Skrevet
Hei

Lurer på om du fikk dreis på tenningslåsen.

Sliter med samme problemet.

97 mod golf

Setter stor pris på løsning.

Vennlig hilsen geve

Joda etter litt om og men så fikk jeg omsider av den konen (sp?) den satt noe sinnsykt hardt fast, dro i stykker to avdragere, før jeg kjøpte den største jeg kunne finne.

http://www.clasohlson.no/images/products/N...6-30_074436.jpg

Biltema sine avdragere duger fint.

Velg en trearmet avdrager da denne er enklere å sentrere over rattstammen.

Neste problem er at det er knapt nok spor til å sette fast hakene på konen (du vil skjønne det når du ser det), du må derfor lage deg ett feste på selve konen. jeg løste dette ved å kjøpe en wireklemme, finner ikke noe bilde, men den som jeg benyttet var som to U'er mot hverandre med en bolt på hver side (den må passe perfekt, så kjøp flere størrelser), slik at den var 100% rund innvendig. stram denne godt. Deretter må du få de tre armene på avdrageren til å holde i wireklemma. for å unngå at armene glipper surrer du noe rundt på utsiden av avdrageren, tau etc. jeg brukte flere slangeklemmer.

Vær klar over at dette sitter som ett sant helvete, dro så hardt jeg var redd jeg ville bryte av stag og mer til. Men etter litt så smeller det og vips er konen av.

kan godt hende at den ikke sitter all verden til deg.

selve demonteringen iht tegning ovenfor er en smal sak.

fortell hvordan det gikk!

mvh

hda

5228999[/snapback]

Ser nå at PM'en var fra i går, ops litt sent ute der jeg, men ikke så aller verst med tanke på at det er 2 år siden jeg sjekket/fikk PM sist.

hehe

hda

Skrevet

post-89452-1133602035_thumb.jpgpost-89452-1133602054_thumb.jpgFungerte det.

Kjøpte avdrager fra Luna.

Kostet litt, men fungerte knallbra.

Men den satt noe helt vannvittig, men nå er det gjort.

Takk for hjelpen.

geve

Skrevet
post-89452-1133602035_thumb.jpgpost-89452-1133602054_thumb.jpgFungerte det.

Kjøpte avdrager fra Luna.

Kostet litt, men fungerte knallbra.

Men den satt noe helt vannvittig, men nå er det gjort.

Takk for hjelpen.

geve

5244914[/snapback]

hva kostet den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...