Gå til innhold

xp, me og disk-bokstaver


Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Jeg har en gammel hd i tre partisjoner c, d og e, og en ny i en svær ntfs-partisjon som f. win98 lå på c og xp på e (ntfs).

 

Jeg brukte partition-magic boot-diskettene til å sette bokstaven på den nye stasjonen til f, for å unngå mye tull og tøys hvis den hadde kommet inn som ny d.

 

Hva gjør så jeg? Jo, format c: og ny installasjon av me der. Resultat: XP-boot-menyen borte vekk.

 

Greit, tenker jeg, jeg har ikke hatt XP så lenge, får installere på nytt.

 

Men i menyen under xp-installeringen der man velger hvilken partisjon ting skal legges inn på, er me-partisjonen ført opp som c, den nye store harddisken som d og de to andre gamle partisjonene som e og f. Det er ikke mulig å endre disse bokstavene, og det er heller ikke mulig å gjøre dette fra pp-magic-bootdiskettene.

 

Må jeg svelge i det (veldig) sure eplet og la den nye store harddisken bli liggende som d:? Innholdet på denne kan _ikke_ slettes.

 

Finnes det en måte å fikse dette fra ASR-konsollen til XP?

 

Hilsen Are-Harald

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm..jeg går ut i fra at c: på den gamle disken er en primær partisjon og at F: (den nye disken) også er en primær partisjon. Og at resten er Logiske partisjoner.

Saken er den at alle primære partisjoner "telles" først, deretter de logiske. Derfor du nå får at F: plutselig blir D:.

Men, skal ikke være noe problem å installere XP på denne D: partisjonen og etter innstallasjonen forandre denne til F: i XP's eget disk-management-verktøy.

Det vil si..den som etter innstallasjonen heter f:, forandre denne til feks. n: deretter endrer du d: til f: og så flytter du de andre partisjonene nedover i listen slik at du får det slik du vil :smile: skjønner? ble litt langt dette her

 

Ravenze

Lenke til kommentar

Takk for svaret,

 

Jeg løste problemet med å dra ut ledningen på den nye disken mens jeg installerte xp. Xp havna der det skulle, på E:, mens den nye disken kunne jeg sette til hva jeg ville når jeg etterpå kobla den til. Den ble først satt opp som H:, etter cd/dvd-rom.

 

Egentlig synes jeg XP er skikkelig bra.

 

Hilsen Are-Harald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...