Gå til innhold

lage delefilter selv


Anbefalte innlegg

hevley: TUSEN TAKK!!!!!!. endelig en som klarte å svare på spørsmålet uten om å bry seg om ALT mulig annet :p .

 

enemigo: jeg skjønner at delefilter skal beregnes etter elementets verdier og sånn. men jeg ba om et spesiellt filter som jeg bare har funnet sånn nogen lunde passe delefrekvens på også funnet ut at det skulle regnes ut etter 8ohm(forsterkeren min tåler ikke lavere). så hva så om JEG ikke får bra lyd. du bor ikke nære nok til å høre det alikevel. :p

 

 

har funnet ut at jeg kommer til å teste filteret i noen kasser har elementer som passser og alt så får se om det blir bra. onkel har måleytstyr som jeg skal låne. :thumbup:

 

 

sorry om dette er støtende men jeg er VEEEELDIG dårlig til å ikke høres frekk ut lol :p

Med tilfeldige elementer så er det helt innlysende at du må ha en delefrekvens på 300Hz, nei 1000Hz mellom bass og mellomtone, og mellomtone/diskant må deles på 2.500Hz, nei 4.000Hz. Med disse verdiene sier det seg selv at mellomtone og diskant må inverteres for å oppnå mest mulig linearitet!

 

Svaret du spør etter finnes ikke! Det hjelper ikke at det kommer en og gjetter noen verdier. Men, du vet jo hvilket svar du ønsker å høre, og da er det ikke lett å overbevise deg om noe annet. Hva har du planlagt å lære av dette egentlig? Du vet allerede at 6dB filter skal kobles i serie, og du hadde sansynligvis greid å gjette like bra delefrekvenser selv. I tillegg greier du sikkert å lese av hvilke komponentverdier som gir ønsket delefrekvens.

 

Har onkelen din måletustyr for frekvensrespons er du meget heldig :) Synes du dette er gøy så har du faktisk mulighet til å prøve deg frem med forskjellige komponentverdier og oppbygninger. Dét lærer man noe av; at det er omtrent umulig å beregne et 3-veis-filter teoretisk å få et resultat det går ann å høre på. Du kan uten problem kan få over 30dB forskjell i volumet på de forskjellige frekvensene med et dårlig filter, problemet er størst i de områdene hvor du deler elementene.

 

Kjenner ikke godt nok til piezodiskanten, var ikke noe bilde av frekvensgang der heller. Men, vi får bare stole på at det ikke trenger et høypass filter. Rart at en diskant med flere tusen ohms impedans trenger 12 ohm i serie til for å beskytte gamle forsterkere... Men nå kjenner ikke jeg konstruksjonen av det elementet da... Du vil jo sikkert få lyd av det, men det er tross alt en diskant til 99kr, så man skal ikke ha for store forhåpninger.

 

K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er egentlig enig i hva enemigo sier..

 

Jeg "heller" ville ikke begynt å finni opp uten videre en delfrekvens til et element uten å vite noe om det..

 

Deler du feil kan lyden høres krappy ut når du drar på litt. Bassen er det ikke noe farlig med.. Den vil lage mye trøkk (eller bass) hvis du ikke hadde hatt noe filter på den i det hele tatt.. Har vært borti det med å ikke regne ut perfekt filter. Og det hørte du med en gang i høyere toner!

 

Lyden kjærer i ørene på en måte..

 

Men jeg har sikkert ikke sagt noe nytt.....

Lenke til kommentar

hehe. men jeg trrur jeg skal lage et 4.ordens sub-bass filter istedenfor. men takk alikevel for alle innlegg. jeg forsto hele rukkelet MYE bedre etter jeg fikk lest alt som sto i denne tråden.

 

bare for å si det. nå kommer jeg faktisk til å regne ut filteret etter noen elementer som jeg har i en basskasse(2stk 10" westfalia subwoofers)selvbygg).

 

i denne kassen har jeg bare satt inn noen filter for å skåne elementet for de aller høyeste frekvensene(midlertidig løsning).

enda en gang takk for alle svar

 

EDIT: hvorfor får man ikke noen mellomting i diskant. er bare opp til 100kr og fra 600kr+++. ingen diskanter i mellom.

 

i et vanelig3veis oppsett er det meningen at alle elementene skal ha samme effekt tålighet? eller blir det sånn som et exempel jeg så der bassen tok 100W mellomtone 75W og diskant 25W.

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
i et vanelig3veis oppsett er det meningen at alle elementene skal ha samme effekt tålighet? eller blir det sånn som et exempel jeg så der bassen tok 100W mellomtone 75W og diskant 25W.

 

Det jeg trur (ut av milde måne) er at delfilteret kicker inn.

 

(Forklare den idiotiske teorien min)

 

Hvis du ikke har delfilter på en basser (f.eks) som tåler 200W rms og 400w max så vil basseren spille diskantlyd. Du gir den alle slags frekevnser som den ikke tåler.

 

Så bassern har som regel større spole en f.eks diskanten. Er fordi at den skal bevege seg etter lave frekvenser.. verdien FS kommer inn da.

 

FS på et element er oppgitt i hz. Hvis basseren har FS på 24hz vil det si at 24hz har forsterkern lettest til å drive elementet fordi impedansen er på sitt høyeste i denne frekvensen.

 

Da kan du si at elementet koser seg og ikke har så lett får å bli varmt i forhold til effekten du gir til den. (fungerer på en måte som en kjøing for basseren)

Gir du basseren 1000hz da (uten filter så klart) vil den ikke bevege seg helt perfekt i denne frekvenser fordi den er såpass treg i svingningene at den jobber ekstra hardt for å få til lyden.. Da vil spolen blir lettere varm her..

 

Diskanten har fs som regel på 800hz.. Da vil diskanten ta over for bassern å kose seg med frekvensen du gir den.. Å ikke bli så varm som bassern. Siden diskanten er mindre en bassern vil den ha lette å jobbe med høyere frekvenser en bassern siden den er mindre å sprek..

 

Men da vil det tenke seg at diskanten vil bli varm akkurat på samme måte som bassern ble da den kom opp i en høyere frekvens den ikke takla.

Diskanten har lengere responsbredde enn bassern (f.eks 2khz - 3khz) så den vil egentlig kose seg i alle frekvenser den får innenfor det.. Men selvfølgelig vil jo diskanten blitt varm vis den hadde fått 3khz her.. Men det er ingen sanger jeg har hørt om som har 3khz i seg.. det er vel fra rundt 30hz - 15000hz som er normalt.

 

Bassern er slapp. Det er derfor den trenger hjelp av en kasse til å gjenngi lydene den skal gjengi..

 

Men jeg ville ikke hatt 100W på bassern og 25w på diskanten.. Ville godt for noe høyere på diskanten (f.eks 50w)

Jeg har selv ikke samme effekt på elemnetene i 3-veissystemet mitt..

Der tåler basseren 220w mellomtona 110w og diskanten 110w

Ofte når jeg spiller høy musikk kjenner jeg på elemente (rundt spola) for å kjenne om de er varme.. Basseren blir som regel varm mens mellomtona og diskanten ikke har blitt lunka engang!

 

 

Klokka er snart 4:00 så det jeg sier her kan jeg godt ha sagt i søvne.. Denne teorien her må du ikke stole på :p

 

Jeg anbefaler deg å lese en høytalerbok av "Forde Nesset" som du får gratis på

Eltek

Der får du nok svarene du trenger..

 

Natta.

Lenke til kommentar
Deler du feil kan lyden høres krappy ut når du drar på litt. Bassen er det ikke noe farlig med.. Den vil lage mye trøkk (eller bass) hvis du ikke hadde hatt noe filter på den i det hele tatt.. Har vært borti det med å ikke regne ut perfekt filter. Og det hørte du med en gang i høyere toner!

 

Lyden kjærer i ørene på en måte..

Det er mange utfall av feil deling. Om lyden skjærer i ørene kommer ann på utslaget for de høyeste frekvensene. Vet ikke om dere har lest den første linken min, men her er et eksempel derfra:

01_6db_2500_std.gif

Forklaring til grafen:

Vi ser at frekvensgangen er grei nok opp til ca 1khz (1000hz), men der oppstår det en kraftig dal fulgt av en kraftig topp. Deretter er frekvensgangen rimelig rett fra ca 7khz og til 22Khz, men med en heving på ca 6db i forhold til det normale lydnivået i bassen. (0db linjen)

 

Frekvensgangen ligger altså innenfor +12 /-16db…om noen klarer å høre på dette er vel heller tvilsomt…

 

hvorfor får man ikke noen mellomting i diskant. er bare opp til 100kr og fra 600kr+++. ingen diskanter i mellom.

Peerless diskant til 295kr.

En hel haug med Seas-diskanter fra rett over 200 kr til ca 400.

 

Jeg anbefaler deg å lese en høytalerbok av "Forde Nesset" som du får gratis på

Eltek

Der får du nok svarene du trenger..

Alltid greit å lese litt faglitteratur, hvertfall når det er gratis :) Men man kan dessverre ikke lage et bra delefilter bare ved hjelp av en bok:

Hvorfor virker ikke de teoretiske filtrene ?

Teorien tar utgangspunkt i at høyttalerelementene har en snor-rett impedanse, frekvensgang / fasegang og at de har et nærmest uendelig frekvensområde. Alle som har sett litt på hvordan et høyttalerelement montert i en kasse faktisk måler, vil vite at alt dette er helt uoppnåelig i praksis.

 

Det er vel og merke ikke noe galt med de ulike filtertypene du finner eksempler på i litteraturen. De holder akkurat hva de lover men å implementere de riktig i praksis krever målinger og simuleringer i hvert enkelt tilfelle.

 

Kan man ikke lage et enkelt delefilter som fungerer da ?

Jo ! men det krever akustiske målinger og avanserte simuleringsverktøy (pluss en ganske solid kunnskap) Hvis du ikke har tilgang til den typen utstyr eller ikke har den nødvendige kompetansen vil jeg sterkt anbefale deg å velge en ferdig konstruksjon i form av et byggesett eller lignende.

 

Knut

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler deg å lese en høytalerbok av "Forde Nesset" som du får gratis på

Eltek

Der får du nok svarene du trenger..

 

Natta.

tenkte jeg skulle lese den ja. har den på dataen. det er gjennom den boken jeg fant ut det jeg kan når det gjelder delefilter, har til og med skrevet ut hele boken 111sider lol. satt inn ny patron(sort) og den var tom når jeg var ferdig. hehe

 

enda en gant takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

her er altså oppsettet jeg har tenk å lage. ifølge HT boken til frode nesset så deler dette filteret på 150hz(8ohm) og er et 4ordens filter. tatt rett utifra boken hehe.

 

men hva er passe pris å bruke på dette har kommet utifra av at jeg kom til 350,- ved brukbare komponenter. fant alle komponentene på dynabel. ljudia ble ALT for dyrt.

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

Ser greit ut det filteret for to 10" sub-er. Du bør legge ned litt penger i det, 350kr høres ikke for mye ut! En dårlig kondis vil påvirke lydkvalitet gjennom frekvensresponsen og en dårlig spole kan påvirke den totale impedansen unødvendig mye.

 

K

Lenke til kommentar
Ser greit ut det filteret for to 10" sub-er. Du bør legge ned litt penger i det, 350kr høres ikke for mye ut! En dårlig kondis vil påvirke lydkvalitet gjennom frekvensresponsen og en dårlig spole kan påvirke den totale impedansen unødvendig mye.

 

K

hehe kunne nok fint klare å bruke mer en 350kr på dette filteret men når man er 15 og er uten jobb så er ikke budsjette store greiene hehe.

 

en måte å gjøre det dyrere på er jo å kjøpe alt på ljudia og samme komponentene der. da kommer jeg opp i 500-600 kr lol :p:p

Lenke til kommentar

deler bestilt. bestilte på dynabel kommer nok i slutten av uka. begynner å se på det til onsdagen men en ting jeg ikke tenkte over ossen blir det med pluss minus på kondensator/motstand? finner ikke noe om dette i boken til forde nesse i hvertfall.

 

EDIT: spoler har vel ikke noen pluss/minus dem. er jo "bare" en tråd som er surret rund og rund og rundt and so on.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...