Gå til innhold

Vedr. kjøp av en FTP server


Anbefalte innlegg

Heisann!!!

 

Jeg har tenkt litt å sette oppe en FTP server. Jeg har en i gang nå men jeg syns den bråker litt mye.

Spec:

PIII 500 MHz.

768 MB ram.

2 x 120 Gb HDD.

1x 13 Gb (OS) HDD.

40 Gb HDD.

Windows XP Pro EN.

Gammelt kabinett.

 

Jeg har sett litt på det med å bytte den ut men veit ikke ennå...

Derfor spør jeg dere om råd ang. dette her. Den skal ikke bråke mye...

Kan ikke ha en som bråker.

 

Har fått tilbud om en PC

Den har Dual CPU P II 300 MHz med 700 Mb ram. Regner med at den er DÅRLIG. Skulle bytte mot 3 - 5 SCSI disker liksom på 36,7 Gb som jeg har. Er dette bra valg?

 

Kan bruke den PC'en jeg har ellers og kjøpe nytt der men men. Da er det å få vannblokk for det nye systeme da. Har jo liksom ABIT IC7-Max3 med P4 3,4 GHz.

Håper noen der ute kan hjelpe meg. Har sett på litt av vært... Kravet er støysvak.

Skal kunne soves ved sidenav og ikke være kjempe dyr. Takker for alt jeg får inn.

Endret av Micro80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en P3 500 burde man enkelt kunne kjøre uten vifte, regner med det er slot cpu, så det er en kanon god side der til å montere en brukbar kjøeribbe.

Ellers burde du klokke ned CPU til det minimum som du kan (FTP er ikke veldig krevende, med mindre du har vildt mange connections på samme tid (>10).

 

Ellers bytter du ut den støyende PSU med en vifeløs modell , som denne her! (se på PW 200 modellen).

 

Så er det diskene dine som støyer mest.

Lenke til kommentar

Først og fremst: Den dual PII PC'en mot SCSI-disker er ingen god deal. Du har da ikke bruk for Dual-prosessor i en ftp-server. Den du har burde holde nok. Men hvis du kjører et lite "demp-støyen" prosjekt så vil det bli bra.

 

Antakeligvis så lager hardiskene en del lyd. Det er jo lite å gjøre med det men.

 

Du kan gå til anskaffelse av støydempene elementer til dem. Derav:

Støydempende fester

Støydempede kabinetter

Det finnes selvsagt mange typer.

 

Til CPU kan du kjøpe noe i kobber eller en annen passiv kjøler som du fester med litt termisk lim.

 

Pass på at du fjerner alle andre vifter også.

 

Skal du være drastisk er Samsung sine disker ganske støysvake.

Ideelt hadde det vært med 5400rpm disker, men de begynner å bli vanskelig å oppdrive.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Skal du ha en _stille_ server, kan du fint kjøpe et vifteløst mini-ITX kort med CPU for 500-1000,- og bruke det minnet du har, samt de diskene du har.

 

Med mindre du skal kjøre krypterte filsystem og ha mange brukere, trenger du ikke mye CPU for å kjøre en FTP-server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...