Gå til innhold

Hva er best som systemdisk, Seagate eller Maxtor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fra før en Maxtorharddisk (200 GB) og en Seagate Barracuda 7200.7. (200 GB)Har nå kjøpt en Barracuda 7200.8 (300 GB). Alle de nevnte er IDEdisker. Lurer bare på hvilken disk som er best for OS av disse?

Har hørt at de nye Barracudaene (7200.8 i forhold til 7200.7.) kanskje ikke er like stillegående, men raskere enn 7-serien. En annen ting jeg lurer på er om disken med OS blir slitt betydelig mer enn de andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har fra før en Maxtorharddisk (200 GB) og en Seagate Barracuda 7200.7. (200 GB)Har nå kjøpt en Barracuda 7200.8 (300 GB). Alle de nevnte er IDEdisker. Lurer bare på hvilken disk som er best for OS av disse?

Har hørt at de nye Barracudaene (7200.8 i forhold til 7200.7.) kanskje ikke er like stillegående, men raskere enn 7-serien. En annen ting jeg lurer på er om disken med OS blir slitt betydelig mer enn de andre?

Ingen av dem, vil heller anbefale deg en WD Raptor.

Skrevet

Takk for forslag, men en WD Raptordisk blir nok ikke aktuelt da jeg ser på det som en harddisk man bruker for litt sær optimalisering. Hadde jeg hatt en veldig bra (eller bare bra) PC, så hadde jeg nok investert i en Raptor, men her snakker vi 600 mHz prosessor og 256 MB RAM. Har nok ikke støtte for SATA heller, nei.

Grunnen til at jeg lurer på om en systemdisk dør yngre enn andre er at det da kanskje vil være smart å ikke velge 300 GBen. Kanskje også smartest å ikke velge den største disken til OS, da den med OS vil ha størst fare for å bli rammet av virus.

Skrevet

Ok, i så tilfelle skjønner jeg hvorfor du ikke vil ha en Raptor. Ytelsesmessig spiller det nok liten rolle hvilken harddisk du velger til PCen, det er nok ikke harddisken som er den begrensende faktor uansett. Skal du ha en disk som er noe særlig større enn 20gb ville i alle fall jeg foretrukket å partisjonere den slik at du er sikret at systemet holder alle filene sine innerst på disken hvor lese- og skriveytelsen er høyest. Såvidt meg bekjent hopper ikke virus noe lettere fra en partisjon til en annen en fra en harddisk til en annen.

Jeg har også en følelse av at levetiden avhenger mer av individuelle tilfeldigheter på hver disk enn hvilket merke disken har, så lenge man ser bort i fra tidligere kjente modeller med mye feil (eldre IBM-disker f.eks.)

Skrevet

Med den dataen du har kan du nok bare velge en av de, merker neppe noen forskjell. Men som du sier, kjekt å ha den store til kun lagring.

Leben

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...