Gå til innhold

Hvilken linux er best?


elkenzaal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du er "nybegynner" på linuxområdet og ønsker å eksprimentere litt med webserver kan ClarkConnect være noe. Den er en Linux-gateway som styres via et pent web-interface, og er utmerket til førstegangs-bruk. Den har også mange andre fine funksjoner som DHCP, Proxy, DNS .. slike ting. :)

 

Clarkconnect er å finne her :)

Endret av melsom
Lenke til kommentar

Fant en link til Clarckconnect i forumet her men hvis jeg får til sidene deres får jeg ikke laste ned noenting. Ser ut som at filene jeg skal laste ned ikke er tigjenglig.

Er det noen andre versjoner som er bra? Kan være desktop versjoner eller litt mer avansert med web/mail/gateway severe etc.

 

Skal kjøre dette via microsoft virtual server 2005 for å teste.

Lenke til kommentar
Hei!

Har tenkt å sette opp en eller annen linux maskin men vet ikke hvilke som er best.

Kunne tenke meg å sette den opp med en webserver og diverse andre tjenester.

Har ikke brukt linux før så hvis det finnes en en versjon som er lett å komme inn i hadde det vært fint :thumbup:

Det er jo opp til den enkelte hvilken Linux-distribusjon som er best.

Selv finner jeg Gentoo og Slackware som 2 fortreffelige distribusjoner. Gentoo er sagt å være vanskelig å installere, men alt går kjempefint bare du følger håndboken. Du ender dessuten opp med ett system som er optimalisert for din hardware. Bruker sjeldent Gentoo til servere og slikt, da det tar aaaaaalt for lang tid å sette opp. Installerer du Gentoo, får du ett genialt pakkeprogram kjent som Portage, basert på det velrespekterte Ports (fra BSD).

 

Slackware er lettere (og raskere) å installere enn Gentoo, men overlater mye av arbeidet over til deg. Du må selv konfigurere en del av konfigurasjonsfilene, men det har aldri hemmet meg.

Slackware bruker BSD-aktige oppstartscript, noe som jeg finner bedre enn den Linux-standarden. Under installasjonen vil jeg tro at du *kan* slite med FDisk når du skal partisjonere harddisken. Gå derfor til Gentoo-håndboken, og bruk tipsene der (det funket for meg).

 

Men hadde jeg vært deg, ville jeg ikke driftet en server med Linux. Jeg ville heller brukt FreeBSD til webserver, filserver o.l og OpenBSD til router, brannmur og ethernet-bro.

 

- Sinna og arrogant liksom-Junior Unix Adminstrator.

Lenke til kommentar

Er så utrolig lei av slike tråder ...

 

Fra Linuxforumets FAQ:

Hvilken distro er best for meg?

Hvis du vil prøve det ut:

Knoppix - En distro som kjører av en eneste CD, uten at du må installere noe.

Hvis du er nybegynner, og/eller vil ha en glatt overgang fra Windows:

Mandrake og Fedora - Populære, brukervennlige distroer som er enkle å sette opp, også for nybegynnere.

SuSE - Som Mandrake og Fedora, men har ikke .iso-filer. Installering foregår via FTP.

Hvis du vil gå rett på sak:

Slackware - En velkjent distro som prøver å bli så UNIX-lik som mulig.

Hvis du er velkjent med Linux:

Debian - En stabil distro med lett tilgang til pakker

Gentoo - Stabil og "bleeding-edge", men relativt vanskelig å installere

Linux From Scratch - LFS gir deg alle verktøyene for å lage en egen distro, altså "From Scratch". Kan gjøres ekstremt liten.

Spesiallagde distroer:

Clarkconnect og Smoothwall - Disse virker som brannmurer,gateway osv.

Cygwin - Linux som kjører oppå Windows, som API-imitator. Ikke egentlig en distro.

BRLspeak - Mini-distro for blinde. Har drivere for Braille-verktøy o.l.

Lenke til kommentar
Slackware er lettere (og raskere) å installere enn Gentoo, men overlater mye av arbeidet over til deg. Du må selv konfigurere en del av konfigurasjonsfilene, men det har aldri hemmet meg.

Slackware bruker BSD-aktige oppstartscript, noe som jeg finner bedre enn den Linux-standarden. Under installasjonen vil jeg tro at du *kan* slite med FDisk når du skal partisjonere harddisken. Gå derfor til Gentoo-håndboken, og bruk tipsene der (det funket for meg).

I slackware bruker man gjerne cfdisk til å partisjonere harddisker. Det verktøyet er enkelt og genialt å bruke. Slackware er, i likhet med BSD godt egnet til serverbruk. Men BSD er nok bedre egnet hvis man skal bruke maskinen som dedikert server. Slackware er riktignok en god allrounder. Bra egnet til det meste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil personlig anbefale Gentoo. Nei, det er ikke vanskelig å installere.

Greit at alt er tekstbasert og greier, men det har vel aldri hindret noen. Eneste som kan komme til å være et problem, kan være installasjon av boot-loader. Der kan du enten bruke LILO eller Grub. Personlig foretrekker jeg LILO, på grunn av at den er lettest å konfigurere. Slackware er også et ypperlig valg.

Første gangen jeg prøvde noe som helst linux, så prøvde jeg gentoo, og det tok et par ganger før jeg fikk det helt til, men følger man handboka så kan man ikke gjøre noe galt ! er bare å følge den til punkt å prikke, ikke hoppe over noe, så har du en god gentoo installasjon.

 

reminder, husk å partisjoner alt riktig, ellers er det ikke vits å fortsette.

Lenke til kommentar

Enig i at gentoo er en genial linux distro, men den er igjen vanskeligere å installere enn feks. redhat/mandrake/xandros osv. så for nybegynnere så holder jeg fortsatt en finger på fedora. Men siden posten har med hvilken linux distro som er best. så er nok gentoo i toppen en plass.

Lenke til kommentar

Off... dere snakker om en nybegynner og starter med og nevne gentoo og slackware? OFF! Blir bare en masse spørsmål fra han når han har fått alt opp og gå...

 

Hvilken "linux" eller, distro som er best er rett og slett bare: Smak og behag

 

Prøv deg på Mandrake eller Fedora ( ikke ferdig utviklet ennå ).. Det har vel de letteste innstalasjonene så du kan komme deg raskt i gang med selve systemet...

Lenke til kommentar

XandrOS er en velidig strippet linux distro, den er kun ment for desktop bruk, man må derfor ha litt forkunnskaper for å få lagt inn det andre man trenger. XandrOS leveres ikke med så stor programvare pakke som feks fedora. men XandrOS er lekkert å se på. det skal sies.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...