DelCasa Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Ja, jeg byttet jo pluggledninger og plugger - og det ble bra! Men nå ser jeg endelig hvor problemet kommer ifra. Når motoren er varm og god, så starter den å går helt fint. Går som en drøm! Det er ved kaldstart og bruk av choke det går galt. Da blir pluggene i sylinder 1 og 4 våte, som om de druknes. Først trodde jeg dette var olje som skapte problemer av slitt motor eller dårlige stempelringer fordi jeg sammenlignet med bildene av pluggene. Nå viser det seg altså at den liker ikke choke. Det skal ikke mye bruk til før pluggene må ut og tørkes - og det bør gjøres når motoren da allerede har blitt litt varm slik at man unngår videre bruk av choke. Igjen, synes jeg det er rart at det kun "rammer", om jeg kan bruke det ordet, pluggene i sylinder 1 og 4. 2 og 3 ser helt fine ut, tørre og riktig ift tempratur. Så, hva kommer dette av? Er det noen som har noen tips på hva man kan prøve seg på her, for å bedre dette? Forøvrig snakket tidligere eier om gjentatte justeringer på CO-nivået, er det noen sammenheng her? Bilens detaljer: Opel Corsa 1,2 83 som har gått 272. Takker for all hjelp!
Rebel-Rider Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 (endret) vist pluggene ser sota og blaute så kan det ligne på en oljete plugg, men da ville du også sett blå røyk ved kraftig gasspådrag. plugg en og fire er i de kaldeste delene av motoren 1 er i front og 4 er i bakant (nærmest oljetrykksensoren) så bli ikke overrasket om de blir sure, men med rett justering så kan dette fikses lett, veit ingenting om forgasseren på 1,2 motoren til opel så kan egentlig ikke hjelpe deg med justeringa men alle pluggene skal ha et lysebrunt brunt belegg antar at har du autochoke på bilen din? Endret 17. februar 2005 av zandro
MirusMentis Skrevet 18. februar 2005 Skrevet 18. februar 2005 En motor er alltid varmest mellom sylinder 2 og 3.. Men tror ikke det er grunnen til at plugga dine blir blaute. Tror det kan ha noe med dårlige pluggledninger å gjøre, slik at plugg 1 og 4 ikke tenner, dermed skjer det ingen forbrenning i sylinder 1 og 4 , og bensins forblir uforbrent og drukner da tennplugga... Prøv å bytt fordelerlokk, tennplugger og plugg ledninger..
Rebel-Rider Skrevet 18. februar 2005 Skrevet 18. februar 2005 (endret) Vist du hadde lest litt mer nøye så står det øverst at han har allerede byttet plugglendingene og pluggene. Vist pluggene har rett farge når motoren har blitt kjørt varm så er Co nivået riktig justert. Det er choke instillingene som det er noe feil med, men jeg spør igjen har bilen Automatchoke? Endret 18. februar 2005 av zandro
MirusMentis Skrevet 18. februar 2005 Skrevet 18. februar 2005 Sorry så ikke det, Men er ingen dum ide å bytte fordelerlokk når han først er i gang.
DelCasa Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Skrevet 18. februar 2005 Takk for svar! Fordelerlokk og rotor er nylig byttet, sammen med plugger og ledninger så det er ikke det som er problemet. Motoren er tverrstilt i flux med forstillingen så 4 er ikke bakerst. Når det gjelder choken så er den manuell og jeg har prøvd ulike stillinger ved kaldstart for å ikke gi bilen for mye choke. Om jeg hadde gitt den for mye så skulle vel alle pluggene ha "druknet" etter hve jeg er blitt fortalt, så her er det noe galt på forgasseren. Siden du også sier at 2 og 3 blir varm raskest vil jeg nok tro at det er en for tykk blanding for 1 og 4. 2 og 3 vil håndtere det lettere, men ikke 1 og 4. Er ikke det logisk? Ikke at logikk er tingen her men...
Rebel-Rider Skrevet 18. februar 2005 Skrevet 18. februar 2005 (endret) når det er kaldt(slik som nå) så skal motoren kjøre på 2000rpm i et par minutter (ved hjelp av choken) før du kjører avgårde Min bil har automatchoke (audi 80 1,6 78mod) den fungerer slik at når jeg trykker inn gassen helt en gang før jeg starter den så kjører den på 1200-2000rpm (komnmer ann på temp) når jeg trykker gassen helt in 2 ganger så kjører motoren på 2000-2500rpm (kommer også ann på temp) Edit: Plugg nr.1 er nesten altid den pluggen som er nærmest kamreima (på rekkemotorer) er alså uavhengig av hvordan vei motorn står (tverrstilt eller på langs) Endret 18. februar 2005 av zandro
Lada2103 Skrevet 18. februar 2005 Skrevet 18. februar 2005 Jeg hadde lignende problemer med en Maxda 626 2.0 81-modell. Ordentlig drit som jeg aldri fant årsaken til. Bilen kunne gå helt fint når den ble parkert, neste dag harket og hostet den på 2-3 sylindere. Jeg måtte sette en snøkost mellom gasspedalen og setet for at bilene i det hele tatt skulle gå, så måtte jeg løfte av pluggledningen til den pluggen som var sota igjen, slik at det ble oveslag. Etter en stund gikk den på alle fire igjen. Bytta plugger, ledninger, fordelerlokk og rotor uten at det hjalp noe. Tror kanskje det var en toppakning "på vei" som var årsaken til problemene jeg hadde. Vannet forsvant litt etter litt, og man kunne kjenne glykollukt. Bilen ble solgt for 2000 kroner til en kamerat da jeg ga opp. Håper ditt problem kan løses lettere.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå