Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fant feilen på tenning av 1 og 4


DelCasa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg byttet jo pluggledninger og plugger - og det ble bra!

 

Men nå ser jeg endelig hvor problemet kommer ifra.

Når motoren er varm og god, så starter den å går helt fint. Går som en drøm!

Det er ved kaldstart og bruk av choke det går galt. Da blir pluggene i sylinder

1 og 4 våte, som om de druknes. Først trodde jeg dette var olje som skapte

problemer av slitt motor eller dårlige stempelringer fordi jeg sammenlignet

med bildene av pluggene. Nå viser det seg altså at den liker ikke choke.

Det skal ikke mye bruk til før pluggene må ut og tørkes - og det bør gjøres når

motoren da allerede har blitt litt varm slik at man unngår videre bruk av choke.

Igjen, synes jeg det er rart at det kun "rammer", om jeg kan bruke det ordet,

pluggene i sylinder 1 og 4. 2 og 3 ser helt fine ut, tørre og riktig ift tempratur.

 

Så, hva kommer dette av? Er det noen som har noen tips på hva man kan

prøve seg på her, for å bedre dette?

Forøvrig snakket tidligere eier om gjentatte justeringer på CO-nivået, er det

noen sammenheng her?

 

Bilens detaljer:

Opel Corsa 1,2 83 som har gått 272.

 

Takker for all hjelp! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

vist pluggene ser sota og blaute så kan det ligne på

en oljete plugg, men da ville du også sett blå røyk ved kraftig

gasspådrag. plugg en og fire er i de kaldeste delene

av motoren 1 er i front og 4 er i bakant (nærmest oljetrykksensoren)

så bli ikke overrasket om de blir sure, men med rett justering så kan

dette fikses lett, veit ingenting om forgasseren på 1,2 motoren til opel

så kan egentlig ikke hjelpe deg med justeringa men alle pluggene

skal ha et lysebrunt brunt belegg antar at har du autochoke på bilen din?

Endret av zandro
Skrevet

En motor er alltid varmest mellom sylinder 2 og 3..

Men tror ikke det er grunnen til at plugga dine blir blaute.

 

Tror det kan ha noe med dårlige pluggledninger å gjøre, slik at plugg 1 og 4 ikke tenner, dermed skjer det ingen forbrenning i sylinder 1 og 4 , og bensins forblir uforbrent og drukner da tennplugga...

 

Prøv å bytt fordelerlokk, tennplugger og plugg ledninger..

Skrevet (endret)

Vist du hadde lest litt mer nøye så står det øverst at han

har allerede byttet plugglendingene og pluggene. Vist

pluggene har rett farge når motoren har blitt kjørt varm

så er Co nivået riktig justert. Det er choke instillingene

som det er noe feil med, men jeg spør igjen har bilen Automatchoke?

Endret av zandro
Skrevet

Takk for svar!

 

Fordelerlokk og rotor er nylig byttet, sammen med plugger og ledninger

så det er ikke det som er problemet.

 

Motoren er tverrstilt i flux med forstillingen så 4 er ikke bakerst. :)

 

Når det gjelder choken så er den manuell og jeg har prøvd ulike stillinger

ved kaldstart for å ikke gi bilen for mye choke. Om jeg hadde gitt den for mye

så skulle vel alle pluggene ha "druknet" etter hve jeg er blitt fortalt, så her

er det noe galt på forgasseren.

 

Siden du også sier at 2 og 3 blir varm raskest vil jeg nok tro at det er en

for tykk blanding for 1 og 4. 2 og 3 vil håndtere det lettere, men ikke 1 og 4.

Er ikke det logisk? Ikke at logikk er tingen her men... ;)

 

:)

Skrevet (endret)

når det er kaldt(slik som nå) så skal motoren kjøre på 2000rpm

i et par minutter (ved hjelp av choken) før du kjører avgårde

Min bil har automatchoke (audi 80 1,6 78mod) den fungerer

slik at når jeg trykker inn gassen helt en gang før jeg starter den

så kjører den på 1200-2000rpm (komnmer ann på temp)

når jeg trykker gassen helt in 2 ganger så kjører motoren på

2000-2500rpm (kommer også ann på temp)

 

Edit: Plugg nr.1 er nesten altid den pluggen som er nærmest

kamreima (på rekkemotorer) er alså uavhengig av hvordan

vei motorn står (tverrstilt eller på langs)

Endret av zandro
Skrevet

Jeg hadde lignende problemer med en Maxda 626 2.0 81-modell. Ordentlig drit som jeg aldri fant årsaken til. Bilen kunne gå helt fint når den ble parkert, neste dag harket og hostet den på 2-3 sylindere. Jeg måtte sette en snøkost mellom gasspedalen og setet for at bilene i det hele tatt skulle gå, så måtte jeg løfte av pluggledningen til den pluggen som var sota igjen, slik at det ble oveslag. Etter en stund gikk den på alle fire igjen. Bytta plugger, ledninger, fordelerlokk og rotor uten at det hjalp noe.

 

Tror kanskje det var en toppakning "på vei" som var årsaken til problemene jeg hadde. Vannet forsvant litt etter litt, og man kunne kjenne glykollukt. Bilen ble solgt for 2000 kroner til en kamerat da jeg ga opp.

 

Håper ditt problem kan løses lettere.....;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...