Gå til innhold

Vurdere å kjøpe 12.1" iBook eve PowerBook!


Anbefalte innlegg

Vurdere å kjøpe meg en ny bærbar og vurdere dermed også Mac. I den anledning trenger jeg svar på et par spm:

 

Jeg skal primært bruke den nye laptop til skolearbeide(Office), surfing, mp3 og film. Størrelsen på laptop er av stor betydning, så jeg er ikke interessert i modeller >12"

 

- Hva er hovedforskjellen på ibook og pb, ytelse/utstyr/batterikap etc..?

 

- Jeg har aldri brukt mac og er det vanskelig og sette seg inn mac "systemet"?

 

- Er software til Mac dyrt, finnes det gode gratisprogrammer (office, mp3 spillere etc..)?

 

- Hvilke muligheter er det til å koble på eksterne HD til disse modellen, trenger god HD kapasitet til bilder/filmer/mp3er?

 

- Kan jeg koble til ekstern mus og tastatur, samtidig?

 

- Trenger WLAN, er dette innebygg og fungere det bra (mtp koble seg opp til ikke-mac pc/server etc..)?

 

- Hvordan er mulighetene til å koble til ekstern skjerm, dvi/vga?

 

- Skal til USA, kan jeg kjøpe en Mac der og bruke den her hjemme, selv om tastaturet er amerikansk, er dette tungvint?

 

 

Håper noen der ute kan gi meg noen gode svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I samme rekkefølge som spørsmålene:

 

Hovedforskjellene på iBook og PB er at PB har raskere CPU, ser barskere ut, har mer disk og minne pr. default, har DVI-ut og støtter spanning av fler skjermer (i motsetning til speiling).

 

Mac OS er veldig lett å sette seg inn i. Det burde ta kort tid før du føler deg hjemme.

 

Software til Mac er vel ikke så mye dyrere enn til PC. Leter du litt finner du som regel gratisvare i de fleste kategorier. Man får OpenOffice, iTunes er som på Windows freeware. Du kan jo se litt på http://www.apple.com/ibook/software.html og http://www.apple.com/powerbook/software.html og se hva som er standard.

 

Du har alle muligheter til å koble til ekstern HD. Så lenge den er USB eller FireWire går det bra.

 

Ja.

 

Dette er innebygd og funker bra. Jeg har slitt litt med å koble til enkelte WPA-nett, men jeg tror ikke dette er typisk.

 

På iBook har man VGA, på PowerBook har man DVI, og det følger sikkert med DVI-VGA-adapter.

 

Det siste spørsmålet kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
Hva er hovedforskjellen på ibook og pb, ytelse/utstyr/batterikap etc..?

 

Skjermen er av høyere kvalitet på PB - bedre innsynsvinkel, svartnivå & farger. Dette gjelder iallfall 15" og 17", men mener at også 12-tommer'n har bedre skjerm nå (da den ble lansert var den ikke mye å hoppe i taket for). Please correct me if I am mistaken! iBook'ens skjerm er ikke fin om du skal se DVD i widescreen-format eller jobbe med avansert billedbehandling f.eks., men den er mer enn brukbar til surfing, mp3 og Office.

 

Det er ingen teknisk begrensning i hardware som gjør at iBook ikke støtter spanning - eller høyere oppløsning enn 1024*768 (XGA) - på ekstern skjerm. Apple har bare sørget for å begrense denne muligheten i firmware - og denne kan modifiseres av bruker om det er ønskelig. Dette skjer naturligvis på egen risiko; om noe går galt er det ikke Apples ansvar, og det kan bli problemer med garanti osv.

 

I praksis fungerte det utmerket for min egen del - har gjort det på min 12" iBook G4 800MHz. Nå kan jeg velge høyere oppløsning enn XGA, og skrivebordet er utvidet! :)

 

For å ta en parallell: Canons digitale SLR-kamera 300D kan oppdateres med modifisert firmware som gjør det nesten like "bra" som det dyrere 10D (nå erstattet av 20D). Av naturlige årsaker kan ikke Canon støtte dette, men det fungerer.

 

Om du selv kjøper iBook, og det skulle bli aktuelt å bruke ekstern skjerm, anbefaler jeg at du sjekker ut denne linken (Screen Spanning Doctor):

 

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

 

iBook'en har også litt bedre battertid enn PB, ihvertfall på papiret. Førstnevnte er vel også laget for å tåle røffere bruk - PB er litt mer eksklusiv... Regner også med at PB'n vil føles litt raskere i bruk, selv ved samme prosessorhastighet. Det er min erfaring.

Lenke til kommentar
På iBook har man VGA, på PowerBook har man DVI, og det følger sikkert med DVI-VGA-adapter.

Hvis det er PowerBook 12" OP tenker på å kjøpe så har den en Mini-DVI-utgang, og med maskina følger det to kabler; en Mini-DVI-VGA og en Mini-DVI-DVI. Med andre ord kan man koble på enten en VGA- eller en DVI-skjerm.

 

Skal man koble på en TV må man kjøpe en Mini-DVI-S-Video-kabel.

Lenke til kommentar
- Skal til USA, kan jeg kjøpe en Mac der og bruke den her hjemme, selv om tastaturet er amerikansk, er dette tungvint?

 

Om du skal kjøpe mac i USA er det fordel om du kjøper med AppleCare.

Norsk kjøpslov virker ikke på ting som er kjøpt der borte, og uten den er det vel 1 års garanti du får.

 

Har selv en 12pb som er kjøpt i usa, tastaturet funger er hetlt fint, har valgt norsk layout. Eneste problem er at det ikke synes på tastene hva som er æøå samt spesialtegnene øverst, men det sitter nå i fingrene.

 

Bruker som regel eksternt BlueTooth tastatur og ekstern vga skjerm sammen med maskinen.

 

Andreas

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...