Gå til innhold

Viftestyring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres ut som en fornuftig idé, bortsett fra at jeg ikke har sett noe koblingsskjema på det selv enda. Jeg har heller ikke nok elektronikkunskap til å konstruere det sjøl for tida, selv om monteringa er på førskolenivå.

 

Skal uansett ikke se bort fra at det kommer i forbindelse med et støydempingsprosjekt vi leker litt med framover.

 

 

_________________

Lars Bjerke

Ansvarlig leder og redaktør,

Overklokking.no

 

[ Denne Melding var redigert av: CannoliBoy på 2001-11-22 03:47 ]

Lenke til kommentar

jeg har lagd et koblingssjema til en her på forumet. jeg har ikke prøvd selv da men :wink:

 

viftestyring.jpg

 

si ifra hvis det ikke er helt riktig.

skulle bli neste nøyaktig kopi av pcmods rheobus til litt over 100 spenn..spørs hvor du kjøper delene

 

_________________

I say f*ck authority!

 

[ Denne Melding var redigert av: Arntfinn på 2001-11-22 22:50 ]

Lenke til kommentar

Dette skjemaet følger ikke akkurat standarden for hvordan elektroniske komponenter tegnes på et skjema. Det står heller ikke angitt hvilken vei spenningsregulatorene (LM317) skal stå, eller hvilke verdier motstandene (hvis det var det de var) skal ha. Skjønte heller ikke hensikten med å ha en op-amp med (LM324)...?

 

Den enkleste måten er vel å bruke en spenningsregulator (f.eks. LM317) med et potmeter, og evt. en motstand for å begrense hvor lavt man kan regulere spenningen (for å sikre at viftene ikke stopper). Jeg har selv laget en slik for å regulere vifta til prosessoren og vifta som suger inn luft i kabinettet. Ulempen er at det blir et visst spenningsfall over spenningsregulatoren (ca. 3v).

Lenke til kommentar

jeg er ikke elektriker da. prøvde bare å lage et sjema for å vise hva som kobles til hva. skreiv jo også at det bare var å rette meg hvis jeg hadde gjort noe feil. LM324N'en er så leda hele tia får 12v. og grunnen at jeg ikke har skrivd inn hvor mange ohm mostandene er på er fori at det kommer ann på åssen led du velger å bruke.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-27 20:12, Arntfinn skrev:

jeg er ikke elektriker da. prøvde bare å lage et sjema for å vise hva som kobles til hva. skreiv jo også at det bare var å rette meg hvis jeg hadde gjort noe feil. LM324N'en er så leda hele tia får 12v. og grunnen at jeg ikke har skrivd inn hvor mange ohm mostandene er på er fori at det kommer ann på åssen led du velger å bruke.


 

Nah, elektrikere driver med sterkstrøm, dette er svakstrøm (jeg har fagbrev innen elektronikk, men er ikke elektriker av den grunn...). Hva mener du med "LM324N'en er så leda hele tia får 12v" ? Og hva skal LED'ene brukes til ?

Lenke til kommentar

så lenge LM324N'en får mer enn 3v, så sender den ut 12v. hvis det er det du matern med. (hvis jeg har forstått det riktig).

leda er får å indikere at viftne er på.

 

hmm.. det eneste jeg noen gang har mekka av no "strøm ting" er når jeg fløy rindt med "Den likke elektikern" hehe. og så har jeg mekka en 0/5/7/12v viftestyring. (etter guiden her)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...