Gå til innhold

Trenger overklokkings minne til P4


LaStrada

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fant ut nå at jeg vil klokke ramen min på 1:1 og ikke 5:4 som jeg kjører nå. Har nå TwinMos PC3200. Disse klarer jeg å presse opp i ca 225mhz, mens prosessoren klarer ca 255mhz. Så da lurte jeg på hvilken ram som ville passe for meg. Så litt på disse (Corsair TWINX1024-4000 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-4000 DIMMs). Er de bra?

 

Trenger de beste brikkene som klarer den hastigheten, til en "rimelig" penge.. Jeg får det uten moms (norek) så det koster ikke all verden :)

Kom gjerne med ideer til minne som kan passe for meg, helst billigere hvis det finnes :)

 

Og er det forresten vits å kjøpe DDR1 nå? Eller er det verdt å få mer fart i minnet?

Vil jeg merke noe særlig forskjell i spill?

 

 

Den gamle ramen putter jeg nok i min HTPC jeg (kanskje :roll: ) skal bygge. :)

 

 

Specs:

- P4 s478 2,8 ghz @ 3,3

- IC7-G

- 2 x 512MB TwinMos

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at CPUen klarer 255 FSB? Kan du utdype?

 

 

1. Mener du med dette at prosessorens interne klokkefrekvens er makset ut (enten pga varmeutvikling eller stabilitetsproblemer?)

 

eller

 

2. Klarer ikke hovedkortet høyere FSB enn 255 ?

 

 

Hvis det andre eksempelet er tilfelle, kjørte du minnet asynkront med FSBen? I så fall kan dette holde igjen FSBen, fordi det er "enklere" for minnekontrolleren å kjøre på 1:1. På P4-plattformer fungerer det forøvrig bra å kjøre ute av synk, men det er alltid best å kjøre 1:1 allikevel, både ihht ytelse og stabilitet.

 

Minneytelse er egentlig ganske opphypet, spør du meg. Det mest hensiktsmessige med å kjøpe raskt minne (ihvertfall for P4-plattformer), er at minnet ikke vil holde igjen FSBen, og/eller påtvinge asynk-modus.

 

Når det gjelder hva som er det beste minne for systemet ditt, føler jeg ikke at jeg har noe særlig å bidra med. TCCD-chiper trenger lite spenning, og fungerer utmerket på AMD64-systemer, men det behøver ikke å være noen sammenheng her.

Lenke til kommentar

Hehe, glemte å svare på spørsmålene dine:

 

1) Og er det forresten vits å kjøpe DDR1 nå?

2) Eller er det verdt å få mer fart i minnet?

3) Vil jeg merke noe særlig forskjell i spill?

 

SVAR:

 

1) JA

2) NEI

3) NEI

 

DDR2 har for høy "latency" til å være særlig effektiv, og med dagens DDR1 hastigheter er disse brikkene et bedre valg enn det dyre DDR2 minnet!

Lenke til kommentar
1. Mener du med dette at prosessorens interne klokkefrekvens er makset ut (enten pga varmeutvikling eller stabilitetsproblemer?)

 

eller

 

2. Klarer ikke hovedkortet høyere FSB enn 255 ?

Blir vel det første... Over dette blir alt ustabilt.

 

Hvis det andre eksempelet er tilfelle, kjørte du minnet asynkront med FSBen? I så fall kan dette holde igjen FSBen, fordi det er "enklere" for minnekontrolleren å kjøre på 1:1. På P4-plattformer fungerer det forøvrig bra å kjøre ute av synk, men det er alltid best å kjøre 1:1 allikevel, både ihht ytelse og stabilitet.

Er det verdt å betale for det lille ekstra, med tanke på den ytelsen jeg får når jeg klokker?

 

Og når trenger man egentlig høy båndbredde på minnet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...