terjel Skrevet 14. februar 2005 Skrevet 14. februar 2005 Hei, jeg har nettopp kjøpt en kabel med s-video i den ene enden (som passer i billedkortet på pcen) og scart i den andre...hva må jeg gjøre for å se mpeg filmer (lagret på pcen) på tv?
bleidd Skrevet 14. februar 2005 Skrevet 14. februar 2005 Pass på at scart-inngangen du bruker er s-video-kompatibel. Ofte merket med en liten skjerm med en pil og en s. Velg kanalen "S-video" på tv'en. Still inn i driverne dine at bildet skal sendes til tv. Hvilket skjermkort har du, og hvilke drivere?
terjel Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Skrevet 14. februar 2005 Skjermkortet heter "Nvida Geforce3 m/ 64MB minne". "s-video" vil det si det samme som AV kanalen? Hvordan stiller jeg inn driverne?
terjel Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Skrevet 14. februar 2005 Jeg får lyd på kanalene...men ikke bilde!
terjel Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Skrevet 14. februar 2005 Har nå funnet innstillingene til driveren, og fått bilde på tv..men det er veldig skurrete!
bleidd Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Har nå funnet innstillingene til driveren, og fått bilde på tv..men det er veldig skurrete! Da virker det som du har tv'en på standard AV-kanal, ikke S-video. Da skurrer det.
terjel Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Det stemmer nok...har alle tv'er s-video kanal? hvordan finner man denne?
Spragleknas Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Se etter RGB .. evt. bytt scart inntak.
Mr D Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 har alle tv'er s-video kanal? Nei. hvordan finner man denne?Ved å lese bruksanvisningen kanskje .....
terjel Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Takk for hjelpen! Da er det bare å komme seg hjem og prøve, mitt spørsmål var bare om s-video funksjonen finnes på alle tv'er? eller om jeg kan risikere å ha en tv uten s-video funksjon.
Mr D Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Hvis TV-en din ikke støtter s-video, så har du en annen mulig løsning; Siden du har et Geforce-kort, så har du sansynligvis mulighet til å velge komposittsignal på TV-ut i innstillingene til skjermkortet.
terjel Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 (endret) Det er kun DVI og S-video utganger på skjermkortet mitt, så det blir vel vanskelig...men en ting til; Jeg antar jeg skal velge Norge og PAL på driveren til skjermkortet, men skal jeg velge PAL B eller PAL G? Er det en mulighet å kjøre signalene gjennom scart-kontakten på DVD-spilleren? Dersom denne er s-video kompatibel? Endret 15. februar 2005 av terjel
-SoniX- Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 det er egentlig bare å prøve seg frem, men tror PAL-B er den riktige.. mener det er det jeg har på mitt oppsett.. Om du kan koble deg gjennom DVD spillern din? neppe.. men gjør heller som nevnt tidligere, er det no galt med bildet eller at du ikke har en S-Video kanal på tvn din, så sett kortet på Kompositt ut..
bleidd Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 (endret) Vi bruker PAL-B i Norge ja. Utgangen på skjermkortet ditt er nok både s-video og kompositt i ett. Du trenger en splitter som du setter i den utgangen, og i andre enden har den kobling for begge deler. I så tilfelle kan du ikke bruke en s-video-kabel, men trenger en kompositt-kabel. Den har en gul RCA-kontakt i begge ender (som slike som er mellom CD-spiller og forsterker vet du, bare at de er rød og hvit eller rød og svart der). Ikke alle apparater har s-video. Når du blar gjennom kanalene, skal symbolet i hjørnet vise en firkant med en pil og en S i. Det er s-video. Bare en firkant med en pil er kompositt. Det er ikke vanlig å kunne sende signaler rett gjennom en DVD-spiller, men hvis du har en hjemmekinoreceiver, er det som regel en fin løsning for slikt. Edit: typo. Endret 15. februar 2005 av Vandalen
terjel Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Takk for nyttig tilbakemelding! Jeg fikk omsider brukbart bilde på skjermen ved å bruke S-video kabelen, har ikke funnet noe som tilsier at Tv'en er s-video kompatibel.
bleidd Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Hmm, du har kanskje et komposittsignal gjennom s-video-kabelen da..? Det er vel et sted i driverne dine du kan se hvilket signal kortet ditt sender kanskje..?
terjel Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Ja, velger jo s-video ut fra driveren...er også et valg som heter "sammensatt video ut", vet ikke helt hva som er lurest å velge:) Begge fungerer.
bleidd Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Sammensatt = kompositt. S-video sender svart-hvitt (altså lysstyrke) og fargene på hver sin leder, mens kompositt samler det til ett signal og sender det på en leder. Det gjør at s-video-signalet har bedre kvalitet, fordi tv-apparatet behandler luma- (lys) og chroma- (farge) signalet hver for seg. Takler ikke tv'en din s-video, vil et s-videosignal oppfattes i svart-hvitt (tv'en tror av luma-signalet er hele kompositt-signalet). Får du farger med s-video ut fra pc'en, betyr det at tv'en din takler s-video. Men at bildet skurrer, det betyr vanligvis at tv'en takler s-video, men at den står på feil kanal for det. ELLER at du har koblet til flere s-video-kilder på en gang til tv'en. Det liker den absolutt ikke.
terjel Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Ahh...det forklarte mye! Da tror jeg nok at TV'en takler s-video, jeg brukte nok feil scart-inngang de første forsøkene. Kunne ikke se at det var problemer med fargene, isåfall er det jo bare å svitsje til "sammensatt" (selvom dette vil gi dårligere kvalitet)! Thnxs!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå