Gå til innhold

Problemer med lyd...får bare litt lyd og masse sus


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har fått satt sammen og installert på min nye PC (se signatur), men får nå ikke lyd. Har sjekka at alle lydinnstillinger står på, høytalere og sub ok.Installert drivere og alt fungerer som det skal. Ledningen er satt inn i den grønne åpningen. Spiller CD og hvis jeg skrur volumet på full guffe får jeg litt lyd og masse sus og spraking. Har integrert lydkort....

Kan det være så enkelt at jeg må koble ledning fra CD-ROM og til hovedkortet? Må man ha det når man bruker det integrerte lydkortet? Skal vel ikke spille noen rolle...

 

Hva har jeg gjort galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare på CD-lyd at det ikke virker, eller er det generelt ikke lyd i det hele tatt?

 

Hvis du ikke har satt i ledning mellom CD-rom og lydkort må du sette overføringen til å skje digitalt. Dette gjør du ved å trykke Min Datamaskin -> Kontrollpanel -> Lyder og Lydenheter -> Maskinvare -> velg CD-ROMen din og trykk på egenskaper -> egenskaper en gang til -> merk av i boksen "Aktiver digital CD-lyd for denne CD-ROM-enheten"

Lenke til kommentar
Er det bare på CD-lyd at det ikke virker, eller er det generelt ikke lyd i det hele tatt?

 

Hvis du ikke har satt i ledning mellom CD-rom og lydkort må du sette overføringen til å skje digitalt. Dette gjør du ved å trykke Min Datamaskin -> Kontrollpanel -> Lyder og Lydenheter -> Maskinvare -> velg CD-ROMen din og trykk på egenskaper -> egenskaper en gang til -> merk av i boksen "Aktiver digital CD-lyd for denne CD-ROM-enheten"

Jeg får lyd, så vidt det er, men den er så svak at jeg må skru volumknappen på høytalersettet mitt på max for at jeg skal kunne høre noe! Ellers er det mye skraping og støy....Har en sub og to høytalere... har alikevel satt 5.1 høytalere hvis jeg skal få med suben.

Lenke til kommentar

Hvilken PSU bruker du? MSI er litt "sære" og "må" ha 24 pin ATX MED -5V for at lydkortet skal fungere på noen hovedkort bl.a. K8N SLI Platinum Skaffer en PSU med 24 pin (ATX2) får en på de fleste ikke -5V da det er utenfor standarden, samtidig er en god del adapterkabel fra 20 pin PSU til 24 pin ATX uten -5V da den ikke er "foreskrevet" i standarden. Har selv Diamond med Tagan 480 som har 24 pin med -5V :thumbup: "Prøvekjørte" maskina med 340W Chieftec PSU og fikk lyd da også (gammel 20 pin PSU). Bruker ikke lydkabel mellom DVD og lydkortet, kun ATA (IDE) kabelen.

Tror det er skrevet sidevis om lydproblem i Diamond Club pga. -5V kravet og en god del PSU som mangler -5V på 24 pin, kom vel og en "teknisk" med bilde av adapterkabel med -5V leder og "godkjente PSU" - svært kort liste sist eg kikket - min var utenfor, men funker godt.

Lenke til kommentar
Hvilken PSU bruker du? MSI er litt "sære" og "må" ha 24 pin ATX MED -5V for at lydkortet skal fungere på noen hovedkort bl.a. K8N SLI Platinum Skaffer en PSU med 24 pin (ATX2) får en på de fleste ikke -5V da det er utenfor standarden, samtidig er en god del adapterkabel fra 20 pin PSU til 24 pin ATX uten -5V da den ikke er "foreskrevet" i standarden. Har selv Diamond med Tagan 480 som har 24 pin med -5V :thumbup: "Prøvekjørte" maskina med 340W Chieftec PSU og fikk lyd da også (gammel 20 pin PSU). Bruker ikke lydkabel mellom DVD og lydkortet, kun ATA (IDE) kabelen.

Tror det er skrevet sidevis om lydproblem i Diamond Club pga. -5V kravet og en god del PSU som mangler -5V på 24 pin, kom vel og en "teknisk" med bilde av adapterkabel med -5V leder og "godkjente PSU" - svært kort liste sist eg kikket - min var utenfor, men funker godt.

Vet ikke hva slags PSU det er, fulgte med et AOpen H600B kabinett, er på 350 W. Høytalerne jeg har er Cambridge SOundworks med en sub og to høytalere. Bruker ikke noe adapter på strømkontakten, den er original 24 pin...

Lenke til kommentar

Se på kabel fra PSU om den ligner denne som er nede på denne siden. Mangler den hvite lederen har du fått PSU uten -5V, tror eg like godt hadde vurdert en "seriøs" PSU som kan holde mange maskiner fremover (5 til 900,- klassen) som et separat lydkort til 500,- og senere kommet i knipa at PSU ikke kan levere kreftene en trenger uansett.

Siden MSI snakker om PSU fra 450W og opp, er den i kabinettet til Aopen på kanten i fødselen - har svært små muligheter til å kjøre to GT6600 i SLI / ett 6800 kort uten "knuffing" i spill mm. Enkle løsninger er ofte de dyreste til slutt - såg en på Overklokking som hadde svidd 3 Q-Tek PSU + hovedkort for han skulle spare ved å kjøpe en billig PSU :no:

Lenke til kommentar
Se på kabel fra PSU om den ligner denne som er nede på denne siden. Mangler den hvite lederen har du fått PSU uten -5V, tror eg like godt hadde vurdert en "seriøs" PSU som kan holde mange maskiner fremover (5 til 900,- klassen) som et separat lydkort til 500,- og senere kommet i knipa at PSU ikke kan levere kreftene en trenger uansett.

Siden MSI snakker om PSU fra 450W og opp, er den i kabinettet til Aopen på kanten i fødselen - har svært små muligheter til å kjøre to GT6600 i SLI / ett 6800 kort uten "knuffing" i spill mm. Enkle løsninger er ofte de dyreste til slutt - såg en på Overklokking som hadde svidd 3 Q-Tek PSU + hovedkort for han skulle spare ved å kjøpe en billig PSU :no:

Nå har jeg aldri planer om å kjøre to SLI-kort uansett, så det spiller ingen rolle. Det stod i testrapporten til hovedkortet at den hadde vært testet med PSU på 350 W, og det stod OK på alle sammen. Så det går vel bra...håper jeg?

Har dessuten ikke råd til å kjøpe noe som helst mer nå. Har et SB 5.1 kort på den gamle maskina mi, kan jo sette inn det da...

 

Skal sjekke det med 5 V kabelen på strømkontakten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...