Gå til innhold

Digital speilrefleks eller heldigitalt?


Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i nytt kamera, og har sett en del på Nikon D70 og Canon D20. Har også hørt at Sony Cyber-shot DSC-F828 er bra, og det er jo ganske så mye billigere enn de to digitale speilreflekskameraene. Det er sikkert en del forskjeller mellom heldigitale kamera og digital speilrefleks. Hva er fordelene/bakdelene med begge? Det er vel ikke mulig å skifte objektiv på Sony kameraet? Har også hørt at Canon 350D kommer snart, vet noen hvor mye det vil koste? Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har de siste 2 månedene gått og lurt på det samme. High-end kompakt eller dslr. Mange tester har jeg lest, og fulgt forumsnakk både her, dpreview og andre steder. Jeg fikk prøvd sony F828, Coolpix 8800 og Konica Minolta A2. Gode kameraer alle sammen. Jeg holdt på å gå for A2, men i et vanvittig anfall av kjøpelyst, kjøpte jeg Nikon D70; Uprøvd!

 

Nå har jeg brukt kameraet i bare 10 dager, men likevel tatt ca 1000 bilder, noen inne, noen ute, noen i godt lys og noen i mørke. Konklusjonen min umiddelbart, og så langt, er at jeg er veldig glad for at jeg kostet på de ekstra kronene, og med et veldig sterkt trykk på veldig. Fotograferingen har nå nådd en ny dimensjon synes jeg.

 

Noen skriver at Auto på D70 tar litt "kjedelige" bilder som "alltid" må etterbehandles i et bildebehandlingsprogram. Hvis du er vant til digitale kompaktkameraer og synes disse gjør gode bilder, vil du ikke føle et slikt behov. Bildene fra D70 Auto med 18-70 linsa gir like gode og oftest bedre bilder enn det du da er vant til. Med noen enkle justeringer i kameraet kan du endre fargemetning, hvitbalanse og skarphet på bildene fra kameraet, slik at de passer deg enda bedre.

 

Mye skryt om D70 her. Canons D20 skal visst være enda bedre. Og Hasselblad....

 

Hvis du har optikk fra før, sjekk hva de kan brukes til, og gå for dslr!

Lenke til kommentar

Kjøp eit high-end kompakt, men med bildestabilisator. Desse er kompakte og lette, alt er fast i kameraet og du slepp å dra med deg masse "dill og dall".

Eller for å seie det slik; eit slikt kamera har du gjerne med deg når du treng det, i motsetning til eit blytungt SLR m/utstyr som gjerne ligg igjen heime fordi det er så j... tungt å drasse på.

Generelt sett så har desse svært bra og lyssterk optikk med eit zoom-område som gjer det heilt unødvendig med fleire objektiv. Skal du ha tilsvarande spesifikasjonar på eit SLR-objektiv så må du gjerne betale like mykje (eller meir) for objektivet som for kamerahuset.

 

Minuset er den bildestøyen som denne type kamera har ved høge ISO-verdiar, eg trur dette er eit minimalt problem for oss vanlige dødlige. Med bildestabilisator så får ein tatt skarpe bilde under dei fleste forhold med ISO under 400.

 

Eg har nettopp kjøpt nytt SLR etter å ha vore i "tenkeboksa" lenge, det stod mellom økonomiklasse SLR og Konica-minolta A2/event. A200, men er usikker på om eg valgte rett :hmm:

Endret av hev
Lenke til kommentar

Hei

Jeg har den heldige eier av et nytt Pentax ist DS speilreflekskamera, og er kjempeførnøyd. Hvis du er ute etter et kamera som både er lett/enkelt å ta med og samtiditg gir flotte kvalitetsbilder, vil jeg anbefale dette.

Jeg ser i dette foraet at det i stor grad er fokusert på Canon og Nikon. Dette kommer mest av markedsføring, og ikke kvalitet på produktet. Jeg vil påstå at i mange sammenhenger er Pentax et bedre produkt enn Canon og Nikon. Med dette kommer jo og ann på smak og preferanser.

 

For at et kamera skal bli brukt, må det for fotografer flest være enkelt å ta med seg. ist DS er lett, gir kvalitetsbilder som D70 (Nikon D70 virker jo som rene slagskipet i forhold), og det er solid bygget (Canon har en veldig plastikkfølelse i mange av sine kameraer). Anbefales.

 

I neste utgave av fotografi skal det være en test av Pentax isd DS, med karakteren "topp valg", og dette er på linje med mange tester jeg har lest på utenlandske internettsider. Sjekk disse.

 

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/istds.html

 

http://www.pentaximaging.com/products/prod...ion=digital_slr

 

http://www.dcviews.com/reviews/Pentax-istD...stDs-review.htm

 

Og til slutt. Ikke bli fulstendig blendet av Canon og Nikon. Det finnes kameraer der ute som er både på høyden og bedre. Man må bare bruke litt lengre tid for å oppdage dem, og finne kameraet som passer for sitt bruk.

Lenke til kommentar
Og til slutt. Ikke bli fulstendig blendet av Canon og Nikon. Det finnes kameraer der ute som er både på høyden og bedre. Man må bare bruke litt lengre tid for å oppdage dem, og finne kameraet som passer for sitt bruk.

Trodde det var en av fordelene med Nikon og Canon?

-Lett tilgjengelig.

-Plenty av tileggsutstyr.

-Mye tilgjengelig informasjon, osv.

 

Ellers enig i å finne kameraet som passer for sitt bruk.

Endret av perah
Lenke til kommentar
Det er sikkert en del forskjeller mellom heldigitale kamera og digital speilrefleks.

Begge kameraene er da heldigitale!? Finnes vel ingen "jalv-digitale" kameraer...

 

Sony F828 er et kjempebra Allroundkamera til både amatører og semi-proffer. Har prøvd kameraet selv og var strålende fornøyd helt til jeg fikk se hvor mye KA som objektivet ga.

 

Har selv 10D i dag og er strålende fornøyd. Dette fåes brukt til en billig penge. D60 (forgjengeren til 10D) er stort sett lik 10D med stort sett samme bildekvalitet, og den fåes enda billigere og ofte med mye ekstrautstyr på f.eks foto.no sitt brukmarked!

 

Har du litt ambisjoner om storslagen fotografering så vurder absolutt en speilrefleks!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...