Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lurer på å kjøpe en 1996 Volvo 460


trondbue

Anbefalte innlegg

Ser på bil for tiden til rundt 50000. Har en som pappa vet godt hvem er som skal selge en Volvo 460 Turbo. Siden det er turbo må det vel være den motoren på 1.7 liter med turbo som yter 120 HK? Det jeg vet om bilen er at det er en 96 modell mørke grønn metalic. Har noen riper på den ene siden av bakfangeren. Vet ikke va det er av utstyr bortsett fra at det skal være CD skifter. Noen som vet hva som var standar på disse bilene i 1996? Bilen er gått mellom 120 og 130000 kilometer. Er en eldre mann som har hatt den det siste 1,5 året, men skulle selge den fordi han måtte ha en med automatgir. Er blitt kjørt veldig lite den tiden han har hatt den. Før det hadde en voksen dame hatt den. Han hadde nok tenkt seg en pris på rundt 65000, men skal antageligvis selges gjennom en bilforhandler som mente rundt 50000 ville være mer riktig, så regner med jeg kan få den til rundt det. Skal se på bilen en gang i neste uke regner jeg med. Noen som vet hva jeg bør se etter da? Mye problemer med disse bilene? Tror dere det ville være et bra kjøp til rundt 50000 hvis den er i bra stand?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderte en gang å kjøpe en 460.

 

460'n er vel egentlig ingen dårlig bil, spesielt ikke av de nyeste årgangene (mener '96 var siste året før V40 og S40 overtok.

 

Motorene i disse bilene har sitt opphav fra renault 19, og spesielt 1,7 literen og 1,8 literen har fått rykte på seg for å være daue. (Siden det er turbo i den du ser på er vel ikke dette noe problem vil jeg tro). 2 literen er det vel litt mer fraspark i. Motorene er vel ganske gammeldagse og har litt hard gange, ettersom jeg husker.

 

400-serien var plaget med mange småfeil, blant annet med det elektriske. Det beste med bilen er komforten. Setene er skikkelig gode, og fjæringen er velavstemt.

 

Sjekk denne linken:

 

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,...00.html#imorgon

 

Det svenske bilbladet Teknikens Värld hadde en skikkelig utredende bruktbiltest av Volvo's 400-serie i nummer 6/96. Kanskje du kan finne dette bladet på biblioteket?

Lenke til kommentar

Pappa kjører (dessverre) rundt i en 460 2.0i 95 mod. Er forsåvidt en helt grei bil, men kan føles veldig trang og er ikke akkurat lydløs. Vi har ikke hatt noen problemer av betydning så lenge vi har hatt den (8 år). Ang. prisen på 50K er denne helt grei, spess. hvis det er igjennom forhandler. Ville imidlertidig sett på litt andre alternativer før jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar

Har nå vært å sett og prøvekjørt bilen. Synes den ser veldig fin ut, eneste er at han mente bensinmåleren jukset litt når det ble lite på tanken. Hoppet litt frem og tilbake mente han, men merkert ikke noe til det da jeg prøvekjørte. Var også veldig god å kjøre synes jeg, og motoren virket sprek og god den. Det eneste jeg nå så var at da jeg sjekket om det var heftelser på bilen i brønnøysundregisteret fant jeg ut at det var et lån på 73000 med pant i bilen. Hva skal jeg gjøre med det hvis jeg skal kjøpe bilen? Han som skal selge har vist kjøpt seg en ny bil som han igrunnen kan hente nå, så må bestemme meg innen imorra ei gang, helst i kveld.

Lenke til kommentar

Det er bra at du sjekker i registeret om det er noen heftelser på den. Han som eier den 460 kan vel si hvorfor det er pant i den..?

 

Noen ganger ved kjøp av en bil det er heftelser i så slettes disse, men kan ikke gi deg no svar på det...

 

Sjekk ut hva som vil skje med heftelsen og evt andre ting... Tror ikke han får sogt bilen med en gang???

Lenke til kommentar

Detta ordnes i banken, hvis en slik er med i bildet. Det som skjer er at kontrakten inngås mot at heftet fjernes, og at kontrakten dermed ikke er fullbyrdet før sådan skjer.

Bilen er nok et godt kjøp, kjenner godt til disse bilene og dette er biler bygget på den gamle idèologien til Volvo: enkelt! Derfor merker du at det er litt støy, kanskje ikke akkurat topline-comfort, men det er utrolig enkelt å skrue på disse bilene, En bonus er at deleprisene er svært gunstige, og ikke rent sjelden er det Volvo-forhandleren som har de beste prisene på deler. Vet ikke helt om dette er en riktig pris på denne spesifikke bilen, men det finner du ut av. Det som du kan følge litt med er om bilen er skikkelig rustbehandlet, om det ser greit ut under og slikt, men det har du kansje allerede sjekket. Ellers er det ikke stort å sjekke, men motor og giroverføringer er en grei start. Motortest er litt vanskelig, men har du muligheten til å få denne kontrollert hos et kyndig verksted tenker jeg du har en kjempebil i mange år:)

 

Lykke til

 

Geir

Lenke til kommentar

Synes igrunnen den hadde veldig god komfort jeg. Var veldig gode seter i den og støynivået var så lavt som jeg er vant med, hvis ikke lavere. Det var med piggdekk på også. Pappa skal ringe til han som selger i dag å diskutere litt, har igrunnen ikke råd til å betale noe mer en 50000 for den, så må få diskutert den ned i den prisen.

Lenke til kommentar

Har nå snakket med han som skulle selge igjen, og hørtes ut som han hadde fått mer enn 50000 ved å bytte den inn hos forhandler så da blir det nok ikke noe av denne bilen. Sa ikke klart at han hadde fått høyere pris, men hørtes sånn ut. Men er bare å lete videre etter en bil for meg da. Ville ikke gå over 50000, synes det er nok jeg, har igrunnen ikke råd til noe mer så.

Lenke til kommentar

Viser seg nå at denne Volvoen ikke er solgt likevel, fant den i lokalavisen til 55000 kr, 5000 mer en det jeg bydde for den. Var å snakket med sønnen til han som selger bilen idag, å han mente jeg bare måtte mase på han så fikk jeg den nok for 50000. Er derfor blitt veldig i tvil om ikke jeg skal prøve å få kjøpt bilen til den prisen.

 

Info om bilen:

  • 1996 Volvo 460 1.7 Turbo
  • 109600 km
  • Airbag
  • RDS Radio m/ cd skifter
  • Hengerfeste
  • El speil og El vinduer foran
  • Piggdekk og Alu.felger (sommer)

Bilen er i meget bra stand sier selger, og slik ser det ut også. Ser strøken ut. Er eid av en voksen dame før han (en gammel mann) kjøpte den for 1,5 år siden og har stort sett bare stått mens han har eid den. Servicehefte er bra fulgt, det eneste er service ved 105000 den ikke har vært inne til. Vært ute og prøvekjørt den som sagt, og synes den var veldig god å kjøre. Det ensete problemet er at sønnen til selgeren som jeg kjørt med sa bensinmåleren fusket litt når det nærmet seg tomt. Vet ikke om denne bilen hadde sentrallås, men hvis den hadde det funker den i hvert fall ikke. Bilder av bilen: Forfra, Bakfra og Interiør. Vil dere anbefale å kjøpe denne bilen utifra det dere får vite? Er det en bra pris for denne bilen? Er jo gått ganske lite og er jo en ganske ny bil med turbo motor i veldig bra stand.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, ville jeg vurdere å slå til. Bilen ser ut til å være velholdt, den har forholdsvis lav km. stand, og den har som du sier turbo :mrgreen: Dessuten har den komplett servicehistorie...

 

Om bilen har sentrallås, vet jeg ikke, men det får du vel vite om du spør. Hvis den har sentrallås, og denne er def. vil du vel kjenne at nøkkelen er veldig "treg" å vri om når du skal låse.

 

At bensinmåleren er litt unøyaktig lar seg fikse, ellers lar man den kjenne etter hvert.

 

Prisen, 50000 kroner er helt grei. Hvis du sammenligner med biler på autodb ser du at mange biler som er eldre og har gått lengre enn "din" koster det samme. Og de har ikke en gang turbo...

 

Men, én ting: Skaff deg noen fetere felger til sommerhjulene i hvertfall da ;)

Lenke til kommentar
Viser seg nå at denne Volvoen ikke er solgt likevel, fant den i lokalavisen til 55000 kr, 5000 mer en det jeg bydde for den. Var å snakket med sønnen til han som selger bilen idag, å han mente jeg bare måtte mase på han så fikk jeg den nok for 50000. Er derfor blitt veldig i tvil om ikke jeg skal prøve å få kjøpt bilen til den prisen.

 

Info om bilen:

  • 1996 Volvo 460 1.7 Turbo
  • 109600 km
  • Airbag
  • RDS Radio m/ cd skifter
  • Hengerfeste
  • El speil og El vinduer foran
  • Piggdekk og Alu.felger (sommer)

Bilen er i meget bra stand sier selger, og slik ser det ut også. Ser strøken ut. Er eid av en voksen dame før han (en gammel mann) kjøpte den for 1,5 år siden og har stort sett bare stått mens han har eid den. Servicehefte er bra fulgt, det eneste er service ved 105000 den ikke har vært inne til. Vært ute og prøvekjørt den som sagt, og synes den var veldig god å kjøre. Det ensete problemet er at sønnen til selgeren som jeg kjørt med sa bensinmåleren fusket litt når det nærmet seg tomt. Vet ikke om denne bilen hadde sentrallås, men hvis den hadde det funker den i hvert fall ikke. Bilder av bilen: Forfra, Bakfra og Interiør. Vil dere anbefale å kjøpe denne bilen utifra det dere får vite? Er det en bra pris for denne bilen? Er jo gått ganske lite og er jo en ganske ny bil med turbo motor i veldig bra stand.

På disse bilene er det veldig lett å se om det er sentrallås, ihvertfall fjernstyrt. Pappas bil (460 2,0i 95 mod) har fjernstyrt sentrallås og det er ikke mulighet for å låse opp med nøkler-da går alarmen. Altså: hvis alarmen går da du prøver å åpne bilen med nøklene er det (fjernstyrt) sentrallås på den.

Lenke til kommentar

Trodde først ikke det ville skje noe mer med denne bilen siden selgeren fortalte meg at 50000 ikke var aktuelt får denne. Tenket derfor ikke mer på det, men i dag i 5 tiden ringte han og sa at jeg nok kunne ta den for 50000 likevel :thumbs: , men det var bare pappa som tok telefonen da han ringte, ble enige om at han skulle snakke med meg å ringe tilbake senere på kvelden. Men selgeren var vist litt uttålmodig, og da jeg ringte tilbake 10 minutter senere var han reist.. Hadde da reist til bilforhandleren der han hadde kjøpt ny bil får å bytte i den nye. Vi ringte da til bilforhandleren hvor vi viste han hadde handlet, og de sa at der så det ut som bilen allerede var levert, noe den jo ikke var. Men sa også at ikke de var særlig interessert i å ha inn denne bilen, ville helst bare ha inn opel, så skal ringe når bilforhandleren åpner imorra for å prøve å få kjøpt den direkte fra selgeren før de får registrert den for salg. Fikk beskjed om det av han vi snakket med hos forhandleren. Ringer nok også til selgeren i kveld får å høre med han. Satser på at dette ordner seg nå! Veldig lyst på den bilen så! :yes:

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Har nå kjøpt bilen og skal av å hente den på lørdag formiddag :D Fikk også det nye motor bladet idag der de hadde en bruktibiltest av Volvo 460. Skriver der at sikkerheten ligger 15% under gjennomsnittet ifølge Folksam i sverige. Stemmer det at denne har veldig dårlig sikkerhet? Er jo endel småting som standarutstyr og slik som ikke stemmer i denne artikkelen også, men lurer på om det var ABS på denne som standar i 1996? Vet at den i hvertfall har kollisjonsputer på førersiden. Noen som vet noe om sikkerheten på denne? Noen som vet som vet hvordan jeg lett ser om den har det på passasjersiden også? Trodde ikke dette var standar i norge, men ser sånn ut i motor bladet.

Lenke til kommentar

Da kan vel jeg være den første til å gratulere!

 

15% under gjennomsnittet i sikkerhet er jo ikke ensbetydende med veldig dårlig sikkerhet da. Alt er relativt. Erfaringene fra Folksam (som forøvrig er et forsikringsselskap, sier jo bare noe om hvilke skader som ble påført på et utvalg biler. Men du kan vel gå ut ifra at grunnkonstruksjonen i karroseriet ikke er helt up-to-date, Volvo 460 er jo en 15-16 år gammel konstruksjon.

 

Du lurer på hvordan man kan finne ut om bilen har ABS og airbag på passasjersida?

 

Hvis du kjører et sted der det er litt glatt (holder med vanlig snødekke) og bremser kraftig opp, vil du hvis du har ABS kjenne at bremsepedalen "pulserer" eller "vibrerer" på en måte. Hvis du ikke har ABS, vil du få hjullåsning.

 

Hvis det er airbag på passasjersida, vil det som regel stå "airbag" på høyreside av dashbordet ved hanskerommet.

Lenke til kommentar

Takker. Var klar over at du kunne teste det med å bremse hardt men viste ikke om det var en plass det ville stå eller noe. Vet at det var standard i Sverige med ABS på turbo modellen fra 1993, men vet ikke i Norge. Men satser på snøen ligger på veien her til lørdag så får jeg teste da. Var - 17 i dag tidlig, så forsvinner ikke med det første regner jeg med. Leste på innsiden av hanskerommet, og kunne bare se at det sto at den hadde airbag på førersiden der. Har en oversikt over hva som var standard i sverige på de forskjellige modelene, men vet ikke om alt her gjelder for Norge. Du finner den Her (pdf). 460en kom jo i 1990, så er klar ov er at den er litt gammel, emn hadde jo en oppgradering i 1993 uten at jeg vet om dette hjalp noe på sikkerheten. Men den må vel i hvertfall være like sikker omtrent som f. eks Volvo 740 og 940?

Lenke til kommentar

Jeg er forholdsvis sikker på at bilen din har ABS, det er jo tross alt en 96-modell, og du kan regne med at de Norske og Svenske versjonene

er så og si eksakt likt utstyrt.

 

Jeg tror nok ikke at 460 er like sikker som 740 og 940. Disse to er jo biler som er en god del større enn 460, tyngre, stivere og ikke minst med større deformasjonssone foran. Men 460 har jo mange sikkerhetsdetaljer som 740 ikke hadde, f.eks. airbag, abs-bremser, o.s.v. Man kan kanskje si at 460 er sikrere enn 740, fordi den har flere sikkerhetselementer for å hindre utforkjøringer og uhell (f.eks. abs og fremhjulsdrift for den del). Men hvis uhellet allikevel skulle være ute, sitter du kanskje sikrere i en 740.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...