Gå til innhold

Ixus 430 med skitten linse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har brukt en snipp av T-skjorta mi i alle år. Har aldri hatt problemer med det.

 

F828

Jeg har har hørt fra alle optikere jeg har vært hos, at du ikke skal tørke brillene dine med vanlig tekstiler, fordi de kan lage mikroskpiske riper i glasset. Dette fører igjen til at brillene blir mindre skarpe over tid.

 

Den kluten som du får hos optikeren har spesielt myke fibre som ikke lager sånne riper. Er det noen som kan dette, så er det er nettopp optikere. Og de gjør det neppe for å tjene penger fordi den kluten er nesten alltid gratis. Gjelder dette for briller, så må det jo også gjelde for linser og det er jo ganske kritisk for et kamera.

 

Derfor har jeg aldri turt å bruke vanlige tekstiler, som f.eks en T-skjorte, til å tørke hverken briller eller kamera-linser med. Men om du vil fortsette å tørke kameraet med T-skjorta og ta sjansen på at optikken blir mindre skarp, er helt opp til deg. Jeg tar ikke den sjansen!

 

Vet ikke om det er noen andre som har samme oppfatning.

Lenke til kommentar

Jepp. ALDRI bruk t-skjorte, genser eller andre tekstiler som ikke er beregnet for det, til å gnu av en linse med!

 

Har jobbet med, og jobber fortsatt med, profesjonelle linser i jobbsammenheng, og det er strengt! forbudt å bruke slike ting til å tørke av med!

Som sinnataggen skriver, bruk egnet klut, som du får tak i "billig" hos optiker!

Men det beste jeg hittil har kommet over, er hama-pennen!! Meget effektiv , og perfekt for linser!

 

mvh

Lenke til kommentar
Kan du linke meg til ein linse pen?

Fant en på FotoVideo. Synes denne var forferdelig dyr, kjøpte selv en i fotobutikken til under hundrelappen.

 

Et annet alternativ hvis det er fett, er kun linsepapir/linseklut. Linsepapir koster rundt 20 kr for en bunke ark. Dette finner du nok lettest i fotobutikken din.

Alt tillegsutstyr er kjempedyrt på FOTOVIDEO.

 

En lærveske til Pentax Optio S50 har en veiledende pris på kr 300,- på Pentax sine norske nettsider. FOTOVIDEO tar 454,-.

 

Og for en Tamrac veske5662 med lærlokk tar FOTOVIDEO kr 353,-.

For samme vesken tar Lømork kr 159,-.

 

Så ligg unna FOTOVIDEO når det gjelder utstyr.

Lenke til kommentar

Mange brilleglass er laget av plast pga lavere vekt gir høyere komfort.

Tror ikke det er mange objektiver med plastlinser.

 

Glass blir i utgangspunktet ikke lett ripet opp av vanlige rene tekstiler, prøv å gni på vanlig vindusglass eller et drikkeglass.

 

De fleste objektiver har forskjellige "coatings" på linsene for å gi bedre optisk kvalitet. Hvordan dette reagerer på rengjøring våger ikke jeg å garantere.

 

Selv bruker jeg myk mikrofiberklut og tørker forsiktig. Hvis jeg skal være redd for objektivene kan jeg ikke ta dem med meg på turer, og da kan jeg bare gi opp fotografering.

Lenke til kommentar

Dersom man kan få riper i glasset av mikrofiber er det så mykt at man ikke trenger å være redd for å knuse det, det vil bare bli bulkete :hmm:

 

Vet ikke hardhetsgraden på polyester og polyamid-fibre, men det er mye lavere enn glass. I tillegg må man legge mye press på for å kunne skade noe. Glassfiber og Kevlar/aramidfibre er antagelig verre for å pusse glass. :ohmy:

 

NB! Skitt-partikler (stein-støv osv) som sitter fast i kluten kan ripe glass, pass på at den er ren!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...