Gå til innhold

Partisjonsinformasjon forsvunnet på maxtor-disk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Maxtor 160 GB, 8MB cache, som plutselig har slått seg vrang.

En morgen jeg skrudde på pcn reboota den uten videre i det den begynte å loade windows. Den kom like langt neste gang, og reboota igjen, og slik sto den hver gang. Jeg har windows xp (med sp2) på denne disken, som er drøyt 2, 5 år gammel.

Bios finner disken, og når jeg booter fra windows xp-cdn finner den også disken over mulige disker å installere på. Men, mens den finner partisjonene og stasjonsbokstavene på den andre disken jeg har i pcn, vises partisjonene på maxtor-disken uten stasjonsbokstaver.

Har prøvd å sette maxtor-disken i en annen pc, men windows detecter den ikke av seg selv på denne. Finner den i disk manager som "ekstern" disk, men får bare to feilmeldinger når jeg prøver å importere den ("Operasjonen ble ikke fullført. Se systemhendelsesloggen hvis du vil ha mer informasjon om feilen." Og: "Det oppstod en uventet feil. Kontroller hendelsesliste for å få mer informasjon om feilen."). I systemhendelseslisten er meldingene "INTERN feil - Finner ingen gyldig disk som tilhører diskgruppen (C1000096)." og "Uspesifisert feil. (80004005)."

Har mye verdifulle data på disken som jeg absolutt ikke vil miste, men er litt skeptisk til å begynne med diverse gjenopprettingsprogram, i tilfelle de gjør vondt verre....men det må vel bli eneste mulighet?

Noen som har noe smart å komme med her, eller tror de vet hva som kan være problemet?

Eventuelt noen anbefalinger av noen disk-/partisjongjenopprettingsprogrammer?

-Martin

Videoannonse
Annonse
Skrevet

virker som du har såpass peil at du antageligvis allerede har prøvd partition magic mens du hadde den i annen pc for å prøve å "bygge ny" index? ...

Maxtor har også diverse programmer til å gjenopprette/fikse feil ved harddiskene sine, bla litt innover på maxtor.com å se hva du finner..

Jeg hadde selv samme problemet på min 120GB SATA disk, men jeg ble nødt til å reformatere/partisjonere denne da den ikke lenger fant partisjonene mine..

Skrevet (endret)

Har ikke prøvd partition magic nei...

Har hatt litt dårlige erfaringer med det før, så har litt noia for det :)

Og som sagt vil jeg gjerne ikke miste noe av det jeg har på disken...

Men noe må jeg jo gjøre, så kanskje PM er verdt et forsøk.

Har sett mye rundt på maxtor, men det programmet de har for å fikse feil, som heter PowerMax, sletter alt på disken og low-level formaterer før den tester, så vidt jeg kunne skjønne...

Endret av Mongster
Skrevet

Hvordan "bygger" jeg ny index med partition magic a?

Skal teste PowerMax og, det var bare en av testene der som lowlevel-formaterte, de andre testene bare sjekker disken.

Skrevet (endret)

Hadde dette problemet med en 120GB maxtor diamond sata og der tygde partition magic opp hele disken slik at jeg bare fikk ut deler av disken etterpå.

Hvis du har spesielt verdifulle data der vil jeg råde deg til å kjøpe en ny system disk, og deretter kjøre recovery på den gamle disken

Hvem vet kanskje du kan lese denne disken hvis du har OS på en annen disk, dvs hvis jeg har rett at 160GBern er din eneste HD

Endret av ultranerd
Skrevet

Første prioritet burde være å få berget alle data. Det fins et utall recovery-programmer som fungerer. De fleste utviklerene av slike programmer tilbyr demoversjoner som lar deg se hva programmet finner. Hvis du vil ta ut alle data må du imidlertid betale. I samme situsasjon betalte jeg $40 for et program som heter File Scavenger. Verdt hvert et øre.

Hvis du prøver å reparerer partisjonstabellen først risikerer du å gjøre vondt verre. Slikt kan du eksperimentere med ETTER at du har berget alle data.

mvh

IP

Skrevet

Når du "importerer" en disk i diskmanagement forutsetter det vel at det er en dynamisk disk. Den kan ikke importere vanlig partisjoner. (Hold deg langt unna dynamiske disker!)

Diskmanagement skal vise partisjonene hvis den skjønner at det er partisjoner der - du kan høyreklikke på en partisjon for å gi den en stasjonbokstav - uten å importere noe som helst.

Om du ikke kommer noen vei:

kjøp ny disk

bruk ghost (e.l.) til å klone disken

sjekk om data har blitt lesbare på klonen (sett den i en pc som du vet er satt opp for disker over 128gb)

hvis klonen ikke er lesbar, kjør et recovery program

Partition Magic kan tildels fikse partisjonstabellen, men det er en viss fare knyttet til dette. Hvis den finner feil vil den spørre om du vil fikse dette når du starter PM.

Skrevet

Disken din er helt sikket ok, man fildelingstabellen er sikkert herpa. Jeg vet ikke om dette er spekulasjoner, man jeg har inntrykk av at dette skjer litt hyppigere på raske disker med stor cache. Jaja. Hent ut dataene først, så kan du bare repartisjonere. Hente ut data med Pc Inspector dette er gratis og enkelt å bruke. Lykke til, du har nå lært verdien av backup :-)

Skrevet
Når du "importerer" en disk i diskmanagement forutsetter det vel at det er en dynamisk disk. Den kan ikke importere vanlig partisjoner. (Hold deg langt unna dynamiske disker!)

Diskmanagement skal vise partisjonene hvis den skjønner at det er partisjoner der - du kan høyreklikke på en partisjon for å gi den en stasjonbokstav - uten å importere noe som helst.

Den er dynamisk ja, men får ikke importert den i disk management likevel. Disk management viser disken som en disk uten partisjoner eller unallocated space, det er rett og slett null informasjon der, kun at den er en ekstern og dynamisk disk. (Dette er altså når jeg setter disken i en annen pc med xp). Det er vel sikkert fordi den er ekstern (ikke importert) at det ikke vises noe informasjon om disken, uansett om disken er i orden eller ikke.

Vil f eks Ghost klare å hente ut alle dataene som er på disken slik den er nå? Blir det ikke kun en speiling av disken slik den er, og dermed også problemene?

Går det an recovere dataene på disken uten å kopiere de til en annen disk?

Tror jeg snart kjøper meg en ekstra disk, tar backup, og legger den i safen =)

Skrevet
Partition Magic kan tildels fikse partisjonstabellen, men det er en viss fare knyttet til dette. Hvis den finner feil vil den spørre om du vil fikse dette når du starter PM.

Sjekka disken i partition magic, den fant disken men ingen partisjonsinformasjon. Det fant tydeligvis ikkeno feil med disken, spurte ikke om jeg ville fikse noe når jeg starta det hvertfall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...