Gå til innhold

Laptop mes "svart-skjerm"


Lazyboi

Anbefalte innlegg

Hei...

 

Jeg er ikke spesielt datakyndig, og hvertfall ikke med laptop...

 

I dag så stoppet plutselig laptopen min å vise bilde på skjermen. Jeg hadde brukt den i omlag 2 timer, før jeg satte den fra meg, med skjermen oppe. Jeg lot den stå på og ble borte i ca 30-40 min. Da jeg kom tilbake hadde den slått seg av. Den hadde tidligere hatt lite batteri, så tenkte det var derfor, men det var det ikke. Nå vil den ikke vise noe skjermbilde. Man hører at den arbeider, i og med at det er lav summing, men bortsett fra det er det ingenting som skjer.

 

Dette skjedde for omlag 8 timer siden, så den har fått litt hvile om det var det den trengte, men det har heller ikke hjulpet...

 

Jeg har forresten skrudd den av og på uttalige ganger, så det er rart om det skulle vært dvalemodus...

 

Jeg har den på veldig mye, så det kan jo være at den har gått varm og skadet noen komponenter eller noe...

 

Om det er noen som kan hjelpe meg med dette, så vær så snill!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et lignende problem med en Medion laptop. Den står stort sett stille på et skrivebord. Da den ble slått på, vistes Windows svakt, før skjermen blir helt svart, som om den var avskrudd. Alle mulige innstillinger, strøm, reboot osv. er prøvd. Maskinen starter ellers normalt med windows (hører oppstartslyden o.l.).

Noen gode idèer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kan være du har fått en hardwarefeil på skjermkortet. Det skjedde med meg; skjermen ble svart, men maskinen fortsatte å surre. Restartet, så funket skjermen litt, men slo seg av igjen. Sendte den inn og fikk bytte HK/skjermkort, så ordnet alt seg.

 

Edit: Hvilken maskin er det snakk om?

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Du kan alltids prøve å se om du får noe bilde med vga/d-sub utgangen på laptopen. Det kommer litt an på oppsett av skjerm og slikt i windows. Men det er nok verdt ett forsøk. Uansett ville jeg sendt inn maskinen på service, eller hørt med de du har kjøpt maskinen hos.

 

Hvordan maskin er det? Hvor gammel er den? Er den mer enn 2 år så lønner det seg nok å kjøpe en ny en. Da det er dyrt å reparere, garantien mest sannsynelig er utgått og du muligens må bytte hovedkort da skjermkortene på laptoper er loddet fast.

 

Jeg sleit litt med noen andre feil på min gammle laptop. Bytte av ett hovedkort koster fort en del 1000,-. De brukte 22.000,- på å reparere den. Og jeg bare leverte den inn og fikk "hevet" kjøpet. Selv etter 2.5 år. Hadde da en slik "idiot forsikring" som lefdal/elkjøp selger.

 

Men prøv med en annen ekstern skjerm, også kan du høre med de der du har kjøpt den.

 

Med vennlig hilsen

Thelle

Lenke til kommentar

Vist du ser meget nøye på skjermen kan du da skimte noe som skjer på den? Ofte er det backligh'ten som ryker på lcd'er. Da vil bilde igrunnen være der, men uten lys bak er det nesten umulig og se noe. Har hatt mange laptoper på service dette skjer på. Inkludert min egen. Den var over to år og utenfor garanti. Jeg reklamerte å fikk flunka ny skjerm uten noen som helst diskusjon. Det er lovt å prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...