Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bilstereo i Mazda 323F '98


DoffeY

Anbefalte innlegg

Som topic sier skal jeg sette sammen annlegg i en Mazda 323F 1998 modell..

 

"Orginalt" sitter det 4 17CM elementer i de 4 dørene, og det eneste jeg HAR gjort er og sette inn Sony XS-F1712(xplod) høytalere bak(fikk de billig). Ellers sitter det orginale 17 cm høytalere forran, og en orginal blaupunkt cd spiller med "4 X 50" effekt.

 

Det jeg ser for meg er følgende:

 

Bytte ut de som sitter i frontdørene med noen VASSE komponenter

ELLER

La de stå, for så og sette inn 2 6X9" i hattehylla.

 

I tillegg hadde jeg tenkt meg en basser, men denne skal være minimal! Jeg er ute etter lyd i coupen, ikke utenfor.. Syntes det rett og slett er flaut og komme med dunkende bass.. Den må også være rask, tenkter på en 10".

 

Jeg skal og ha en forsterker bak, og da er jeg litt avhenging av hva slags løsning jeg velger om jeg skal ha 2 eller 4 kanaler på forsterkern min.

 

Dessuten skal jeg også ha meg en ny spiller, og det jeg lurer på da er om en grei spiller til ca 2000 klarer og drive noen BRA komponenter i dørene forran, eller om jeg må en ekstern forsterker her? For om jeg må det blir det nok til at jeg setter inn noen høytalere i hattehylla..

 

Er åpen for de fleste forslag.. Så det er bare og tenkte høyt!

 

-Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei,

ville satt "vassere" frontsett foran, om mulig prøve å få montert mellontonene + diskantene oppå dashen eventuelt i kick panel løsning, og flyttet over de elemtene som er i dørene bak til dørene foran og brukt disse som mellombasser.

 

satte 6x9" bak i hatttehylla og koblet ut mellontone/diskanten på disse (pga 6x9 er tenkt å bli montert i hattehyllen så har disse en mellontone/diskant som har mer folsømhet enn bassen slik at det kompensere for at den spiller rett opp mot bakrutta) slik at de spiller bass men ikke mellontone/diskant. Da vil du få en grei og kjapp bass for en rimelig penger.

 

Bassen vil alltid høres utenfor bilen hvis du ikke bruker en del tid og penger til å isolere karoseriet/interiøret på bilen, dessuten når du kommer over 105 dB så vil de laveste frekvenser -også de med "lengste bølgelengde"- vil "følde seg ut" utenfor bilen + resonanser som forplanter seg i karoseriet med over/under Harmoniske frekvenser som vil "spille/høres" utenfor bilen. Det viktigste er hva du selv hører "inne i bilen"...

 

beste alternativet er å gjøre som tidligere nevnt men heller suplere med en bass kasse og egen forsterker til ditto. type kasse og montering er avhengi av hvilken karoseri type du har -kjenner ikke så godt til Mazda ;-)

 

lykke til!!

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Et budsjett hadde vært fint siden hvasse komponenter lett kan koste 7 - 9 laken.

Imidlertid aner jeg at du ikke har allverdens å rutte med siden du antyder å bruke ca 2000 på spillern.

Spillern er en mye undervurdert komponent i anlegget!

Kommer det ikke gode signaler fra spillern hjelper det ikke med knall høyttalere. Shit in = shit out.

Dessuten; skal du ha sub du ha forsterker! Å kjøre en sub fra spillern kan du bare glemme om det da ikke er Pioneers MP80.

 

Generelt sett vil jeg si: Monter det beste du kan ta deg råd til fremme. Glem høyttalere i hattehylla, evt kjør midbassløsninga til pndjo.

Personlig ville jeg glemt å ha noe bak om du skal ha sub i bagasjen, da er det bedre å lage hull for å la subben puste fritt inn i kupeen og ha midbasser i kickpanel eller dørene.

Er Blaupunktspillern av ok kvalitet, har to eller flere linjeutganger, bruk heller to tusen på en forsterker til å drive både sub og komponentsett fremme.

Et godt tips vil være BF0804 sammen med Peerless resolution komponenter og sub. Evt. kan du jo høre med Musical Transparency om de har tømt lageret for salgsvarer.

Ellers så kan du med fordel ta en titt på Morel. Knallprodukter fra øverste hylle.

 

Skal du ha sub, og dermed forsterker påbeløper det seg nok en kostnad ekstra i kassemateriale - 22mm MDF -, sikring, strøm, høyttaler og signalkabler på ca 1500.

 

Som du ser er det mange variabler her.

Erfaringsmessig kan jeg gi deg et råd om å ikke spare deg til fant ved å handle noe du ikke tror du vil bli fornøyd med eller vil bli missfornøyd med. Du kan jo f.eks. handle inn komponentsett først, deretter forsterker og ledninger, og til slutt sub over en halvårsperiode el.l. Da vil du få spredt kostnadene og få et mye bedre sluttresultat enn om du handler inn "fort og gæli". Tross alt skal du sikkert ha kjerra etpar år, ikke sant ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

for å komentere videre så vil jeg på det sterkeste anbefalle å se på Morel sine høytalere! ellers kjøp en forsterker av bra kvalitett med innebygd delefilter og kanskje en 4 kanaler som i første omgang brukes mot frontsystemet og seienere kan du koble den om til å drive bassene.

Vil du ha bra forsterkere til en grei pris er å anbefalle å kjøpe brukt, du får mest kvalitet per krone!!

Lenke til kommentar
Det jeg ser for meg er følgende:

 

Bytte ut de som sitter i frontdørene med noen VASSE komponenter

ELLER

La de stå, for så og sette inn 2 6X9" i hattehylla.

 

I tillegg hadde jeg tenkt meg en basser, men denne skal være minimal! Jeg er ute etter lyd i coupen, ikke utenfor.. Syntes det rett og slett er flaut og komme med dunkende bass.. Den må også være rask, tenkter på en 10".

 

Jeg skal og ha en forsterker bak, og da er jeg litt avhenging av hva slags løsning jeg velger om jeg skal ha 2 eller 4 kanaler på forsterkern min.

 

Dessuten skal jeg også ha meg en ny spiller, og det jeg lurer på da er om en grei spiller til ca 2000 klarer og drive noen BRA komponenter i dørene forran, eller om jeg må en ekstern forsterker her? For om jeg må det blir det nok til at jeg setter inn noen høytalere i hattehylla..

 

Er åpen for de fleste forslag.. Så det er bare og tenkte høyt!

 

-Kristoffer

For det første må jeg få kommentere en ting, og det er utsagnet "rask bass". Hele betegnelsen er egentlig feil, da en bass kun skal spille den hurtigheten frekvensen angir. Hverken mer, eller mindre.

Det vi snakker om, er start-stopp evnene til elementet. Det har ingenting med hvor hurtig elementet beveger seg, men hvor raskt og korrekt det starter og stopper.

Det blir feil å tro at en 10" nødvendigvis er raskere enn en 15" f.eks. Faktisk så vil en 15" kunne reagere raskere enn en 10" i visse sammenhenger da den må bevege seg vesentlig kortere enn 10" for å flytte samme mengde luft.

 

Om man skal snakke om en rask bass er vi inne på PA, og horn elementer som gjerne kan spille opp til 3000Hz og over, da snakker vi rask bass.

 

Det hele avhenger av en kombinasjon av motor, oppheng og membran.

 

Jeg er av den formening at den minst viktige komponenten er cdspilleren. Grunnen er enkelt og greit at uahvengige tester viser at de aller fleste mennesker ikke kan, eller har store problemer med å skille mellom digitale medier. Skummelt, men slikt er tilfellet. Jeg mener alikevel at man med fordel kan kjøpe en spiller av god kvalitet, bare ikke forvent mirakler. Særlig i bil, vil det være viktig å legge pengene i helt andre produkter enn cdspiller, når man er på budsjett. Eneste måtte i så fall vært en spiller med tidskomp og EQ. Det er dessverre slik at man ofte må prioritere korrigering fremfor ekspandering i en bil. Altid kjedelig å bruke penger på produkter man kanskje ikke ser, slik som dempeprodukter, korreksjonsfiltre etc, men slik er livet.

 

Jeg vil anbefale deg å legge så mye penger som mulig i et komponentsett forran, eller en god coax. Det er mange som snakker nedsettende om coax, men det skyldes som oftest uvitenhet. En coax av høy kvalitet er ofte enklere å få til å spille harmonisk, enn hva et komponentsett er. Dette er begrunnet av diskantens nærmest fasekorrekte plassering.

Om det ikke benyttes tidskomp, vil jeg nesten anbefale deg å montere elementene i kickpaneler. Grunnen er at det er enklere å få til skikkelig stereobilde, da man fysisk får utlignet noe av avstanden til elementene. Et problem med dashbord montering, er refleksjoner fra frontruten. For å unngå dette må elementene vinkles, noe som ikke bestandig er like enkelt.

 

Jeg vil anbefale 6,5" enheter, da får du også med litt midbass.

 

Når det gjelder basser, vil jeg anbefale en god 10" eller 12". Men vær forsiktig, det finnes utrolig mye møkkaenheter i blandt bilbasser.

 

Topper du dette med en god 4 kanaler, har du et bra system.

 

 

mvh

 

Glenn

Lenke til kommentar

Brukt eller lagertømmings og demovarer, som det er mye av i disse tider, er nok å anbefale ja ;)

De fleste 4kanalere med respekt for seg sjøl har innebygde lav og høypassfiltre på hvert kanalpar som kan stilles individuelt.

Morel er det stort sett bare en ting å si om, nemlig: :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå ble det ganske mange ting og fordøye her, men i første omgang tenker jeg at jeg kjøper meg et komponentsett forran til rundt 2000(noen som har noe og anbefale)..

 

Så det var litt spredte meninger om det, men kan godt bruke 3000 på en spiller, om dere mener at det har mer for seg..?

 

 

Det jeg skal i første omgang blir altså spiller og komponentsett forran, innenfor en gitt prisramme på 5 000.

 

Gjør ikke noe om det blir 4 000 eller 6 000, men la oss gå ut ifra 5 000...

 

 

Takker for svar så langt!

 

 

Detta blir bra! :):yes:

Lenke til kommentar

Spiller: Pioneer DEH-P6600R. Sjekk også qxl for røverkjøp av Pioneer, Alpine eller Clarion.

Komponentsett: Prøv å ta kontakt med så mange forhandlere som mulig for tilbud.

Kan anbefale Morel Pulse 6", evt. resterende sett av Soundstream VanGogh Vg.6C eller Edge EGC.6 til hhv 3390/2990 veil. Om der finnes noen igjen i landet så er det muligens sjanser for å få en deal da disse er ofre for lagertømming og modellskifte ;) Videre kan du jo se på Eton RS 160 til ca 2990, Infifnity Reference, Kappa eller Kappa Perfect.

-For å nevne noe.

Personlig ville jeg gått for enten Soundstream, eller Morel.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...