Gå til innhold

Minne til DFI LanParty nF4 SLI-DR


Inbreak

Anbefalte innlegg

Skal straks bestille dette hovedkortet og ein AMD 64 3000+. Skal kjøle CPU, Chipset og GPU med eit Zalman Reserator vannkjølesett. Kva minne er å anbefale på dette kortet egentlig?

Er i grunne fullstendig grønn på alt som heite minne etter kvart. Er ikkje akkurat som i gode gamle P1 og P3 tider no lenger. :hmm:

 

Ein kamerat anbefalte vekestilbudet på Komplett no:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302393&cks=SPK

 

Er dette eit bra valg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde tenkt å klokke ein del ja. Helst så masse som mulig.

Har det noke for seg med PC4400 minne då i grunnen?

Dei få testane eg har lest angåande minne så langt favoriserar stramm timing framfor raskt minne. Men som sagt, eg har ikkje akkurat så masse peiling.

 

Har sett av 19k til ny data så langt, men rekna med eg gjerne måtte til med eit par lappar til. Det budsjettet er i grunnen allereide sprengt uten at skjermkort et tatt med i utrekninga.

Lenke til kommentar
Hadde tenkt å klokke ein del ja. Helst så masse som mulig.

Har det noke for seg med PC4400 minne då i grunnen?

Dei få testane eg har lest angåande minne så langt favoriserar stramm timing framfor raskt minne. Men som sagt, eg har ikkje akkurat så masse peiling.

 

Har sett av 19k til ny data så langt, men rekna med eg gjerne måtte til med eit par lappar til. Det budsjettet er i grunnen allereide sprengt uten at skjermkort et tatt med i utrekninga.

Hvis du skal klokke masse så er begge modulene BaX anbefaler svært bra. Begge takler høy hastighet (Corsair er hakket vassere på hastighet savidt ;) ), men ved 400MHz så er OCZ modulene såvidt bedre.

 

Begge er basert på Samsungs TCCD ram så begge duger like bra i mine øyne. Corsair RAM'en klarer mye lavere timings enn det som er oppgitt ved 400MHz(da dette er timings ved 550MHz).

 

Jeg ville kjøpt OCZ pga av support og pris, men du vil bli fornøyd med begge

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt det samme hovedkortet så jeg finner dette veldig nyttige innspill

 

Men jeg skal av forskjellige årsaker ha 2 GB RAM

 

Er det beste valget 2x et av forslagene til Bax og fylle opp alle 4 sporene?

 

Eller finnes det 1024 brikker i sett på det norske markedet som fungere like bra eller bedre?

 

Funker dual-channel like bra med 4 som med 2 brikker? Er det like greit å overklokke?

 

Kan virke som om 1024 brikkene som er tilgjengelige generelt er litt treigere på timings enn 512 brikkene uansett om de er pc3200

 

Fant feks det 2x1024 settet på Komplett

Lenke til kommentar
Jeg har bestilt det samme hovedkortet så jeg finner dette veldig nyttige innspill

 

Men jeg skal av forskjellige årsaker ha 2 GB RAM

 

Er det beste valget 2x et av forslagene til Bax og fylle opp alle 4 sporene?

 

Eller finnes det 1024 brikker i sett på det norske markedet som fungere like bra eller bedre?

 

Funker dual-channel like bra med 4 som med 2 brikker? Er det like greit å overklokke?

 

Kan virke som om 1024 brikkene som er tilgjengelige generelt er litt treigere på timings enn 512 brikkene uansett om de er pc3200

 

Fant feks det 2x1024 settet på Komplett

Ved overklokking og for HK sin del så er færre minnemoduler bedre en flere.

 

Du finner ikke 1024GB moduler som er like bra eller bedre enn 512MB moduler fordi det er vanskeligere med lave timings etterhver som størrelsen øker.

 

Dual Channel fungerer (skal i allefall gjøre det ) like bra både med 2 og 4 moduler, men overklokking er ikke like enkelt pga av flere moduler som skal ha strøm osv ;)

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Så mao må jeg ta et valg.... enten 1 GB som enkelt kan overklokkes eller 2 GB som blir mer vrient? Evnt får jeg ta inn og ut brikkene ettersom hva behovet er

 

Strøm sier du... ja, det er jo forståelig at det kan bli kritisk. Men er den begrensingen på HK eller strømforsynigen? Vil det i så fall hjelpe med en voksen strømforsyning?

Lenke til kommentar
Så mao må jeg ta et valg.... enten 1 GB som enkelt kan overklokkes eller 2 GB som blir mer vrient? Evnt får jeg ta inn og ut brikkene ettersom hva behovet er

 

Strøm sier du... ja, det er jo forståelig at det kan bli kritisk. Men er den begrensingen på HK eller strømforsynigen? Vil det i så fall hjelpe med en voksen strømforsyning?

Du bør heller se på behovet for mye ram kontra behovet for å tyne siste dråpe ut av systemet. Siden du må ha 2GB ram så antar jeg at du ikke er avhengig av å tyne cpu for det den er verdt (da er i såfall fase- eller vannkjøling gode alternativer).

 

Man kan fint kjøre et asynkront system. Om minnet kjøres på 400MHz så er det fortsatt masse ytelse å hente på å kun klokke cpu. F.eks så har jo en A64 3000+(939) en frekvens på 1.8GHz, mens 3500+(939) har 2.2GHz, men begge har minne som kjører på 400MHz.

 

Dvs at å kjøre minnet på 1:1 på f.eks 500MHz ikke er en nødvendighet, men en liten bonus. Det er litt ytelse å hente, men betydiningen av RAM som kjører 1:1 er ikke det man liker å tro

Lenke til kommentar

Takker så mye for kloke tanker!!

 

Jeg er egentlig ikke avhengig av så mye tyning av systemet da jeg tror det foreløpig er mer enn raskt nok out-of-the-box, men jeg så på det som en mulig bonus. Satser på 4 av de OCZ brikkene Bax anbefalte. 2 GB er helt nødvendig. Eksotisk kjøling får vente...

Lenke til kommentar

Men så blir det jo minst 700kr meir enn f.eks Corsair brikkene til 1449 på komplett denne veka.

I følge info på produsentside har dei 2-3-3-6 latancy (2,5-3-3-6 på AMD system?).

 

I følge kameraten min som anbefalte desse brikkene har dei i utgangspunktet same Samsung ICC brikker som platinum brikkene til OCZ til ein tusenlapp meir.

Så det burde vel være svinebillig vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...