snoopafella Skrevet 7. februar 2005 Skrevet 7. februar 2005 Noen som har en codec å anbefale for koding av korte filmsnutter (max 2min). Bruker virtualdubmod og mpeg 4 high og low motion, og prøver meg litt på mpeg4 xvid.. Er det noen andre codecs som får filene mindre uten for mye tap i kvaitet? --snoop--
Amnio Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 Bruker virtualdub med ffdshow selv, da har du plenty med muligheter til å teste det aller meste av brukbare måter å encode på. Hvis du laster ned ffdshow (fra Sourceforge) så må du huske på å krysse av for dekoding i VFW config tool ellers er det ikke alltid du kan åpne opp videoer du har laga (i virtualdub) med mindre du har codecen brukt seperat. Dette gjøres i VFW config->decoder->codecs->kryss av for dem du vil. (Ffdshow er da altså en codec som tar omtrent alt.) Etter min mening gir bruk av xvid basert på kvalitet og ikke konstant bitrate det beste resultatet. Da blir det ingen opprivning av bildet ved kjappe bevegelser samt at du slipper unødvendig filstørrelse på scener der det er lite bevegelse. Til lyden bruker jeg gjerne VBR .mp3. Bruker du en ikke-standard-codec (som f. eks. divx, xvid osv.) så er dette selvfølgelig litt avhengig av at målgruppa har litt datakunnskap. Skal du legge ut en filmsnutt der målgruppa ikke nødvendigvis har slik kunnskap er nok .wmv eller helst .mov (quicktime) det beste, selv om disse kanskje ikke gir like godt resultat.
snoopafella Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Skrevet 17. februar 2005 lastet ned Ffdshow for noen dager siden men har ikke fått testet det ennå. Prøvde xvid codecen også men det ble filene for store, hvis jeg skulle ha grei nok kvalitet. Det er som regel mye bevegelse i filmklippene siden de er filmet med et lite digitalkamera, så det blir mye "opprivning" som du kaller det. Mulig jeg har gjort noe feil i instillingene.(Fordi jeg ikke sjønner de fleste instillingene). Hvordan velger du codec for lyden? Har bare funnet videocodec valg.. Ser at lyd-delen av filmene ofte kommer opp i 6MB.. noe som er litt mye for en 2min filmsnutt. Må jeg kode lyden separat?
Amnio Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Hvis du bruker VirtualDub så fikser du lyden ved å gå inn på "audio" menyen deretter krysser du av for "full processing mode" og da skal de andre lydvalgene bli trykkbare. Du kan så velge "compression" sånn som du gjorde med videoen. Du må muligens ha en bedre .mp3 codec enn den som følger med XP hvis du vil ha litt mer enn 56kBit/s 24kHz lyd. En variable bitrate (VBR) codec kan være en fordel. Har dessverre ikke en link for øyeblikket, så du får ta et søk. Prøvde xvid codecen også men det ble filene for store, hvis jeg skulle ha grei nok kvalitet.Kjører du "one pass- quality" under "mode" på "MPEG4, fourcc: xvid"? Skulle gå ann å få en grei filstørrelse kombinert med god kvalitet på ca. 75-90 et sted på kvalitetsslideren, du kan jo rendre et par sekunder på hver innstilling for å få en bedre oversikt. Er også et par andre modes du kunne prøve, slik som "two passes" ol., men jeg må ærlig innrømme at disse har jeg lite peil på. (Merk at for det ovenfor gjelder for xvid under ffdshow) lastet ned Ffdshow for noen dager siden men har ikke fått testet det ennå.Skal ikke være verre enn å installere det med støtte for VirtualDub, be den om å plassere plugin i pluginkatalogen dens, så er du igang. For å åpne opp xvid filer igjen i VirtualDub er det ofte du må konfigurere ffdshow på den måten nevnt i mitt forrige innlegg, du trenger ikke å gjøre dette hvis du bare skal lage filene.
snoopafella Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Skrevet 17. februar 2005 Har ingen meny som heter audio.. finner den ikke under noen av de andre menyene heller.. Jeg har: file-edit-video-streams-options-tools-help. Er Audio under en av disse eller skal det være en egen meny for audio? Kansje jeg har en gammel versjon..
Amnio Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Ah! Jeg driver visst å forklarer for VirtualDub, mens du klart og tydelig sa i første post at du har VirtualDubMod, et program jeg dessverre ikke er kjent med. Hjelper visst å lese om igjen din første post... I vanlig VirtualDub har du File-Edit-Video-Audio-Options-Tools-Help. Er som sagt ikke kjent med VirtualDubMod, men kan det hende at audiomenyen ikke kommer til syne før etter du laster en film med lyd, eller at det ligger under streams-menyen?
snoopafella Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Skrevet 18. februar 2005 Som sagt finner jeg den ikke på noen av menyene.. Lastet ned det du linket til.. samme programmet som virtualdubmod bare med audio på menyen og uten mod på slutten.. Virtualdubmod lastet jeg ned fra sourceforge for evigheter siden.. dette er nok bare en nyere versjon. De fleste menyene og knappene er like ennå Får prøve senere.. begynner å bli lite plass på hjemmesiden min
Amnio Skrevet 18. februar 2005 Skrevet 18. februar 2005 Først av alt: Tror Snoopafella er såpass igang med VirtualDub nå, så ser ingen grunn til å plutselig bytte metode. L00L N00BS :!: Bruk vlc player Tja.. du får komme med en liten guide på det du da, i stedet for useriøst kritisere. (Merk at det her er snakk om å enkode en film, ikke dekode.) Skal du bruke vlc til å enkode en film må du gjerne gå til kommandolinja (start->kjør->cmd), gå inn i vlckatalogen* eller ha den i Path variablen, skriv: vlc kilde.avi :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=2048,scale=1,acodec=mp2a,ab=96,channels=2}:duplicate{dst=std{access=file,mux=ps,url="resultat.mpg"}} Husk å inkludere full bane til kilde.avi. Dette vil lage en vanlig mpg film av kilde.avi, lagret i fila resultat.mpg. Du kan selvfølgelig velge en annen codec enn mpg, hvis ønskelig. For mer info om detta emne er vel "VLC streaming.pdf" praktisk lesning. *Er du ikke kjent med kommandolinja: Skriv følgende i Start->kjør feltet i stedet: "D:\Program Files\VideoLAN\VLC\vlc" c:\kilde.avi :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=2048,scale=1,acodec=mp2a,ab=96,channels=2}:duplicate{dst=std{access=file,mux=ps,url="c:\resultat.mpg"}} Husk å gjøre om banene ovenfor for å passe med der du har programmet, samt der du har videofilene.
snoopafella Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Skrevet 18. februar 2005 holder meg til vdub forløpig. Har sett noe enkoding greier på en eller annen meny i vlc også men syns det ble litt uoversiklig.. Mer valg i vdub og mer oversiktlig. Men lame codecen min funker ikke alltid... Noen ganger kan jeg velge bitrates osv men andre ganger kommer ingen bitrates opp (forsåvidt ikke på noen av de andre codecene heller) Må trykke på "all formats" på lame codecen for at jag skal kunne velge bitrate, men da kommer det error når jeg skal enkode filmen.. Feilmeldingen sier at codecen ikke finnes, men det må den jo gjøre siden det funker med de fleste andre videofiler. Noen anelse hvorfor det skjer Amino?
wil Skrevet 19. februar 2005 Skrevet 19. februar 2005 hei. fint at du har funnet et program som funker for deg snoopafella, men jeg ville også anbefalt deg å sett på VIDEO LAN CLIENT (VLC) i fremtiden. denne bruker jeg selv og den er perfekt for alle typer film som jeg har prøvd. PS: vi må nesten holde oss for god til å kalle hverandre for noobs og sånn. det er bare dumt og veldig useriøst sagt. skal jo være et seriøst forum dette såvidt jeg vet.
Amnio Skrevet 19. februar 2005 Skrevet 19. februar 2005 Helt enig i at VLC er genialt; å streame til fil fungerer utmerket og raskt (også via menyer i stedet for kommandolinje som jeg beskrev ovenfor). Selv bruker jeg den hovedsaklig til videospiller da den er genial til det. Bruker den også til litt omkomprimering av filer. Det dog er meg bekjent lite mulighet for å redigere videokilden før du enkoder den, noe som kan være en fordel om du skal f. eks. legge ut en bit av en hjemmevideo eller lignende. Var altså derfor jeg begynte å prate om virtualdub. Vet ikke helt hva som er problemet ditt nå Snoopafella, men har en teori på at du laster inn ei fil som allerede har enkoda lyd på en kodek du ikke har konfigurert helt? Det vil jo forklare hvorfor du ikke alltid har problemet og at programmet ikke gir deg muligheten til å komprimere lyden da det ikke forstår det lydsporet som allerede er der. Har du sjekka VirtualDub Documentation for forklaring på feil du får?
TuxMaster Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 hehe du finner ikke en spiller som er mere genial en vlc player!! den klarer å ta alt!! iallefall alt jeg har spilt på den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå