Gå til innhold

Blender - trenger hjelp til utdyping


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp skaffet meg et digitalkamera, og er allerde i full gang med å ta bilder. Jeg benytter meg som regel alltid av kameraets manuelle instillingsmuligheter for å få bildet så nær virkeligheten/slik jeg vil det skal fremstå. Det jeg imidlertid har litt vansker med å fatte, er hvordan blenderåpningen egentlig virker inn på bilderesultatet. Jeg har ennå ikke klart å påvise stor forskjeller ved bruk av laveste og høyeste blenderverdi. Jeg har lest at blenderåpningen styerer bildets dybdeskarphet, men jeg har ikke funnet kilder som forklarer om det er den høyeste eller laveste blenderverdien som gir bildet med mest dybdeskarphet. Derfor håper jeg noen kan hjelpe meg med å forklare litt om blenderen, og svare på noen av de følgende spørsmålene:

  1. Hvordan påvirker blenderåpningen (merkbart) bildet, og hvis det er store forskjeller på dette i forskjellig belysning og situasjoner, hvordan er forskjellene, hvordan får jeg det beste resultatet (og hvorfor er det slik)?
     
  2. Hva kan være greit å vite om blender og -innstilling når man makrofotograferer? (regner med at blenderen har mye å si her pga nevnte dybdeskarphetspåvirkning)
     
  3. Hvis jeg skal styre blenderen manuelt til en hvert tid, er det noen "regler" for instilling jeg bør følge? Bør blenderverdien være høy/lav i spesielle tilfeller og lysomgivelser?

 

Jeg håper noen av dere fotoguruer har tid til å gi meg en litt mer grundig innføring i blender og dens egenskaper. På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et godt sted å starte å lese seg opp på disse tinga kan f. eks. være http://www.photo.net/learn/ eller i en bok, f.eks. national geographic sin "fotoguide" (denne er noen år nå, men en god bok likefullt).

 

Les, for jeg kan definitivt ikke dekke alle aspekter innen rammen av et foruminnlegg :)

 

I korthet, blenderåpninga er størrelsen på "åpninga" som slipper lys inn på bildebrikke eller film. Jo større blenderåping, jo mer lys slippes inn, og dermed kan man bruke kortere lukkertider. Samtidig, jo større blenderåpning, jo mindre dybdeskarphet (er litt mer komplisert enn det, for dybdeskarphet beror på flere faktorer; fokallengde, avstand til motiv og blender. F. eks. er dybdeskarpheten på en 100 mm macrolinse stor på alle blendere når man fokuserer på infinity og motivet er på god avstand, mens motiver som er på 30 cm avstand og blender 2.8 gir en dybdeskarphet på rett rundt 1 mm (!))

 

F/tallet er blenderens størrelse delt på fokallengden, så en 100 mm linse med f/2 har en maksimal åpning på 50 mm, altså, jo lavere tall, jo større blender.

 

En ting til som kan være av interesse er at linser generelt er skarpest rundt blender 8-12ish noe sånt, og ofte litt "softe" på maksimal åpning.

 

Hva angår makrofotografering er utfordringa at dybdeskarpheten ved reproduksjonsforhold som nærmer seg 1:1 er utrolig liten (som jeg nevnte), så om man vil ofte ønske seg å blende ned til 16 og kanskje enda mindre for å få en halvveis anstendig dybdeskarphet. Da må du ha j. mye lys, blitz, stativ eller kombinasjonen av disse.

 

Jeg for min del bruker i 95 % av mine bilder blenderprioritet (eller manuell) men jeg er ikke i stand til å formulere en regel for bruk. Det er tre ting du kan gjøre, 1. les 2. eksprimenter 3. ekspimenter mer

 

Håper det i det minste er til litt hjelp :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt litt over hundre bilder, og jeg er i hvert fall litt klokere.. Jeg styrte alltid blenderen manuelt, og nå brukte jeg den mest for å kompensere for mangel eller for mye eksponering som følge av høye/lave lukkertider. Jeg tok en del bilder av elver ved skumring, og jeg justerte lukkertiden og blenderen slik at jeg fikk riktig mengde lys. Det er ikke så vanskelig når man finner en balanse i det hele. Men for meg virker det i hvert fall som om det gir mer dybdeskarphet når jeg brukte høyere blenderverdi på bildene...

Lenke til kommentar

Hei

 

Bare en liten kommentar til.

 

Jeg ser ikke noe sted hvordan kamera du har. Dersom du har DSLR og et godt objektiv er det å stille dybdeskarpheten med blenderåpninger enkelt og svært synlig. Det er stooooor forskjell mellom største (f.eks. 2.8) og minste (f.eks. 32) blenderåpning. Og som olemm skriver, største åpning gir minst dybdeskaprhet, minste åpning største dybdeskarphet.

 

Har du derimot et kompaktkamera er disse muligheten mer begrenset. Dette ligger oftest i objektivets egenskaper og er ikke mye man kan gjøre med. En del kompaktkameraer er nesten helt umulig å få liten dybdeskarphet med.

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Jeg har Olympus C-765 UZ med blender fra f2,8-8, om jeg husker rett. Selv om mulighetene er begrenset, så klarer jeg likevel fint å få ganske så forskjellige resultater ved å endre på blenderåpningen. Men jeg ser fortsatt ikke en konkret sammenheng mellom blender og dybdeskarphet, siden det egentlig virker som om større blenderverdi gir mer dybdeskarphet når jeg studerer mine bilder. Men som du sa, så er det vel flere faktorer som spiller inn... Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Et eksperiment du kan gjøre for å se hvordan stor blender fører til liten dybdeskarphet er ved å ta et målebånd, sett en knappenål i for eksempel hvert hele eller halve centimetermerke og plasser kameraet foran målebåndet slik at knappenålene syns i søkeren.

 

Zoom til lengste fokallengde og plasser den første knappenåla helt i nærgrensa til kameraet. Ta bilder med største og minste blender. Tell knappenåler som gjengis helt skarpt på de to bildene. Da vil du se blenderens effekt på dybdeskarpheten.

 

Ellers; sjekk DOF-kalkulatoren på http://www.dofmaster.com/dofjs.html, glimrende side, tror kanskje den finnes med metriske enheter et sted også.

Lenke til kommentar

Denne boka gav meg alt jeg trengte for å få grunnleggende forståelse for fotografering. Blant annet dette med blenderåpning.

Canon Book: "EF Lens Work" III: The Eyes of EOS by Canon.

Det fine med den er at den har bilder som beskriver de forskjellige innstillingene på en god måte.

Lenke til kommentar
Jeg har Olympus C-765 UZ med blender fra f2,8-8, om jeg husker rett. Selv om mulighetene er begrenset, så klarer jeg likevel fint å få ganske så forskjellige resultater ved å endre på blenderåpningen. Men jeg ser fortsatt ikke en konkret sammenheng mellom blender og dybdeskarphet, siden det egentlig virker som om større blenderverdi gir mer dybdeskarphet når jeg studerer mine bilder. Men som du sa, så er det vel flere faktorer som spiller inn... Takk for hjelpen.

Husk at største blender er det minste tallet og minste blender er det høyeste tallet.

 

Altså: F8 skulle gi størst dybdeskarphet mens f2.8 slipper inn mest lys!!

Lenke til kommentar
Jeg har Olympus C-765 UZ med blender fra f2,8-8, om jeg husker rett. Selv om mulighetene er begrenset, så klarer jeg likevel fint å få ganske så forskjellige resultater ved å endre på blenderåpningen. Men jeg ser fortsatt ikke en konkret sammenheng mellom blender og dybdeskarphet, siden det egentlig virker som om større blenderverdi gir mer dybdeskarphet når jeg studerer mine bilder. Men som du sa, så er det vel flere faktorer som spiller inn... Takk for hjelpen.

Husk at største blender er det minste tallet og minste blender er det høyeste tallet.

 

Altså: F8 skulle gi størst dybdeskarphet mens f2.8 slipper inn mest lys!!

Takk for oppklaringen. Jeg vet om forholdene mellom blenderåpning og blenderverdi, men jeg ble sannelig forvirret da folk påstod det motsatte av mine oppdagelser når det gjaldt dybdeskarphet og blenderåpning/-verdi. Men jeg forstår det nå, og jeg føler ikke at jeg trenger å fordype meg ytterligere i blenderen for øyeblikket. Kameraet har heldigvis en grei funksjon som sier i fra hvis blenderåpningen er for liten/stor i forhold til andre instillinger/lysforhold osv, så jeg tror at jeg kan takle manuell kontroll over blenderen relativt bra.

 

Takk for hjelpen, alle sammen. Håper denne informasjonen i senere tid kan hjelpe andre òg.

Lenke til kommentar
Jeg styrte alltid blenderen manuelt, og nå brukte jeg den mest for å kompensere for mangel eller for mye eksponering som følge av høye/lave lukkertider.

Bare for å pirke litt. Lange eller korte lukkertider gir ikke nødvendigvis over eller undereksponering. Hvis du velger en blenderåpning, velger kameraet en lukkertid som gir korrekt eksponering i forhold til denne åpningen. Velger du stor åpning blir lukkertiden kort, og motsatt hvis du velger liten åpning. Bildene vil ikke bli overeksponert eller undereksponert. Men får du for lang lukkertid, blir det vanskelig å holde kameraet i ro lenge nok. Jeg antar at det var noe sånt du mente..

 

Tommy

Lenke til kommentar

For de som ønsker en ytterligere forklaring på dybdeskarphet, kan jo ta en titt på denne artikkelen:

Understanding depth of field

 

Dette er allerede sagt i denne tråden, men jeg gjentar: Digitale kompaktkamera har gjerne ekstremt god dybdeskarphet, så en endring av blenderen har lite å si for dybdeskarpheten.

 

Ønsker man liten dybdeskarphet, så må man over på kamera med større bildebrikker og lyssterke objektiver, dette vil i praksis normalt være DSLR med linser med fast brennvidde.

Endret av 2roll
Lenke til kommentar

Det meste er sagt. Men la meg gi to korte kommentarer:

Først, den vanligste forvirringen er når folk sier lite og stort tall/blender, at de tenker forskjellig. For verdien egentlig er 1/tallet, så er mener noen 1/2.8 er stort i forhold til f.x 1/32, mens andre mener 2.8 er lite i forhold til 32.

 

Nummer to, for å se blenderåpningas betyning, finn en telelinse, fokuser på noe nært, sørg for at du har en bakgrunn langt unna. Prøv så med liten og stor blenderåpning. Ser du ikke forskjell nå så er det noe galt et sted.

Lenke til kommentar

For verdien egentlig er 1/tallet, så er mener noen 1/2.8 er stort i forhold til f.x 1/32, mens andre mener 2.8 er lite i forhold til 32.

Det er vel egentlig ikke riktig.

 

Det er F/tallet hvor F er fokallengde (tror jeg skriver det i en tidlig post). 100 mm f/2 har en blenderåpning som er 50 mm, 50 f/2 har 25 mm.

 

Lukkertida derimot, er 1/lukkertid.

Lenke til kommentar

...og årsaken til at C765 har stor dybdeskarphet, er altså (som noen kanskje har nevnt, men ikke direkte) at C765 har brennvidde 5,9-59mm, og alle disse brennviddene er forholdsvis korte. På en dSLR med 200mm er det nok en god del enklere å se effekten med stor blender->liten dybdeskarphet.

Når man skal regne ut slikt bør man altså ta utgangspunkt i den egentlige (fysisk målbare) brennvidden; ikke den brennvidden som på kompaktkamera gjerne er oppgitt som "35mm-ekvivalent".

 

En annen måte å teste virkningen av blenderåpning, er å knipe sammen øyet (myse litt). Da ser du antakelig at dybdeskarpheten øker..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
En annen måte å teste virkningen av blenderåpning, er å knipe sammen øyet (myse litt). Da ser du antakelig at dybdeskarpheten øker..

Nei, det er jeg ikke enig i.

Dybdeskarpheten vi oppfatter med øyet vil være avhengig av pupillens størrelse - myser du mye så innskrenker du bare synsfeltet. Ser man uklart kan det være en fordel (da kan man konsentrere seg om det som er sentralt i synsfeltet uten å bli distrahert), men dybdeskarpheten bedres ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...