Gå til innhold

ekstrem cpu core temperature vs normal external


px

Anbefalte innlegg

Hei,

 

hovedkortet i barebonen min (soltek sl-b7a-f) har en greie som heter anti burn shield 2 i bios, som stenger ned systemet når det blir for varmt. Ok, det var da bra tenkte jeg først. Men så la jeg merke til at kjernetemperaturen som blir lest fra en diode i kjernen på cpu ofte går opp i 80 grader under load, muligens også mer, men cpu external temp, som blir lest på gamlemåten ligger på 50-55 grader under load. 43 grader idle.

 

brukte før en silent breeze 462II kjøler, men ettter at anti burn shield gikk bananas og stengte av pcen mens jeg spilte doom3 gikk jeg over til den gamle bråkete vifta mi, en thermaltake volcano 11+. (vaska cpu core med isopropanol før jeg satte på ny kjøler. bruker arctic silver 5)

 

det kan da ikke være riktig at cpuen skal ligge på 80 grader? jeg mener jeg har gjort en bra jobb med å ta på et tynt lag arctic silver, og i og med at det er 30 grader forskjell på de to avlesningene, kan f.eks temperatur-dioden i prosessoren være feilkalibrert? Prøvde å google litt og fant noen som mente dette.

 

hw:

athlon xp 2600+, ikke klokket

1024+256 mb pc2700 ddr,

thermaltake volcano 11+, temperaturstyrt.

 

vil veldig gjerne gå tilbake til silent breeze vifta, som skal funke opp til 3000+, men tør ikke når temperaturen visstnok er såpass høy. Noen som har no tips?

Endret av petter;
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd og oppdatert biosen din?

yes, prøvde det, men det hjalp ikke.

 

Men jeg byttet cpu-kjøler til den som fulgte med barebonen, og nå er kjernetemp nede på 50(!) grader under load. :w00t:

Mulig jeg ikke hadde klart å få kontaktflata på volcano 11+ ren nok... eller for mye arctic silver kanskje... :hmm: jaja... førnøyd iaffal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...