Gå til innhold

Valg av high-end kompakt kamera


Anbefalte innlegg

Mitt V3 er i dag kommet, og jeg har fått tuklet litt med det. Min umiddelbare reaksjon er: :love:.

 

Etter at jeg har slått det på og koset meg litt med menyene: :love::love:

 

Etter at jeg fikk tatt første bildet, lastet det inn på pc, og blåst det opp litt: :love::love::love::love:

 

Dere får unnskylde meg for smileyspamming, men jeg kan ikke utrykke meg bedre akkurat i denne saken.

 

At det ikke har godt grep er etter mitt syn bare tøv. Det har glimrende grep.

Skjermen er god og menyene lettfattelig.

 

Jeg skal komme tilbake med en mer fyldig rapport senere hvis jeg får tid. Noe sier meg at jeg kommer til å fotografere endel i tiden som kommer.

 

Nok en gang: :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden bildene ikke er tatt samtidig så er det veldig vanskelig å si nøyaktig hvor store forskjellene er.

Der har du et viktig poeng.

Bildet som er tatt med Canon er tatt i august, men bildet tatt med Sonykameraet er tatt i februar.

Det er selvfølgelig umulig å tippe hvor bildet er tatt, men jeg har en følelse av at det er tatt noe lengre sør enn vi befinner oss. Nærmere bestemt i Florida der Steve er bosatt.

Lyset i Florida vil i februar naturlig nok være annerledes enn det er vant med i norge. Det samme gjelder selvfølgelig lyset i august.

 

Steve har forøvrig også gjort tester av begge kameraene under de samme forholdene, jeg mener å ha linket til den siden i denne tråden.

 

Når det gjelder Sony så vil jeg foreløpig trekke frem en feature som jeg synes fungerte bedre enn forventet, og det er Hologram AF. Jeg tok noen bilder i går kveld innendørs i dårlig lys, og bildene ble kjempefine.

Jeg er også positivt overrasket over nightshot funksjonen som faktisk fungerer brukbart. Mine tidligere erfaringer med Sony nightshot er grønne, grøtede og uklare bilder som i praksis er ubrukelige. Men nå blir det faktisk ganske fine bilder i nightshot. Og da ble bildene tatt i veldig dårlig lys. (uten blits selvfølgelig)

 

Videofunksjonen nevner jeg helst ikke. Den er ekstremt god til å være kompaktkamera. Jeg vil faktisk si at den ikke er så langt fra et middelmådig dv kamera. Men som vi er blitt enige om, ikke spesielt viktig.

Lenke til kommentar
Ser også ut som om bildene er tatt på forskjellige tider av døgnet. Lengden på skyggene og retningen.

 

F828

Det har du også helt rett i. :thumbup:

Canon er avfyrt klokken 04:52:29 som tilsvarer 16:50 med vår tidsregning.

Altså på ettermiddagen.

Sony er avfyrt klokken 11:52:29.

 

I Florida utgjør det en ganske stor forskjell lysmessig.

Lenke til kommentar

Har hatt dette kameraet i to uker nå, og er meget fornøyd! Eneste jeg vil si trekker kanskje litt ned, er at blitzlampen som popper opp automatisk, går ikke ned igjen, så det må man gjøre manuelt, og hvis man glemmer dette (som fort kan skje) kan dette eventuelt foresake skade. Men hvem vet...

 

Jeg lurer på en ting...noen som vet hvilke eksterne biltzer V3 støtter? Utenom Sony's egne...

Lenke til kommentar

Har DSC-F828 selv, og bruker de to blitsene til Sony. Om du skal prøve deg med andre merker tror jeg du vil få problemer dessverre.

HVL-F1000 er den rimligste av blitsene. Den er lynrask på å lade seg til neste skudd.

HVL-F32X er den avanserte. Den er vanvittig bra. Bildene blir veldig fine selv om den blitser direkte. Den har et avansert system som beregner lysmengden veldig nøyaktig til hvert skudd. Problemet med denne, er at den er TREG på å lade seg til et nytt skudd..... Den bruker også MYE batteri, Den kan heller ikke benytte oppladbare batterier - av en eller annen grunn.

 

F828

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...