Gå til innhold

UPS anbefaling: Inform Guard eller Metric Match?


Anbefalte innlegg

Tenkte eg skulle investere i ein UPS når eg først skal investere i heilt ny maskin likevel (endelig bli kvitt den SURE P3 500 maskina!).

 

Valget står mellom ein Metric Match ML500 (500VA / 300W) til 995,- på Netshop, eller ein Inform Guard 600VA eller 800VA på Komplett til helholdsvis 655,- og 998,-. Det står ikkje opplyst effekt på Inform Guard, men eg har rekna meg fram til henholdsvis 350W og 460W, om det stemmer då. Inform har oppgitt lenger oppetid etter straumbrudd, og er billigare enn Metric, men er dette til å stole på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil utvilsomt gått for Metric sin UPS ! Selv om de for noen år siden var en av mine argeste konkurrenter, så har jeg kun lovord å komme med. Ærlige, rederlige og gir god service til kundene sine.

 

Ikke noe vondt om Inform, men de er i en annen (lavere) divisjon i vest- Europa.

 

Du sier at det ikke er oppgitt effekt i watt, men det spiller i ditt tilfelle ingen rolle. Det er hvor stor belastning UPS`en tåler, som er det viktigste ! Jeg regner med at en 600 VA holder til din PC, modem og 1 skjerm, men hva enn du gjør så må du IKKE KOBLE PRINTEREN til UPS`en !!! Den har en så høy oppstartsspenning at den kan risikere å knekke UPS`en !!

 

Batteritiden din vil forresten ligge på ca. 8-10 min.

 

For ordens skyld :

 

600 VA = 420 W

800 VA = 560 W

 

Regnet utifra en effektfaktor på 0,7.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

Eg brukte formelen fortilsynelatande effekt --> VA: S = rot3 x U x I, snudde om og rekna ut I, for så å bruke P = U x I of rekna effekt. Fekk lavare effekt enn det du oppga, men kan hende det blir feil å bruke det på den måten. Elektroteknikk kunnskapen er litt rusten. :)

 

Uansett opplyser Metric max 300W på 500VA modellen, og det er i tilfelle ein del lavare enn utrekningsmodellen din. Med den faktoren skulle det tilsvare 350W.

Og effekt vil no vel og være avgjerande for kor masse ein kan kople til UPS'en vel?

 

19" Nokia 446Xpro skjermen min brukar f.eks 120W, så då bør vel ikkje maskina forbruke meir enn 180W på denne Metric modellen vel?

 

Kjem til å kople på skjermen, eit Zalman Reservator vannkjølingssett, og ny data med 400-400W straumforsyning, 5-6 HD, 2 DVD, nokre kabinettvifter og eit bra skjermkort.

 

Burde dette gå bra eller?

 

Kva med Inform då. Lavare divisjon seier du? Dårligare kvalitet? Dei er billigare med høgare belastningsevne. Men blir det ikkje heilt sammenlignbar belastning i forhold til Metric kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg skrev kanskje litt klønete, men klokken var nesten 0300..... :p

 

Jeg aner forøvrig ikke hvor mye et vannkjølingssett trekker, så det blir vanskelig å finne noe nøyaktig størrelse. To ting kan jeg si deg sikkert, og det er at 500 VA blir i minste laget, og at forskjellen på Inform og Metric går i kvaliteten på delene de bruker i UPS`en. For all del, Inform er ikke "ræva", men Metric er MYE bedre....

 

Til slutt så er det å regne med en effektfaktor på ca. 0,7 en sikrere (du har litt "slingringsmonn") og enklere måte enn den du bruker (har enda tilgode å regne feil med den ;) ).

 

Når et merke er vesentlig billigere på samme vare som en konkurrent, så er det ofte en årsak til det.....hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Sjekka nettopp, og vannkjølinga brukar faktisk berre 5W, så det er i grunnen ubetydelig.

 

Men trur eg skal berre ta å sende ein mail til Metric og høyre kva dei meinar, om 500VA UPS'en er stor nokk. Er den ikkje det trur eg berre eg får gå for 800VA Inform i staden, sjølv om det gjerne er litt dårligare kvalitet. Får være nokk med 1000,- for ein UPS. Ca. 1400 for neste Metric modell er litt i meste laget for databudsjettet som eigentlig er godt overskredet allereide. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...