Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Temperatur problemer tross mye kjøling. AMD XP3200


Anbefalte innlegg

Heisann folkens.. Her kommer en desperat bønn om hjelp.... Har nå tatt med min pc til moren min, og dessverre for meg er stua her ganske varm pga varmeanlegg som står på hele tia. Har slitt med temp problemer i mange år og har aldri klart å fikse det sånn at det fungerer helt perfekt. Kjører nå med åpent kabinett, to ekstra kabinettvifter som kjører på full guffe, en cpu vifte av typen glacialtech copper silent III tror jeg. Ingenting er overclocket. Maskinen ligger på rundt 60 grader cpu og 52 grader system... IDLE.... :( Vet ikke ved hvilke temp den skrur seg av, fordi det skjer som regel kun i spill. Skal ikke være for liten psu, fordi den fungerte stort sett greit i det forrige rommet, som forøvrig var betydelig kaldere. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og lurer på om dere har noen forslag... Alle forslag mottas med stor takk...

 

Her er mine specs:

Amd XP 3000+ 2167 mhz versjon barton (333 fsb)

1x 256 ddr 400 (valueram antagelig) og 1x 512 ddr400 (også valueram)

Chieftec HPC 360 - 202 (360 watt)

Abit NF7S2 (har hørt om flere som har temp problemer med dette kortet)

1x 40 maxtor 1x 120 wd

Husker ikke hvilket kabinett, men er av aluminium og plast.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har en 2400+ med Aero7 vifte. Når jeg kjører denne idle når den ca 55 grader, og 60 ved spilling. Kjører Cpuidle, som er et program som senker temperaturen på cpu. I mitt tilfelle til 39 grader, som er mer fornuftig.

 

Har også ei vifte i front og bak i kabinettet, men ikke pokker om det hjelper. Har også satt opp 2 identiske maskiner, og der er den andre 5 grader kaldere til en hver tid. De står i samme rom, og alt er likt. Man skal ikke skjønne alt her i verden :)

 

Jeg bytta fra ei Arctic Coooler3, eller noe i den duren, og det ble betydelig bedre.

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar

Sorry afseth, er ikke så veldig glad i å lese retningslinjer, men har tatt det til notis nå. Vel folkens, idag gikk jeg så langt at jeg kjøpte meg en fockings bordvifte. en diger bjesse med 24 cm blad.. Temp falt drastisk ned! Men likevel slår maskina seg av ved høy belastning... må vel egentlig konkludere med at det er strømforsyninga, som forøvrig er helt ny, som er gåen. skal skaffe en bedre psu, noen gode forslag? :hmm:

Lenke til kommentar
http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp denne vifta her skal vel ta knekken på den varmen, men du burde heller flytte den til et kallere sted,

Men husk det kan også være skjermkortet , hvis du kjører hl2 med g2 så restarter pcen ganske kjpt ( Har prøvd)

Er nesten helt sikker på at det ikke er skjermkortet. Skjermkortet har jeg hatt i over et år, og har aldri hatt problemer med det. Det er iallfall en handel jeg er fornøyd med :thumbup: (Creative GeForce FX 5600 Ultra)

Lenke til kommentar
Hei. Har en 2400+ med Aero7 vifte. Når jeg kjører denne idle når den ca 55 grader, og 60 ved spilling. Kjører Cpuidle, som er et program som senker temperaturen på cpu. I mitt tilfelle til 39 grader, som er mer fornuftig.

 

Har også ei vifte i front og bak i kabinettet, men ikke pokker om det hjelper. Har også satt opp 2 identiske maskiner, og der er den andre 5 grader kaldere til en hver tid. De står i samme rom, og alt er likt. Man skal ikke skjønne alt her i verden :)

 

Jeg bytta fra ei Arctic Coooler3, eller noe i den duren, og det ble betydelig bedre.

Ja det er dessverre sant... Ikke alt er så greit å forstå seg på... Men håper at en ny psu hjelper da... Hvis ikke pælmer jeg maskina til sjøs :D

Lenke til kommentar

Den kan du la være i. Det er strøm til hovedkortet.

 

HAr du prøvd å oppgradre biosen?? på hovedkortet

 

60 grader er ikkje varmt. Har kjørt en på 90grader 7måneder i strekk.

 

Sjekk i bios om kva Shut down teperatur grensa stå på.

Den bør være på 75-80 grader.

 

Når du er i bios kan du gå innom hardware monitor å sjekke kva spennings målingane står på. Litt av vik er normalt

Lenke til kommentar

Biosen er av nyeste oppdatering sist jeg sjekka iallfall. men nå har jeg byttet prosessor til en xp 2200+, kjørte toast (et program som presser maskina max) i 8 minutter, og etterpå var temp 40 grader cpu og 32 grader system. Den bordvifta gjorde susen!! Men kan det være prosessoren som det er noe feil med? Den er også helt ny (et par måneder). Vil ikke kjøpe noe og finne ut at jeg ikke trengte det likevel. :no: edit: shutdown temp står på 75 tror jeg. den har aldri gått så høyt likevel, men problemet med hk er at det ligger innebygd i hk at maskina skal slå seg av hvis den blir for varm, og det er det absolutt ingenting å gjøre med!!! Dritt spør du meg, og hk er forresten også helt nytt. Spenningene har det aldri vært noe galt med. Bruker mbm 5, som fungerer ganske greit egentlig.

Endret av V36a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...