Gå til innhold

Manuelle linser til Digitalt SLR Nikon


Anbefalte innlegg

For femten år siden kjøpte jeg et brukt Nikon FG-20 hus og har flere linser, bla. kjøpte jeg ny linse til dette for tre-fire år siden, et NIKON 50MM F1,8 Lens A Manuell type.

 

Bildene jeg har tatt med dette objektivet er rett og slett skikkelig gode, sett fra et teknisk synspunkt. Og jeg har lyst til å ta med meg dette over i et nytt hus - et digitalt. I utgangspunktet hadde jeg inntrykk av at dette ikke gikk, siden objektivet er manuelt, men denne tråden fortalte noe annet...

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=366298

 

Eldre manuellfokus objektiver (De som ikke har elektriske kontakter i fatningen) vil miste funksjon av lysmåler på D70 siden dette kameraet ikke kan lese av maks aperture mekanisk, men de tar fortsatt bilder helt OK.

 

 

Men - dette med lysmåler er jo nokså viktig - må man ha ekstern lysmåler?

Vil kameraet kunne brukes i en automatisk blender/lukker- funksjon?

Er det andre problemer knyttet til D SLR og manuelle linser man kjenner til?

 

Jeg vil tro det blir fler og fler av oss som fristes til å gå over til digitalt, men kvier oss fordi vi har eldre men godt utstyr vi ikke får brukt med det nye huset...

 

Patro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er antakelig mulig å få det til å virke på D70 i manuell modus, f.eks. ved å prøve seg fram med eksponering (ta bilde, justere, nytt bilde osv) eller bruke manuell lysmåler (får kjøpt i fotobutikken).

MEN poenget er ikke så stort, siden en splitter ny 50mm f/1.8 med både AF og lysmåling nesten ikke koster noenting..

Jeg vil altså heller anbefale deg å kjøpe en billig AF 50/1.8 eller evt 50/1.4 (litt dyrere), disse objektivene er antakelig bedre enn ditt gamle objektiv og faktisk veldig rimelige. 1.8-versjonen koster bare litt over en tusenlapp tror jeg.

Lenke til kommentar

De vil fungere, men du vil miste lysmåleren. Endel av de gamle analoge objektivene kan derimot chip-modifiseres slik at de fungerer 100% på et D70 f.eks. Bjørn Rørslett er ekspert på dette så mitt tips vil være å kontakte han og fortelle hvilke objektiver det er snakk om så får du alle svar du måtte ønske.

 

www.naturfotograf.com

 

 

Lykke til og velkommen til digitalt!

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...