Gå til innhold

Død pixel på netshop notebook1557als


kash

Anbefalte innlegg

Jeg er utrolig glad for at jeg ikke fikk pixelfeil på min laptop. Lcd skjermer til stasjonær kunne godt ha den iso standarden, men en laptop er litt mer "kompakt" og laget til arbeid som trenger et godt bilde på hva man driver med. Derfor mener jeg at pixelfeiler på laptoper ikke skal være tillatt.

En skjerm er en skjerm, og en død pixel er fortsatt irriterende enten det er på en bærbar eller en stand-alone skjerm.

 

Og jeg tør påstå at jeg trenger et like godt bilde av hva jeg holder på med på denne maskinen, som jeg gjør på min (soon-to-be) bærbare...

 

Altså gleder jeg meg til den dagen vi for OLED uten pixel feil....

Men synes fortsatt det er greit at det er samme standard for LCD skjermer, uansett tilkoblingstype...

Med en stasjonær har du flere alternativer ang. skjermer. Sitter du på et tog så er det kun lcd'en som kan brukes. Kanskje litt mye å be om, men når en maskin blir innkjøpt til et formål som laptop dekker, burde skjermen som er like viktig som nedre del av skallet holde mål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er derfor jeg sannsynligvis står med skjegget i postkassen! Må nok bite det i meg, men har sendt en mail med spørsmål om kostnader dersom jeg benytter angreretten.

 

Men som sagt tidligere: Dette er sannsynligvis måten netshop kvitter seg med bærbare pc`er med døde pixler (altså under fire). De som bestiller standard oppsett vil få skjermer med alt inntakt, fordi de skal bli fornøyde og vil da ikke benytte seg av angreretten. Dersom de har noen bærbare med noen døde pixler, vil de gi disse til folk som oppgraderer standard oppsettet (slik som jeg). Jeg valgte en 1,8 prosessor, 1gb ram og en større harddisk........... Det er bedre å leve med noen døde pixler enn å punge ut 1500-2500 kroner.

 

Moralen er altså: Dersom du skal kjøpe en oppgradert bærbar pc hos netshop (kan også være at andre praktiserer det samme), så må en stille klare vilkår for kjøpet! En må altså presisere at jeg kjøper bare denne pc`en dersom dere kan garantere at dere kan levere den uten døde pixler!

Lenke til kommentar

eg har også ein død pixel på min laptop (elitegroup)

Men legger ikkje merke til den. Den er lysblå, også er skjermoppløysinga 1400*1050 eller.no så da blir kvar pixel små.

 

Må leite etter den om eg skal finne den. Men om den lyser sterkt og intenst mot deg kan eg sjønne at det plager deg.

 

Bruk angreretten.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel egentlig bare hvor mye nettbutikken taper på at kunden bruker angreretten i et tilvirkningskjøp, i forhold til hvor mye nettbutikken taper på en kunde som bruker angreretten i et vanlig kjøp. Denne differansen er kostnader til demontering av montert utstyr pluss litt administrativt arbeid. Jeg tror ikke denne summen er på stort mer enn 350 kroner. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel egentlig bare hvor mye nettbutikken taper på at kunden bruker angreretten i et tilvirkningskjøp, i forhold til hvor mye nettbutikken taper på en kunde som bruker angreretten i et vanlig kjøp. Denne differansen er kostnader til demontering av montert utstyr pluss litt administrativt arbeid. Jeg tror ikke denne summen er på stort mer enn 350 kroner. Hva tror du?

De taper jo en del penger, siden varen ikke kan selges som ny.

 

EDIT: Åja, et vanlig kjøp.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

Du kan jo se hva netshop tar for å sette sammen en stasjonær pc i pcbygggeren...Dem kan da ikke kreve 1500-2500 kr for en jobb dem tar 360,77kr ink Mva. for..Max 800kr vil nå jeg si for montering/demontering.

Kan umulig være så mye mer arbeid med en 1557als.

Lenke til kommentar

netshop får det til å høres som om døde pixler er en "random" ting som kan ramme hvem som helst, og i hvilken som helst prisklasse.

 

hadde vært interessant å få høre rapporter om top-of-the-line maskiner til ibm, hp, sony, toshiba ol som er befengt med døde pixler...

 

det hadde vært ærligere om de kommer ut og sier, " hør her, du har fått deg en full spec's maskin til en billig pris, så da bør du påberegne en viss risiko for feil/mangel også, både på hard ware og soft ware siden! fordi vi IKKE har kjøpt delene fra den øverste hyllen". (selv om 1-4 døde pixler vitterlignok ikke kan klassifiseres som feil/mangel iht standarden).

 

ser forøvrig nok en tråd startet av en plaget 1557-kjøper ("eHm... 1557 vil ikke starte"). men man lærer vel så lenge man lever ? :roll:

Lenke til kommentar
Du kan jo se hva netshop tar for å sette sammen en stasjonær pc i pcbygggeren...Dem kan da ikke kreve 1500-2500 kr for en jobb dem tar 360,77kr ink Mva. for..Max 800kr vil nå jeg si for montering/demontering.

Kan umulig være så mye mer arbeid med en 1557als.

De kan gjøre akuratt hva de selv vil, så lenge det blir opplyst om på forhånd.

Lenke til kommentar
Du kan jo se hva netshop tar for å sette sammen en stasjonær pc i pcbygggeren...Dem kan da ikke kreve 1500-2500 kr for en jobb dem tar 360,77kr ink Mva. for..Max 800kr vil nå jeg si for montering/demontering.

Kan umulig være så mye mer arbeid med en 1557als.

De kan gjøre akuratt hva de selv vil, så lenge det blir opplyst om på forhånd.

Som en annen nevnte lenger oppe så kan dem bare kreve det di faktiske utgiftene er etter forbrukerloven/kjøpsloven...Dem kan ikke bare sette en sum som passer dem..

 

Men liker ikke helt det som skjer...

Min 1557als er nå inne til rep.(def. skjerm/skjerm kabel,2 uker gammel) så jeg kan risikere ar det er en død pixel på den når jeg får den tilbake vist dem bytter panelet?

Endret av taz
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke lese lenger bakover, er det noen paragraf der det står?

 

Egentlig kan vel Netshop komme greit unna med den prisen, det er ingen makspris for hva de ser på som timeslønn for en tekniker, mulig det er sleipt. Men det er også kjedelig for butikken å få inn en pc de ikke kan selge videre som ny (vel, noen gjør jo det).

Lenke til kommentar
Du kan jo se hva netshop tar for å sette sammen en stasjonær pc i pcbygggeren...Dem kan da ikke kreve 1500-2500 kr for en jobb dem tar 360,77kr ink Mva. for..Max 800kr vil nå jeg si for montering/demontering.

Kan umulig være så mye mer arbeid med en 1557als.

De kan gjøre akuratt hva de selv vil, så lenge det blir opplyst om på forhånd.

 

Nei, jeg tror ikke de har lov til å fravike loven, med mindre det skjer til gunst for kjøperen.

 

Jeg og taz er på linje her. (Jeg glemte bare å gange monteringsbeløpet med 2, siden det er snakk om både montering og demontering.)

Lenke til kommentar
Men som sagt tidligere: Dette er sannsynligvis måten netshop kvitter seg med bærbare pc`er med døde pixler (altså under fire). De som bestiller standard oppsett vil få skjermer med alt inntakt, fordi de skal bli fornøyde og vil da ikke benytte seg av angreretten. Dersom de har noen bærbare med noen døde pixler, vil de gi disse til folk som oppgraderer standard oppsettet (slik som jeg). Jeg valgte en 1,8 prosessor, 1gb ram og en større harddisk........... Det er bedre å leve med noen døde pixler enn å punge ut 1500-2500 kroner.

 

Moralen er altså: Dersom du skal kjøpe en oppgradert bærbar pc hos netshop (kan også være at andre praktiserer det samme), så må en stille klare vilkår for kjøpet! En må altså presisere at jeg kjøper bare denne pc`en dersom dere kan garantere at dere kan levere den uten døde pixler!

Da har nok Netshop gjort en feil når de leverte min oppgraderte 1557GLS. Jeg har nemlig ikke en eneste død pixel på skjermen.

 

For å være seriøs, så skjønner jeg godt at du er skuffet over pixelfeil på skjermen din. Jeg ville selv ha irritert meg grenseløst over noe slikt.

 

Men den teorien du koker i hop her, antar jeg at ikke en gang du selv tror på.

Lenke til kommentar
Egentlig kan vel Netshop komme greit unna med den prisen, det er ingen makspris for hva de ser på som timeslønn for en tekniker, mulig det er sleipt. Men det er også kjedelig for butikken å få inn en pc de ikke kan selge videre som ny (vel, noen gjør jo det).

Nå er nå en gang norsk lov sånn,om nettbutikkene liker det eller ikke..

 

Men det lureste kan nok være å bestille barbonen + resten løst.Og heller sette det sammen selv eller få en lokal data guru til å gjøre det for 500krDa slippper du dette problemet og det koster det samme..

Lenke til kommentar
Du kan jo se hva netshop tar for å sette sammen en stasjonær pc i pcbygggeren...Dem kan da ikke kreve 1500-2500 kr for en jobb dem tar 360,77kr ink Mva. for..Max 800kr vil nå jeg si for montering/demontering.

Kan umulig være så mye mer arbeid med en 1557als.

De kan gjøre akuratt hva de selv vil, så lenge det blir opplyst om på forhånd.

 

Nei, jeg tror ikke de har lov til å fravike loven, med mindre det skjer til gunst for kjøperen.

 

Jeg og taz er på linje her. (Jeg glemte bare å gange monteringsbeløpet med 2, siden det er snakk om både montering og demontering.)

Nei nei nei .... Forbrukeren skal ikke betale for demontering:

 

Lov om opplysningsplikt og angrerett

 

§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html

Lenke til kommentar
Jeg orker ikke lese lenger bakover, er det noen paragraf der det står?

Sakset fra tidiligere post av en annen:

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

Fra §16..

 

Egentlig kan vel Netshop komme greit unna med den prisen, det er ingen makspris for hva de ser på som timeslønn for en tekniker, mulig det er sleipt. Men det er også kjedelig for butikken å få inn en pc de ikke kan selge videre som ny (vel, noen gjør jo det).

 

 

Ikke at det har vært linket tidligere, men det står ingen spesifikk begrensning på hvor mye man kan ta betalt for arbeidet, så lenge man ikke krever en helt usannsynlig høy sum.

 

Men det står også at man kan ta seg betalt for materialer som er brukt i tilvirkingen. Siden ingen av delen kan selges som nye, vil de nok prøve å legge mest mulig av denne utgiften inn i tilvirkningssummen.

 

 

Med en stasjonær har du flere alternativer ang. skjermer. Sitter du på et tog så er det kun lcd'en som kan brukes. Kanskje litt mye å be om, men når en maskin blir innkjøpt til et formål som laptop dekker, burde skjermen som er like viktig som nedre del av skallet holde mål.

 

Tja... Vil nå påstå at det er like irriterende å være uten skjerm til pcen som det er å være uten selve pcen... Jeg har et større utvalg av skjermer å velge mellom, men hvis jeg vil bytte skjermen med pixelfeil til en uten må jeg gi fra meg skjermen en stund... Og det er lite som er så frustrerende å se på kabinettet til en ny pc uten å kunne bruke den (siden skjermen er returnert og man venter på en ny)....

Det er nemlig ikke alle forunnt å ha flere reserveskjermer til slike tilfeller....

Lenke til kommentar

kjøpte en Compaq EVO N600C for noen år siden, dette var state of the art og kosta i overkant av 25k, var en handikappa pixel på den, lyste grønt. levde med den uten noe problemer.

 

Når det gjelder pixelgarantiene som samsung og philips opererer med er det slik at de garanterer ingen døde pixler, ergo svarte pixler, og gjerne ikke hvite heller, men har dem en anna farge dekker garantien ikke noe

Lenke til kommentar
Det må jo være symmetri her. Netshop kan ikke operere med en timepris for vanlig monteringsarbeid, og en annen timepris for "angreretts-monteringsarbeid"!

Godt poeng, men har noen funnet ut hva prisen for arbeidet er enda?

 

Jeg vet at noen har kommentert prisen på en stasjonær, men så vidt meg bekjent er det vanskeligere å montere i en bærbar grunnet mindre kabinett, og det er dermed usikkert om man kan overføre den prisen til bærbare...

 

Og hvor lang tid tar uttestingen av maskinen? Det vil også kunne falle inn under produksjonskostnadene?

 

Poenget mitt er at avhengig av hvordan man ser på det, er det en del ting som netshop med loven i hånd kan hevde at faller inn under produksjonskostnader, slik at prisen på å angre faktisk blir ganske høy...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...