Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med nedlastningshastighet


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp flyttet ut, og fått meg ny leillighet og endelig fått bestill meg nett. Fikk nett i går (telenor basis 704) men ned. last. hastighet er helt på tryne. når jeg skal laste ned noe fra en stabil server (drivere, demoer, progs, osv. ) starter det på en hastighet på 150 - 200, men iløpet av 5-10 sekunder detter det ned på 30-40 og blir der! noen som aner? det skal vel være mulig å få høyerer hastighet en 37 kbs på en 704/ 128??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med den linja der har du en max teoretisk mulighet til å ligge på 88kb/s, men i realiteten vil du ligge på ca 75kb/s. At den starter på 150-200 er bare en illusjon :p

grunnen til det er at hastigheten som vises er et gjennomsnitt som måles ved hvor mye data du har lasta ned i forhold til tid. I starten av nedlastingen vil den vise et høyere tall pga at den starter nedlastingen med en gang du trykker på lilnken. Så mens du finner ut hvor du skal lagre fila, lastes fila ned i et temp-mappe og hastigheten vil dermed vise feil i starten, men vil stabilisere seg å vise rett hastighet etter en liten stund. Men at du havner så lavt som du sier er enten pga at du ikke får den hastigheten du skal ha av Telenor, eller at serveren du laster ned fra ikke klarer å levere mer.

 

Ble kanskje litt teit forklart, men håper du fatta det :)

 

/steinih

Lenke til kommentar

Kjør en TP test av linja di og så vil du se om du får det du har betalt/betaler for.

 

husk at det er stor forskjell mellom teoretisk/max hastighet og realistisk hastighet på nettet.

 

Det du kan begynne med er en speedometertest på nettet f.eks. itavisen.no.

 

Stylus

Lenke til kommentar

Husk:

704Kilobit = 88KiloBytes.

704KiloByte linje er lik 5632Kilobits linje (over 5MBits linje)

 

Og når du tester mot ITavisen o.l så bør alle applikasjonat som bruker nettet være stengt av. Då skal du kunne får eit meir realistisk resultat.

Prøv også dinside.no si båndbredde-sjekkar og samanlikn reslutata.

 

Grunnen til den "høge" startnedlastninga er at nedlastninga begynner før du trykker ok. dermed så når det blir rekna ut kor stor hastigheit det blir lasta ned i, får ein at det første sekundet = mengde lasta ned /1. Ofte går det eit par sekund frå nedlastinga begynner før maskina begynner å vise nedlastning.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...