Gå til innhold

Bruk av filtere på DSLR objektiver


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg lurer litt på bruk av filtere. Tenker mest på UV i første omgang. Er det er slik at ved bruk av disse så vil man få bedre kontraster og hvor merkbart vil dette evt være?

 

Jeg fotograferer like mye ute som inne, er det slik at det har en negativ effekt ved innendørs bruk eller er det bare og ha det på hele tiden?

 

Hva er også forskjellen på UV og såkalte "Skylight" filtere?

 

Er helt blank på dette området så det er bare og mate på med info...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noe ekspert på dette, men vet at UV-filtere har liten funksjon på DSLR. Sensoren er ikke UV-følsom som en film er, og unngår dermed fargestikk. Dette fargestikket på film blir kraftigere jo høyere man er over havet. Positiv film (dias) er verst.

Skylight-filter tror jeg har et lite fargefilter i tillegg, men vet ikke hvilke utslag det gir på DSLR. Håper det er noen andre som har noe å tilføye her.

Lenke til kommentar

Jeg er heller ingen stor ekspert på dette. Men jeg har UV-filter på samtlige objektiv, men dette mest for å beskytte selve frontelementet på linsa (for som det blir nevnt her så har ikke UV-stråler like stor innvirkning på DSLR). Til innebilder tar jeg som regel av filteret, da noe flare kan oppstå. Det jeg bruker en del på landskapsbilder er Pola-filter, dette har lik virkning på et DSLR som standard film-speilrefleks. Skylightfilter får andre uttale seg om. BTW, IR-filter på DSLR gir også bra resultat (Sjekk Bjørn Rørslett sine bilder : )

 

Håper dette hjelper deg litt.

mvh. Peter.

Endret av zany
Lenke til kommentar

Ok, dette hjalp meg en del ja. Kanskje man skulle gått for noen filtre for beskyttelsen sin del. Tenkte da og kanskje skaffe meg Hoya HMC Super. Er det noe spes man skal bruke for og rense de eller noe eller holder det med min Lenspen?

 

Har lyst til og senere når økonomien min tillater det og skaffe et ordentlig polariseringsfilter. Har dere noen og anbefale? Burde kanskje gå for et ganske lite/tynt et da jeg kommer til og bruke det på mitt ef-s 10-22 objektiv.. noen synspunkter/anbefalinger?

 

Angående det med ir, jeg har EOS 20D. Har hørt at det ikke er det beste i forhold til ir bilder. Stemmer dette og hva vil jeg trenge om jeg skal ta det? Har sett noen som er ganske fine bl.a av Bjørn Rørslett og har blitt litt betatt av dette...

Endret av Mollekanin
Lenke til kommentar

20D er ikke spesielt bra for IR fordi det har et bra filter for å unngå at IR påvirker farvene i vanlige bilder.

 

For å eksperimentere så kan du bruke to sorte dias (ueksponerte) som filter. De vil blokkere alt synlig lys og slippe igjennom det meste av IR lyset. Kvaliteten er ikke like god som et kvalitetsfilter men man kan ta gode bilder uansett.

 

Lukkertiden blir ganske lang så du må bruke stativ og fokus må du eksperimentere litt med. IR lys bøyes ikke helt likt i optikken som synlig lys og det kan hende du må stille fokus litt forskjellig fra vanlig.

 

Ute når det er sol gir bra resultater siden sola er en kraftig IR kilde. Innendørs så må du bruke glødelamper siden sparepærer avgir veldig lite IR.

Lenke til kommentar
Ok, dette hjalp meg en del ja. Kanskje man skulle gått for noen filtre for beskyttelsen sin del. Tenkte da og kanskje skaffe meg Hoya HMC Super. Er det noe spes man skal bruke for og rense de eller noe eller holder det med min Lenspen?

 

Har lyst til og senere når økonomien min tillater det og skaffe et ordentlig polariseringsfilter. Har dere noen og anbefale? Burde kanskje gå for et ganske lite/tynt et da jeg kommer til og bruke det på mitt ef-s 10-22 objektiv.. noen synspunkter/anbefalinger?

 

Angående det med ir, jeg har EOS 20D. Har hørt at det ikke er det beste i forhold til ir bilder. Stemmer dette og hva vil jeg trenge om jeg skal ta det? Har sett noen som er ganske fine bl.a av Bjørn Rørslett og har blitt litt betatt av dette...

Dslr fra Canon kan også brukes til IR, men Nikons kamera er bedre til dette bruket (har snakket med Bjørn R. om dette).

 

Om å bruke UV-filter som beskyttelse blir dette fryktelig kostbart om man vil ha filter som ikke degraderer optikkens egenskaper på en sånn måte at bildene blir skadelidende av det.

Flares og ghosting i bildene oppstår mye oftere med et filter på objektivet. At man skal få ekstra kontrast ved bruk av UV-filter er nok en smule overdrevet. Har selv testet flere objektiver med UV-filter av forskjellig kvalitet i sidelys og stort sett alle UV-filterene resulterte i tap av kontrast pga. ghosting og mye mer flares i bildene.

Til og med et filter til 1500,- (77mm) gjorde at kvaliteten på bildene ble dårligere (ikke så mye med de dyre som de billige filtrene).

 

Man får nok tak i filtre som er skikkelig gode, men jeg har en mistanke om at dette blir dyrt...veldig dyrt..særlig ettersom objektivparken (min ivertfall) vokser faretruende raskt ;) og filterdiameteren er ganske så stor på endel av dem.

 

Jeg bruker nå kun solblender som beskyttelse på objektivene. Solblender står på alle objektiver ved bruk. ALLTID!!!! Skal man gå gjennom kratt og småskog setter man objektivdekselet på.

En solblender gjør bildene bedre, da det blir økt kontrast og mindre ghosting/flares når man bruker det.

 

Polafilter er fine saker :)

Det du bør tenke på her er at polafilter på ekstreme vidvinkler resulterer i vignettering og ujevn polarisering av lyset. Har selv et polafilter til min EX 15-30mm og opplever der at det egentlig ikke er brukbart å bruke det på kortere brennvidder enn rundt 20mm pga. de mørke kantene man får i bildene og ujevn polarisering av himmelen.

Bilder tatt med mitt EX 24/1.8 er noe heeelt annet enn de som jeg har tatt på 15mm :thumbup:

Nå er det mulig at det fins spesialutgaver av polafiltre ment for bruk på ekstrem vidvinkel som fungerer bedre, men det vet jeg ikke.

 

Til å rengjøre objektiver bruker jeg trykkluft først og så en tørr klut beregnet for optikk eller linseservietter. Har det kommet fingermerker eller annen skitt på objektivene bruker jeg en våt linseserviett fra Hama før jeg bruker en tørr etterpå.

Husk å blåse grundig før man begynner å tørke på linsene!

Lenke til kommentar
Polafilter er fine saker :)

Det du bør tenke på her er at polafilter på ekstreme vidvinkler resulterer i vignettering og ujevn polarisering av lyset. Har selv et polafilter til min EX 15-30mm og opplever der at det egentlig ikke er brukbart å bruke det på kortere brennvidder enn rundt 20mm pga. de mørke kantene man får i bildene og ujevn polarisering av himmelen.

Bilder tatt med mitt EX 24/1.8 er noe heeelt annet enn de som jeg har tatt på 15mm :thumbup:

Nå er det mulig at det fins spesialutgaver av polafiltre ment for bruk på ekstrem vidvinkel som fungerer bedre, men det vet jeg ikke.

Hva med ekstrem-vidvinkler der man kan sette inn filteret i den andre enden (innerst)? Der ville det kanskje bli mindre problemer med dette.. (bare en tanke)

Lenke til kommentar
Så konklusjon blir da og unngå bruk av UV filter da de nesten ikke har noe for seg på mitt kamera og heller bare bruke vanlig solblender? Må bare forsikre meg her.. :ermm:

Det kommer både an på hvor tøff bruk du skal drive med (klatrer du i fjellveggen med kameraet over skuldra?) og hvor dyre objektiver du har. Å sette UV-filter til 700kr på et 1000-kroners objektiv er nesten meningsløst, men på et objektiv til 15.000kr synes jeg det er verdt å ha en ekstra beskyttelse (da gjerne i form av et litt dyrere UV-filter).

Lenke til kommentar
Har tre objektiver som koster littegranne men hva vil dyrt filter si? Tenkte kanskje på Hoya HMC Super men vet ikke hvordan de stiller seg i forhold til andre filtere...

Filteret du henviser til er ikke av de dårligste.

Jeg har UV filter som passer til alle objektivene mine, men jeg bruker dem meget sjelden. Sist jeg brukte det var da jeg var og skulle ta bilder av etpar av de stormene som feide inn over land for en stund siden. Sjøsprut er kjekt å holde lengst mulig unna kamera/optikk :thumbup: (kameraet og objektiv i pose)

Skal man på ei strand en dag det blåser mye kan det også være en idé med filter (men da kanskje et polafilter).

 

Men som skrevet lenger opp så gir et ekstra glass i front (UV-filteret) mye større sjanse for at ghosting og flares skal oppstå. Kontrasten i bildene taper seg også ofte (mye pga. overstående) om man ikke har har de aller dyreste filtrene.

 

En solblender koster ikke mer enn de aller rimeligste utgavene av UV-filter, men har en mye større effekt på bildene. Det er bare å ta 2 bilder det, så ser man det selv. La sola eller en annen sterk lyskilde komme inn fra siden, så ser man at bildet tatt med solblender er mye hvassere enn det tatt uten.

 

Det er kjekt å ha UV-filtre liggende også (som for situasjoner beskrevet over), men en solblender gjør som sagt en mye bedre jobb :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...