Gå til innhold

Filserver. trenger noe info


Sir_cruz

Anbefalte innlegg

Hei ,

 

skal lage meg en filserver for jeg gidder ikke ha 7 disker i pcen min lengere

 

så jeg har en 677mhz p3 , 1000celeron og en 2200+Athlon

 

hvem er best og bruke til filserveren ?

Vet jo selfølgelig at athlonen er best , men er den stabil nok ?

jeg må kjøpe ny ram til den og klokke den ned i allefall...

 

Er det nok med sånn "billig" ram ?

NoName eller Twinmos ? 256 eller 512 ? denne skal inneholde minimum 1 TB som jeg har i min pc nå

 

Og oprativ system (OS) hvilket ? Linux eller windows server har tilgang på begge og linux er ute på nett sisste jeg skjekket

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

677mhz'en er antagelig helt fin til filserver. Når vet jeg ikke hvilke harddisker/tilkobling, hvor mange brukere, og om det er 100mbit eller 1gbit nettverk, men forutsatt at det er 100mbit, og ikke mer enn et par brukere om gangen så er det antagelig ikke vits i mer enn 677mhz prosessor. Du kan trygt kjøpe "billig" ram. 1TB RAM er jo en ekstrem overdrivelse. 1GB er overkill det også...

 

Men det er jo ikke mulig å foreslå når du ikke forteller mer hva som skal deles, til hvem og hvordan...

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

hehe , var litt uklar men 1TB disk ikke minne ;)

 

Og det er bare jeg som skal ha filserveren (har 2 brødre som sikkert kommer til og ''bøffe'' litt derfra)

 

HD = 4x SATA 2x UATA

 

jeg har kontroller til sata , men dog bare til 2 sata disker så jeg får beholde 2 i pcen min

 

jeg vill gjerne at de skal dukke opp som disker på min pc og bare min (mine) grunnen til dette er at jeg har Laptop og jeg bruker den mye i senga om kveldene og da vill jeg ikke ha på min store pc som bråker. den har delt alle diskene med laptopen ''i dag''

 

men 677mhz er bedre og bruke en 2200+ ?

Jeg har ca 384ram har jeg i SD133 som jeg kan stappe inn (bare 3 porter og da blir det bare 3*128)

 

Noe mer du\dere lurer på er det bare og spørre :) takker

Lenke til kommentar
Jeg har ca 384ram har jeg i SD133 som jeg kan stappe inn (bare 3 porter og da blir det bare 3*128)

Serveren her hjemme er ganske lik (P3 600mhz, 384mb SD), og brukes til langt mer enn bare filserver, og det fungerer bra.

 

Men selvfølgelig, har du bedre PC som du ikke skal bruke til noe anne bruker du jo selvfølgelig den. P3 er jo ikke "bedre" enn en AMD XP2200+. Men AMD'en passer bedre å bruke til en desktop PC enn P3'en (blir mye "ubrukt kraft" hvis du bruker den som server).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
ok , men jeg vill gjerne ha det sånn at det vises som vanelig HD er , og det er mulig i linux ?

Ja det er mulig!

Og anbefaler deg Linux til dette.. Legg inn Fedora eller noe og sett opp samba

Lenke til kommentar
ok , men jeg vill gjerne ha det sånn at det vises som vanelig HD er , og det er mulig i linux ?

Ja det er mulig!

Og anbefaler deg Linux til dette.. Legg inn Fedora eller noe og sett opp samba

Må jo få testet Linux en gang så hvorfor ikke nå :)

høres flott ut

 

Tror jeg går for en Linux server jeg da , menne vis det blir for ille så har jeg jo altids Windows :!:

Lenke til kommentar

jepp har tenkt det samme som deg bare eg skal ha ein ftp server og :)

vis du bruker LVM så blir alt som 1 disk eller,det ser ut som 1 disk du fylle først om den første disken så fortseter den på neste,vis ein disk går i das så mister du kun det som er på den disken.er og veldig enkelt og legge til flere disker,NB har ikkje prøvd det her men virker rimlig greit :)

noen linker om evne

http://www.linuxguiden.no/index.php/LVM

http://www.tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/

 

har sat opp samba sjølv og det er ikke så veldig vansklig er sikert noen tips på linuxguiden.no og :) lykke til med filserveren kom gjerne med tilbake melding vis du har tenkt og kjøre LVM og hvordan det gikk,er og veldig mye bra hjelp under software og linux på det forumet her siden det her går over til software :)

Lenke til kommentar

Men en ting du burde tenke på er at linux bruker EXT3(elelr annet) og ikke NTFS.

Linux er heller ikke spesielt glad i NTFS.

Du må derfor endre noe i den delen av kjernen som er merket med "må ALDRI endres"

Men lykke til!

Er vel meg du ringer og banner til når din 1TB med filmer har gått i dass :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...