Gå til innhold

Sigma 24-70/2.8 EX d g Macro


Anbefalte innlegg

Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe et Sigma 24-70/2.8 EX d g Macro objektiv.

Derfor tok jeg turen til Oslo Kamera Service. Han jeg snakket med der ville ikke kjøpt Sigma objektiver, fordi de er så dårlig bygget.

 

Først foreslo han Canon sin 24-70/2.8, men jeg sa at det er jo en helt annen prisklasse(koster vel rundt 12000 tror jeg). Deretter foreslo han å satse på Canon 17-85mm efs(som dessverre også er en del dyrere enn det jeg hadde tenkt på).

 

Er det noen som har kommentarer?

Er Sigma så dårlig?

Evt andre forslag i samme prisklasse?

 

Forvirret fersking takker for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller satset på et rimelig, lyssterkt objektiv enn et lyssvakt, dyrt objektiv med bildestabilisator.

Mulig at Sigmas billig-objektiver er dårlig bygd, i likhet med billig-objektivene fra Canon og Nikon, men Sigmas EX-serie kan jeg ikke tenke meg er "dårlig bygget". Det er noe av det mer solide du kan få tak i. Hvis du likevel vil holde deg unna Sigma, bør du ta en titt på Tamrons tilsvarende objektiver. Personlig ville jeg hatt litt mer vidvinkel enn 24mm. Dvs Sigma 18-50/2.8EX eller noe tilsvarende fra Tamron.

 

PS. Bjørn Rørslett sier har har plukket fra hverandre endel billige Nikon-objektiver, og de billige objektivene er satt sammen med teip...hehe. Så hvis man kjøper billig-objektiver kan man aldri være trygg, uansett produsent. Men 24-70/2.8 er ikke et billig-objektiv.

Lenke til kommentar

Hei

 

(Dette ligger også som svar på samme tråd du har på www.foto.no)

 

Bare tull at disse objektivene er dårlig bygget. Sigma har sine billige objektiver, altså ikke EX-serien, og de objektivene ville jeg nok vært usikker på. Men EX-serien er meget bra.

 

Jeg som sier dette er bare en vanlig hobbyfotograf og har altså ikke samme behov som f.eks. en pressefotograf. Kan hende de har andre krav til byggekvalitet enn meg. Men skal du bruke kameraet ditt og dermed også objektivene til det vi kan kalle normal bruk, så er ikke byggekvaliteten på Sigma sin EX-serie noe tema. De holder i massevis.

 

Jeg har to objektiver i EX-serien, 24-70/2.8 og 180mm Macro/3.5. Spesielt 180mm er meget, meget bra. I tillegg har jeg en Sigma 170-500 mm som er brukbar men ikke helt på topp. Det er heller ikke noe EX-objektiv, men byggekvaliteten har aldri plaget meg.

 

Dessuten har de meget bra optiske egenskaper. I de aller fleste tester jeg har lest kommer Sigma EX ut på samme nivå som både Canon og Nikon sine beste objektiver.

 

Dessuten er de jo en god del billigere en "originale" objektiver, dersom det skulle bety noe...

 

 

mvh

Roger

Lenke til kommentar

Jeg har også to Sigma EX ogjektiver. Sigma EX Tele Zoom 70-200mm f2,8 IF APO HSM og Sigma 28mm f1.8 EXDG Macro. Godt fornøyd med begge. (Skulle gjerne hatt HSM på 28mm linsa da ... ;) )

 

Sammenlignet med to av de andre jeg har, Canon 50mm f1.8II og Canon EF-S 18-55mm, er de kjempesolide.

 

Canon 100mm f2.8 macro virker enda et hakk bedre bygget.

 

Å foreslå en linse som er over tre ganger så dyr som den du har som utgangspunkt mener jeg er useriøst av en selger.

 

Støtter anderfos forslag om å kjøpe Sigma 18-50mm F2.8 EX DC. 24mm er litt lite på et kamera med 1.6x cropfaktor.

 

EDIT: Skriveleifs

Endret av Aesop
Lenke til kommentar

Etter den (useriøse?) behandlingen, så er det sikkert verdt å titte hos Itech?

 

www.itech.no

 

Jeg har ikke personlig erfaring med Itech selv (da de ikke hadde blitzen min på lager når jeg bare *måtte* ha den med en gang), men jeg ser både her og på foto.no at folk er fornøyd.

Lenke til kommentar

Driver på og handler meg et slikt objektiv selv :)

 

Hadde et hjemme og det var imponerende bra!

Skarpere objektiv på full åpning skal man lete lenge etter. Kontrast og farger er også helt topp.

Beklageligvis led dette objektivet av en feil som det er mange som er blitt rammet av: Det frontfokuserte veldig på 24mm F2.8 :( Men det som var i fokus var dønn skarpt og med god kontrast.

 

Jeg vet at det også er mange som har fått tak i objektiver som fokuserer som de skal, så jeg venter på at det skal komme inn ny levering av dem så får jeg prøve en gang til :thumbup:

 

Byggekvaliteten og den optiske ytelsen til objektivene i EX-serien er meget bra!

Har selv EX 15-30/3.5-4.5, EX 24/1.8 og mitt meget velbrukte EX 105/2.8 Macro fra Sigma til nå og kommer nok til å få meg enda flere (i tillegg til EX 24-70/2.8 Macro).

EX 150/2.8 Macro er jo veldig fristende...........

 

 

Så om du får kloa i et EX 24-70/2.8 Macro som fukuserer riktig vil du nok bli meeeeget godt fornøyd med hva dette objektiver er i stand til å gjøre :yes:

 

Itech er en fin plass å handle ja. Jan W. er en trivelig kar med masse kunnskap om hva han selger. Om man vil ha beviser på hva Sigmas teleobjektiver kan klare er det bare å ta en tur på foto.no og se på fuglebildene hans ;)

 

Mvh: Frode

Lenke til kommentar

Dari >

 

yep, der er problemer med 24-70 EX D G desværre :(

og Sigma vil/kan ikke oplyse om hvornår de kan fikse dette..hmmm

 

 

Og det er ikke engang rigtig "true" macro, det kalder mange deres objektiver, vet ikke hvorfor, men det lyder jo godt, hehe...

 

Åbenbart er problemet der kun med EOS20D,..objektiv virker ok med alle andre kameraer..hmmm.

 

Vil selv gå efter Tamron 28-75mm f/2.8 XR DI,..denne virker med EOS20D.

 

Mvh Jan

Lenke til kommentar

Jeg har nå slått fra meg tanken på å få tak i et EX 24-70/2.8 som fokuserer på en skikkelig måte. Sigma selv ser ikke ut til å vite hvorfor ting er som de er (har snakket med importør her i landet) og dermed blir det så bingo å finne et som fungerer slik det skal at jeg ikke gidder det. Forhandleren jeg snakket med kommer heller ikke til å kjøpe inn flere av dem før situasjonen endrer seg.

Det vil nok helt sikkert komme enda en ny utgave av dette objektivet når de finner ut hvorfor ting er som de er, så jeg får heller kjøpe det senere.

 

Det jeg har gjort nå som våren nærmer seg er å heller bestille meg et Sigma EX 150/2.8 1:1 Macro :thumbup:

Det lille som er kommet av brukererfaringer og de få eksempelbildene jeg har sett til nå ser jo meget meget bra ut :)

Med en 1.4x konverter blir det en 210mm F4, noe som jeg er sikker på at vil øke min beholdning av spesielt sommerfuglbilder. Sammen med mellomringer gir det også muligheter (arbeidsavstander) som ikke EX 105/2.8 gir.

 

Jeg lover å komme med både bilder og brukererfaring når jeg får det. Det tar nok 3-4 uker før jeg får det, men den som venter på noe godt............ ;)

Lenke til kommentar
Kan anbefale Tamron 28-75mm f/2.8 XR DI som jeg har hatt i noen uker nå. til min eos canon 20d. meget fornøyd! har nesten ikke tatt det av siden....

For min egen del blir 28mm litt for dårlig vidvinkel på et "walkaround"-objektiv.

Har fast optikk som dekker det meste, men det hadde jo vært kjekt å ha et lyssterkt objektiv i området 24-70mm syns jeg. Canon's EF 24-70/2.8L blir alt for dyrt når jeg kan dekke brennviddene med fast optikk som er skikkelig skarpe og gode. Kan alltids skifte objektiv noen ganger for de lappene :yes:

 

Gleder meg til EX 150/2.8 1:1 Macro kommer jeg :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har du fått din 150mm enda Frode? Jeg er selv 99% sikker på at jeg skal kjøpe meg dette objektivet, og en anbefaling fra deg kan få meg helt sikker i min sak....

Har ikke fått det enda :( men det er nok ikke lenge før nå.

Uansett er det dårlig med insekter (som er min hovedinterresse innen macrofoto) for tiden, så savnet er ikke så fryktelig riktig enda :)

 

Men jeg skal uansett prøve det grundig ut når jeg får det og legge inn en erfaring på det. Det lille som er å finne på nett om dette objektivet tyder på at man her snakker om en sikker vinner :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg hentet min Sigma EX 150mm macro i dag, kjøpt på Fotovideo i Møllergata for 4875kr. Prisen deres var forresten egentlig 5975kr, helt til jeg i en mail påpekte at en butikk i gaten nedenfor solgte objektivet til 4898kr (men de hadde ikke Nikonversjonen på lager..) Fotovideo satte i alle fall med en gang ned prisen sin. Super kundebehandling spør du meg! Dette objektivet har virkelig blitt presset på pris nå, bhphotovideo tar $600 for det, og med frakt og MVA blir dette fort dyrere!

 

Objektivet virker solid og bra, men jeg har trenger noen dager på meg for å gjøre meg opp en skikkelig mening.

Endret av kai_frode
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...