Gå til innhold

Debian NONUS vs. vanlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke satt meg inn i forskjellen mellom de 2, men jeg tenker meg at det går på krypterings algorittmer/software/libaries, med tanke på at statene har noen eksport lover som sier at man ikke kan eksportere software (og hardware?, litt usikker ang.dette) som inneholder "sterke" krypterings algorittmer.

 

Velg den du føler for.

 

Edit: D'oh!

Endret av Bad_Byte
Lenke til kommentar

Fra debian FAQen:

What about the US export regulation limitations?

 

US laws place restrictions on the export of defense articles, which includes some types of cryptographic software. PGP and ssh, among others, fall into this category.

 

To prevent anyone from taking unnecessary legal risks, certain Debian GNU/Linux packages are only available from a non-US site ftp://non-US.debian.org/debian-non-US/. There are numerous mirror sites all of which are also outside of the US, see ftp://non-US.debian.org/debian-non-US/README.non-US for a full list.

Lenke til kommentar

Tror folk har missforstått litt her...

 

Poenget er at USA har _eksport_ restriksjoner på div. krypto realtert software. Derfor finnes det en rekke debian mirrors som ikke står i USA som inneholder krypto relatert programvare som det ikke hadde vært lovlig for en utenfor USA å laste ned fra en server i USA(dvs. det hadde vel vært ulovlig for den som host mirroret å sende softwaren til klienten). Bruker i USA kan derimot også laste ned fra disse serverene da det så vidt jeg vet, ikke foreligger importrestriksjoner for krypto SW i USA.

Bottom line er at _alle_ bruker non-us software. Hele greia er såvidt jeg har forstått innført for at folk skal kunne sette opp debian mirrors i USA som kan akksesseres fra resten av verden uten at det blir klammeri med loven...

Lenke til kommentar

Joda - US releases/mirrors inneholder heller ikke programvare som inneholder algoritmer som er patenterte i USA. Vet ikke helt hvilke applikasjoner dette dreier seg om da jeg aldri har brukt US sources.

Og det er akkurat det som er poenget: vi som ikke bor i USA trenger aldri vurdere å bruke anna enn NONUS varianten. Det virket bare som om folk trodde dette var endre veien - at vi gjør noe galt om vi bruker US/NONUS. Greia er jo at folk i USA "må" bruke US releases og folk som kjører debian mirrors i USA "må" speile US repositoriet.

 

snippet fra README.nonus:

                          Debian non-US packages

                          ----------------------

 

United States laws place restrictions on the export of certain defense

articles, which, unfortunately, includes some types of cryptographic software.

PGP and SSH, among others, fall into this category.  It is legal however, to

import such software into the US.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...