Gå til innhold

Beste i størrelse "lommekamera"?


Anbefalte innlegg

Pentax Optio 750Z.

 

Jeg ble inspirert til å skrive dette av diskusjonen “ Beste high-end digital kamera”, men disse kameraene blir rett og slett for voluminøse for meg og mitt bruk.

 

Jeg skaffet meg Pentax Optio 750Z også fordi jeg hadde forgjengeren 555, som dessverre ble ødelagt av frost / fukt ;( Men jeg kan bruke samme kort, lader / batteri, fjernkontroll og bæreveske til dette.

 

Pentax Optio 750Z har hele 7 Mpix. oppløsning og 5 X optisk zoom og kameraet kan jeg forsåvidt også få plass til i skjortelomma likevel.

Bildene tåler relativt mye beskjæring.

Batteri kapasiteten er svært god.

Makrofunksjonen er meget god.

God svingbar LCD skjerm

Svært enkelt å bruke.

Både lite og lett.

 

Bildebrikken er svært liten til å ha en oppløsning på 7 Mpix. noe som noen ganger gjenspeiler seg i støy på bilder tatt i ”dårlige lysforhold. Men dette problemet forsvinner faktisk helt når man setter ned sensitivity til 80. Bildekvaliteten blir faktisk meget god når man bare lærer seg å bruke de mange diverse manuelle innstillinger. (Dette lært jeg av å bruke Optio 555).

 

Kameraet er ikke særlig raskt i ”oppstart” men så er jeg heller ikke spesielt avhengig av dette, (noe som tilsynelatende er viktig i mange tester?)

 

Kameraet er også utstyrt med en svingbar LCD skjerm med 135 k oppløsing av meget god kvalitet.

 

Dette kameraet må vel kunne sies å være best i klassen, med hensyn til ekte lommestørrelse / lav vekt, oppløsning og likevel hele 5 x optisk zoom.

 

Jo, jeg er fullstendig klar over at det nok finnes ”bedre kameraer” i den såkalte ”high end class”, men de blir såpass voluminøse at man ikke gidder drasse de med seg i mange situasjoner.

 

Jo, størrelsen teller virkelig her ;o)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, jeg er fullstendig klar over at det nok finnes ”bedre kameraer” i den såkalte ”high end class”, men de blir såpass voluminøse at man ikke gidder drasse de med seg i mange situasjoner.

 

Jo, størrelsen teller virkelig her ;o)

Eller man kan bli helt "idiot". Drar rundt på den tunge bagen overalt..... Men skjønner poenget ja.

 

F828

Lenke til kommentar

Jeg er ute etter nytt kamera i high end klassen. Jeg er ung, og ikke så veldig proff eller erfaren fotograf, men har veldig lyst til å lære. :roll:

 

Har hatt Casio Exilim Z50 et par måneder. Er relativt fornøyd, utenom bilder om kvelden, og ellers mørketilstander. Har sett litt på Exilim P-700 og konkludert med at dette er et bra kamera i high end klassen, eller?

 

Nå som jeg leste denne artikkelen vekket det interesse. Jeg liker brukervennligheten til Casio veldig godt. Hvordan er P-700, og gjerne i forhold til Pentax Optio 750Z. Eller er det noen andre alternativer i denne klassen jeg bør vurdere?

 

Forøvrig bor jeg i USA, derfor er penger ikke det største spørsmålet, så fyr løs ! :cool:

 

PS! Er det noen som vet hva slaveblitz heter på engelsk? :ermm:

Lenke til kommentar

Vel jeg kjenner ikke til kameraet du nevner, men her kan du lese en enkel test av Exilim P-700:

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=113802

 

 

Men husk at disse kameraene ikke er av den såkalte pek og klikk typen.

De er relativt avanserte og krever følgelig litt mer avanserte brukere.

Dette gir deg også utfordringer som igjen gjør at du (forhåpentligvis) lærer å bruke / utnytte kameraet til fulle.

 

For eksempel meg og mitt forhenværende Optio 555: Etter å ha brukt dette i ca 1 mnd trodde jeg at jeg hadde "kjøpt katta i sekken" (nesten en traumatisk oppleveles;)), og angret følgelig på kjøpet. Men problemet var at jeg ikke hadde peiling og den viktigste årsaken var at jeg knapt hadde lest bruksanvisningen. Følgelig brukte jeg dette ganske avanserte kameraet som et "pek og klikk kamera"; det vil si alltid i automatikk modus.

 

Automatikken valgte altså innstillingene for meg og resultatet i dårlige lysforhold ble skuffende mye støy.

For eksempel auto "sensitivity 200" i dårlig lys med et slikt kamera gir nesten alltid dårlige bilder.

Jeg er nokså sikker på at mange som plages med dette bør sette seg bedre inn i bruksanvisningen og benytte /utnytte seg av manuelle innstillinger på sitt kamera.

Det er de ulike lysforhold som gir de såkalte lommekameraene de største utfordringer.

 

Mitt Optio 750 Z er jeg hvertfall meget fornøyd med; den kompakte størrelsen er spekket med valgmuligheter og 5 x optisk zoom, som du vanligvis finner kun i de større / voluminøse kameraene. Men som sagt; å bruke et slikt kamera kun i auto modus blir ikke bra. Nei, sett deg inn i valgmulighetene og resultatene blir så plutselig mye bedre.

 

Jeg ble nødt til å studere bruksanvisningen, eksperimentere og lese annet grunnleggende om digital fotografering. Og dette ga raskt resultater: Støy i bilder er nå en meget sjelden begivenhet for min del.

 

Et større 7 Mpix kamera, som f. eks Canon G 6 gjør det tilsynelatende enklere å være god fotograf. Selvfølgelig fordi objektivet er langt mer lyssterkt og bildebrikken er større, men dette kan også bli en "sovepute" for brukeren. I auto modus vil dette hjelpe en ellers "hjelpeløs fotograf" til å ta relativt flotte bilder. Følgelig gidder man ikke å sette seg grundig inn i alle valgmuligheter.

Vel, nok om dette og lykke til

 

Ja, ikke minst på siden her har jeg også funnet mange gode tips om temaet.

 

En annen bra side hvor det legges ut tester kontinuerlig er denne:

 

http://www.dpreview.com/

Lenke til kommentar

Takker for nyttige svar. Og som sagt, jeg har vel vaert under gruppen "pek og klikk", men vil komme meg videre. Derfor vil jeg ha et kamera i denne klassen, hvor jeg har kontroll, og kan bruke mer manuelle innstillinger. Selvom jeg ikke kan dette helt enna, og vet hva alt gaar i, vil jeg derfor ha et bra kamera, som jeg kan laere med. Og bruke videre. ;)

 

Jeg leste litt om Pentax'en, og fant ut at videofunksjonen var ekstremt bra (til kompakt kamera aa vaere). Det som jeg personlig syns virket litt negavtivt var at selve kameraet var treig paa bildefremvisning, dvs aa bla fra bilde til bilde paa kameraet.

 

Paa en maate har jeg lyst paa Pentax'en. Men P-700 har en del funksjoner som veier opp for det Pentax'en ikke har, men igjen saa er det jo motsatt og.

 

Noen andre alternativer jeg burde vurdere i denne prisklassen?

Lenke til kommentar

Det eneste (?) lomme kameraet med 7 Mpix. til nå ikke nevnt her er Sony P150; trur eg ))

Dette kameraet er forøvrig grundig testet her på akam.no og resultatet ble svært godt.

 

Pentaxen har som eneste i "klassen" svingbar LCD skjerm. Dette er, for min del, blitt et must.

Svingbar skjerm og fjernkontroll er rett og slett en kombinasjon jeg ikke kan være foruten lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...