Gå til innhold

Raske digitalkameraer


Anbefalte innlegg

Jeg er en relativt ny digitalkamera eier og er for det meste fornøyd. Bortsett fra på ett punkt: tiden det tar fra man trykker inn fotoknappen til bildet faktisk taes. Jeg kan leve med at kameraet bruker litt tid på å fokusere, men når jeg trykker knappen helt inn bør bildet tas med en gang! Jeg har mistet adskillige "øyeblikk" på denne forsinkelsen nå... :sad:

 

Så spørsmålet er: Kan noen anbefale et digitalkamera hvor denne forsinkelsen er minimal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fenomenet heter "shutter lag" og er ikke oppgitt i de respektive kameras spesifikasjoner.

 

Så her får du bare håpe på at de som har erfaring med ulike kamera kan svare.

 

De som tester kamera er heller ikke spesielt flinke til å opplyse om dette.

 

Hvilke kamera har du forresten?

 

_________________

skarsk

 

 

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-06-17 21:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:


jonarnes skrev (2002-06-17 20:33):

Jeg har et Canon A40 og Ridata minnebrikke.



 

Jeg vurderer å kjøpe A40. Er du sikker på at dette er etter at kamereaet har fokusert? Jeg leste et sted at det er mulig å sette en "enklere" autofokus, som er raskere.

Lenke til kommentar

Jeg har selv et Canon EOS D60 inne til test. Dette er en helt annen dimensjon mht. hurtighet enn f.eks. Canon PowerShot G2. Såfremt du har 30 000 til rådighet, ville jeg nok gått for et digitalt speilrefleks.

 

Hvis du forteller mer om hvilken prisklasse du kan tenke deg, blir det lettere å komme med råd...

 

MLW

Lenke til kommentar

Jeg kan strekke meg opp til 15000. Er ikke ute etter noe superprofft kamera (3-4 Mpix, optisk zoom er vel det jeg trenger i første omgang)

 

Kan noen som har vært i gemet en stund si om denne shutter lag tiden er på vei ned eller om den bare må være så lang på digitalkameraer(selv om de er pre-fokuserte)?

 

[ Denne Melding var redigert av: oddis42 på 2002-06-18 01:13 ]

Lenke til kommentar

Shutter lag i Minolta D7i er ikke så ille nei,

 

Shutter lag, full autofocus 0.78/0.64 Longer time is for telephoto, shorter for wide angle. Both times are a good bit faster than average.

 

Shutter lag, manual focus 0.22 Faster than average (average is about 0.5 sec)

 

Shutter lag, prefocus 0.13 Faster than average (average is 0.2-0.3 sec)

 

(sakset fra imaging-resource.com)

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D7I/D7IA7.HTM

 

-flff

Lenke til kommentar

mitt nikon cp990 reagerer temmelig momentant, men det forutsetter for det foerste at jeg bruker manuel focus. for det andre at jeg forbereder kameraet ved at utloeserknappen trykkes halvveis ned. (ved aa kikke inn i linsen kan jeg see hva som skjer: trykkes utloeseren delvis inn, settes blenderaapning). dette gjelder enten jeg bruker 'aperture priority' eller 'shutter priority'. flere kameratyper er sikkert innrettet paa samme maate, mer eller mindre.

 

BTW, tar jeg bilder ved sportsarrangementer og lignende, slaar jeg helt av LCD-skjermen. kameraet bruker mindre stroem, men det bruker ogsaa mindre tid paa aa vise sist tatte bilde, og er hurtigere klar for neste serie. ( et godt tips jeg snappet opp engang, litt paa siden av saken: for aa muliggjoere hurtigere eksponering, sett paa 2x telelinse og zoom halvveis ut. dette gir ingen tele-efffekt, men linsen samler omtrent dobbelt saa mye lys, og lukkertiden blir tilsvarende kortere...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...